آشنایی با استراتژی سئو

0
780
آشنایی با استراتژی سئو
آشنایی با استراتژی سئو

موتور جستجوگر دیگر مانند قبل نیست! این جمله‌ای کلیشه‌ای است که مدتی است بازاریابان از آن استفاده می‌کنند. امروزه اکثر کسب و کارها اهمیت استفاده از سئو در برنامه‌های بازاریابی خود را می‌دانند. با این حال زمانی که نوبت به توسعه و اجرای استراتژی سئو می‌رسد، تنها تولید محتوا برای کلمات کلیدی که کاربران جستجو می‌کنند، نمی‌تواند کمکی به شما کند.

استراتژی سئو

استراتژی SEO، فرآیندی است که در آن محتوای وبسایت شما طوری سازماندهی می‌شود تا به موتورهای جستجوگر مانند GOOGLE کمک کند موضوعات مرتبط با سرچ کاربر را در سایت شما پیدا کند و آن را در نتایج جستجو نمایش دهد. با بهینه سازی صفحات سایت، کلمات کلیدی و … می‌توانید مهارت و تخصص خود را به موتور جستجوگر نشان دهید و با این کار، رتبه خود را نزد موتورهای جستجوگر افزایش خواهید داد. استراتژی که می‌نویسید، باید 3 بخش اصلی سئو را دربر داشته باشد:

  • سئو داخلی (on-page SEO)

این بخش استراتژی سئو بر روی محتوایی که در سایت خود قرار می‌دهید تمرکز می‌کند. با بهینه سازی مطالب خود، می‌توانید رتبه کلمات کلیدی سایت خود را بهبود بخشید.

  • سئو خارجی (off-page SEO)

استراتژی سئو خارجی، تمرکز خود را بر روی لینک‌هایی که از سایر سایت‌ها دریافت می‌کنید گذاشته است. تعداد بک لینک‌ها و سایت‌هایی که شما لینک داده‌اند، می‌تواند اعتماد گوگل را برای شما به همراه داشته باشد. این بخش می‌تواند رتبه کلی سایت شما را ارتقا دهد.

  • سئو تکنیکال (technical SEO)

مهندسی، ساختار و کدهای سایت در این بخش سئو مورد اهمیت قرار گرفته است. خوب است بدانید همان اندازه که گوگل به محتوای سایت اهمیت می‌دهد، برنامه نویسی سایت هم برایش مهم است. اگر نمی‌دانید چگونه باید ساختار سایت خود را سئو کنید، مقاله “چگونه برای سایت خود ساختار سئو محور بسازیم؟” را حتما مطالعه کنید.

استراتژی سئو براساس چه داده هایی نوشته و تنظیم می شود؟

استراتژی تنها تجربه یک متخصص سئو نیست. بلکه مجموعه ای از ویژگی های خاص است که با توجه به وب سایت مشخص و تعیین می شود. برای نوشتن و تنظیم استراتژی به داده های مختلفی نیاز دارید. استراتژی سئو سایت را می توان مجموعه ای از تجزیه و تحلیل رقبا، آنالیز وب سایت ها ، بک لینک و … در نظر گرفت. در ادامه به توضیح دقیق تر استراتژی سئو سایت می پردازیم.

  • تجزیه و تحلیل اصولی رقبا

بعد از جمع آوری اطلاعات پایه لازم است بدانیم با توجه به موضوع، چه کلماتی برای سرچ استفاده می شود. میزان سرچ و رقابت عبارت، از دیگر اطلاعاتی است که باید از آن مطلع باشید. آیا درخواست هایی وجود دارد که با توجه به این ادبیات بتوانند به مشتری تبدیل شوند؟ این درخواست ها تا چه حد محبوب هستند و آیا می توانند در محاسبه ترافیک آینده ما لحاظ شوند؟ آیا به افزایش ترافیک ما کمک می کند؟

  • تحلیل اندازه و سن وب سایت های رقبا

این کار یک درک از کیفیت منابع در اختیار ما قرار می دهد. در رقابت کلیه کارها و اقداماتی که ممکن است بر هزینه تاثیر بگذارد، باید مشخص و روشن باشند. به عنوان مثال اگر رقبای شما با تولید محتوای ارزشمند و تصاویر گرافیکی جذابیت زیادی برای مشتریان ایجاد کرده اند، شما نیز باید کمی هزینه کنید تا بتوانید از تخصص یک کپی رایتر استفاده کنید.

  • تجزیه و تحلیل استراتژی تبلیغاتی رقبا

مبتنی بر این اطلاعات شما می توانید متوجه راه های تبلیغاتی شوید که رقبای شما در آن ها شکست خورده اند و یا موفق شده اند. به عنوان مثال وقتی مشاهده می کنیم که رقیبان شما با صفحات خدمات رشد کرده اند و درخواست های زیادی برای این صفحات وجود دارد، شما می توانید با ساخت این صفحات و تولید محتوا با تاکید بر این محتوا از دیگر رقبای خود پیشی بگیرید.

  • لینک های رقبای خود را بررسی کنید

کمیت و کیفیت حجم لینک ها درک روشنی از هزینه خرید لینک ها به شما می دهد. با تحلیل و بررسی لینک ها شما می توانید به این نتیجه برسید که چه نوع لینک هایی برای سایت شما مناسب تر است، لینک در کاتالوگ و وب سایت ها یا لینک در کامنت وبلاگ ها. استراتژی های لینک سازی میتواند به توسعه لینک های شما کمک کند.

  • داده های زیر نیز جزئیات دقیق تری در اختیار ما قرار دهند.
  • میزان بزرگی سایت که برای رسیدن به رتبه های برتر لازم است
  • انواع صفحات در سایت مذکور
  • میزان بودجه در دسترس برای توسعه سایت
  • میزان بودجه لازم برای خرید ینک
  • ترافیک، چه میزان از ترافیک را می توان ماه به ماه انتظار داشت
  • شرایط لازم و میزان ترافیک موردنیاز برای رسیدن به یک جایگاه پایدار
آشنایی با استراتژی سئو
آشنایی با استراتژی سئو

استراتژی سئو سایت مخصوص چه افرادی است؟

  • صاحبان وب سایت ها
  • سئوکارهای تازه وارد
  • سئوکارانی که در مسیر سئو، به مشکل خورده اند
  • افرادی که می خواهند از ابتدای راه، طبق اصول پیش بروند
  • افرادی که برنامه ای مشخص برای سئو سایتشان ندارند
  • افرادی که به برنامه ریزی سئو سایت خود اعتماد ندارند
  • افرادی که می خواهند از بروز اشتباهات سئو جلوگیری کنند

برای استفاده از استراتژی چه پیش نیازهایی لازم است؟

  • آشنایی کامل با مفهوم سئو
  • آشنایی با اصطلاحات رایج سئو
  • آشنایی با محیط وب
  • علاقه به سئو
  • داشتن صبر و پشتکار

انواع استراتژی های سئو

متاسفانه دسته بندی روشن و واضحی برای استراتژی سئو وجود ندارد.مقالات متعددی در اینترنت با محوریت ساخت استراتژی سئو وجود دارند. بنابراین طبقه بندی هایی که در این بخش صورت گرفته است، با توجه به نام و نوع سایت هایی می باشد که این نمونه توسعه یافته از استراتژی آن ها استخراج شده است.

استراتژی های سئو را اگر در نهایت بخواهیم به صورت منطقی به دسته های مختلفی تقسیم کنیم، تقسیم بندی آن بر اساس وضعیت فعلی و وظایفی که قبل از استفاده از یک متخصص انجام می شد، می تواند یکی از تقسیم بندی های اصولی باشد که منجر به خروجی های زیر می گردد.

1- استراتژی سئو Hop-Hop

این استراتژی توسعه مربوط به سایت هایی است که با تعداد صفحات محدود ساخته شده اند یا ساخته می شوند اما اهداف متخصصان برای این سایت در رشد سریع ترافیک جستجو میباشد. بنابراین همه چیز باید سریع اتفاق بیافتد که اصطلاحا به آن hop-hop گفته می شود.

  • ویژگی های استراتژی سریع

رقبای خود را تجزیه و تحلیل می کنیم و در میان استراتژی ها تنها به روش هایی که باعث جذب ترافیک در کوتاهترین زمان می شود، توجه می کنیم.تا جایی که امکان دارد صفحات فرود طراحی می کنیم. این صفحات می تواند صفحات خدمات و یا وبلاگ باشد.

در این روش به دلیل سرعت زیاد تاکید خاصی بر کیفیت محتوا نداریم اما حداقل نکاتی را که برای موتورهای جستجو اهمیت دارد، رعایت می کنیم. این محتواها فقط برای افزایش تعداد نقاط ورود به سایت هستند بنابراین به تعداد زیادی از منابع و سایت های دیگر لینک می دهیم تا موتور جستجو را از اهداف و برنامه بلند مدت خود مطلع کنیم.

  •  نقاط منفی استراتژی سریع

به دلیل توجه بیش از حد به کمیت، از کیفیت غافل شده ایم. اما در آینده این ویژگی و کاستی ها می تواند اصلاح شود. زمانی که استراتژی سئو خود را از استراتژی سریع (HOP-HOP) به استراتژی سازنده میانگین تغییر دهیم.با توجه به کیفیت پایین در طراحی صفحات فرود و کم بودن مطالب نرخ تبدیل پایین اتفاق می افتد. اگر یک تیم هستید، این نقض را نیز به خوبی می توانید برطرف کنید. با انجام آزمایشات A/B و گرفتن بیشترین خروجی از موتورهای جستجو رفع این نقص امکان پذیر است.

2- استراتژی سازنده میانگین Average performer

این استراتژی برای وب سایت هایی است که تازه وارد نیستند. به نحوی به سایت های سابقه دار دلالت دارد. کسب و کارهایی که بین رتبه های 10 تا 20 قرار دارند و از توانایی کافی برای کسب اول شدن برخوردار هستند. در این روش، اهداف متفاوت تر و بزرگتر از روش قبل هستند. اهدافی مانند افزایش اعتبار برند و به دست آورن مشتریان بیشتر از جستجو، از ویژگی های این روش می باشد. این یک راه عالی برای توسعه و ادامه دادن استراتژی سریع است.

ویژگی های استراتژی سئو سازنده میانگین

توجه بیشتر به صفحات موجود، بهینه سازی صفحات، بازنویسی محتوا، اضافه کردن موارد جدید، پاک کردن صفحاتی که ترافیک زیادی را به سایت ما منتقل نکرده و با موضوع سایت نیز همخوانی ندارد.سعی داشته باشید لینک های خوب و با ارزشی برای سایت خود در دیگر مراجع ثبت کنید. زیرا دیگر سایت شما یک تازه وارد نیست بلکه یک بازیگر خوب است.فقط محتوای با کیفیت بسازید که تخصص و مهارت شما را نشان می دهد. این کار باعث افزایش حس اعتماد در مشتریان و افزایش نرخ تبدیل می شود.

  • معایب استراتژی سئو میانگین
  • زمان زیادی را برای تولید محتوا مصرف خواهید کرد.
  • روند پیشرفت این روش دو الی سه برابر کندتر از روش قبلی است بنابراین نتایج به زودی قابل مشاهده نخواهند بود.
  • احتمالا برای رسیدن به اهداف باید از وب سایت های ارزشمند لینک های باارزشی را خریداری کنید.

3- استراتژی های بزرگ

این استراتژی مخصوص رهبران سایت هایی است که با یک یا چندین تن از رقبای خود که ده ها سال در این حرفه قرار دارند، رقابت می کنند. تعداد زیادی از کارمندان و متخصصان بر روی چنین سایت هایی کار می کنند. اهداف متخصص سئو در اینجا عبارت است از:

  • پیشرفت بهتر از رقبا
  • پیدا کردن کلمات جدید که در بهینه سازی لحاظ شده اند
  • تلاش برای جلوگیری از حضور رقیب در جایگاه های اول

این روش نیاز به توجهات زیادی دارد و به وسیله خودش بزرگ شده و رشد پیدا می کند. در مقابل آن سایت هایی هستند که آماتور بوده و علاوه بر توجهات زیاد، رشد آن ها به محتوا نیز بستگی دارد.کارهایی که در این قسمت انجام می شود، مربوط به سئو خارجی بوده زیرا کارهای داخلی سایت خود به خود پیش خواهند رفت.

کارهای مربوط به سئو خارجی هیچ محدودیتی ندارند و می توانند مکررا تکرار شوند.در این قسمت نوشتن محتوای باکیفیت مهم نیست بلکه باید محتوای خلاق و جذاب ایجاد کنید تا از رقیبان خود متمایز باشید. این کار می تواند ارسال ویدئو ، پادکست و … باشد.با توجه به محدود بودن زمان و ارزش لینک لازم است که لینک های باکیفیتی خریداری شود.

عموما به منابع زیادی نیاز دارد و تازه واردان نمی توانند به خوبی از عهده این نوع استراتژی بر بیایند.

4- استراتژی سئو سایت های فروشگاهی

بهتر است این نوع وب سایت خود را از دیگر وب سایت جدا کنید. برای این منظور برای سئو سایتهای فروشگاهی یک استراتژی جدا مطرح کردیم زیرا راه های توسعه این گونه سایت ها از سایر سایت ها متفاوت بوده و نخواهید توانست با روش های ساده موفق شوید.

با توجه به تعداد زیاد صفحات در این سایت ها، مجموعه های درست و صحیح و نوشتن متا دسکریپشن و متن خوب از ویژگی های این نوع استراتژی است.با تجزیه و تحلیل، شما صفحاتی که در کارکرد و جذب مشتری ناتوان بوده اند، مشاهده خواهید کرد.لینک کردن محصولات مرتبط با یکدیگر بسیار مهم است. زیرا شما باید تعداد زیادی از محصولات را به وب سایت خود اضافه کنید و با در نظر گرفتن مجموعه ها و زیر مجموعه ها این کارها سخت تر خواهد بود.

ارسال نظرات برای محصولات نقش کلیدی در سئو فروشگاه اینترنتی دارد. اعتماد به فروشنده و مشاهده بازخورد مشتریان در رابطه با محصول از جمله مزایای این ویژگی است.بعد از بهینه سازی داخلی ساخت لینک خارجی بسیار مهم است.تعداد زیاد صفحات می تواند یکی از نکات منفی آن باشد زیرا شما مجبورید برای تعداد زیادی از صفحات در خرید لینک هزینه کنید.

از مشکلات داخلی که برای سایت فروشگاهی وجود دارد می توان به مواردی مانند پاک شدن صفحه قبلی هنگام آپدیت یک محصول که موجب بروز خطای 404 خواهد شد و محتوای تکراری اشاره کرد زیرا برخی محصولات در یک ویژگی جزئی با هم تفاوت دارند.این ها تنها استراتژی نیستند بلکه ویژگی لازم برای کار کردن با یک سایت فروشگاهی است.

5- استراتژی سئو چند زبانه

رتبه بندی در گوگل دشوار است. مهم نیست چند پست در بلاگ داشته باشید . خیلی از شماها به رتبه بندی خوبی دست پیدا نمی کنید چون به ساعت ها وقت و تلاش و شاید صرف هزینه نیاز دارید و در زبانی که روی آن کار می کنید بازار رقابتی بسیار داغ است.

به عنوان مثال برای افراد انگلیسی زبان در حال حاضر محتوای انگلیسی به تعداد بیشمار وجود دارد اما محتوا به زبان های دیگر کمتر است. شما باید در نظر داشته باشید که مردم دنیا همه به یک زبان صحبت نمی کنند و از طرفی فضای وب یک دنیای بدون مرز است،

یعنی افرادی که از سایت شما دیدن می کنند می توانند از یک خیابان آن طرف تر و یا از ژاپن در شرق دور و یا ایالات غربی آمریکا باشند. یکی از مواردی که می تواند در مورد اینکه وب سایت خود را چند زبانه کنید شما را قانع کند، لیست پر استفاده ترین زبان های دنیاست.

شاید بگویید خدمات یا محصولاتی که من در وب سایت ارائه می دهم مخصوص افرادی است که زبان مرا می فهمند و می توانم به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنم. شاید حق با شماست، ولی به یاد داشته باشید که شما در دنیای وب می توانید انتخاب کنید که فقط با افرادی که به زبان شما حرف میزنند ارتباط برقرار کنید و خدمات و محصولات خود را به آنها معرفی کنید، یا این که بزرگتر به داستان نگاه کنید و به بیش از 4 میلیارد نفری که در سراسر دنیا از اینترنت استفاده می کنند فکر کنید.

اگر می خواهید وب سایت خود را به زبان های دیگر و برای بازار های دیگر گسترش دهید، باید در نظر داشته باشید که محتوای شما باید به دیگر زبان ها خوانا و مفید باشد. بومی سازی محتوا کار زمان بری است، ولی به شما کمک می کند که پا به بازاری بگذارید که در آن رقیب کمتری دارید.

کشور های در حال رشد و توسعه همیشه مکان های خوبی برای سرمایه گذاری هستند، شاید با خود فکر کنید که مردم این کشور ها پول زیادی ندارند یا در شرایط خوبی نیستند، ولی شما می توانید با کمی صبر و حوصله این کار را به صورت کاملا درست انجام دهید، چون همان طور که از اسم این کشور ها پیداست، قرار است که پیشرفت درستی داشته باشند.

یکی از سایت هایی که به طرز ماهرانه ای بزرگ و بدون مرز فکر می کند، وب سایت آمازون است. آمازون بزرگ فکر می کند، مرز های را برای خود بی معنی می کند و همیشه در حال گسترش بازار مصرف خود است.

6- استراتژی سئو سایت بین الملل

4 نکته کلیدی و اساسی برای استراتژی سئو سایت در حد بین المللی وجود دارد. همگی میدانیم اکثر مردم دنیا به زبان ما صحبت نمی کنند اما بیشتر تلاش های بازاریابی ما بر زبان فارسی تکیه کرده است. برای اینکه یک استراتژی سئو در حد بین الملل داشته باشید اقدامات زیر را انجام دهید.

1- برای هر منطقه سایت جداگانه طراحی کنید.

یک سایت بومی با هاست داخلی نسبت به یک سایت جهانی رتبه بندی بهتری دارد. اگر یک دامنه قوی دارید از ساب دامین ها (sub domain) استفاده کنید نه اینکه سایت خود را بخش بخش کنید و هر بخش مربوط به یک زبان باشد. اینطور مراجعه کنندگان به وب سایت شما احساس کنند که وارد یک وب سایت بومی شده اند.

2-ازtags hreflang به خوبی استفاده کنید.

راه های زیادی برای استفاده از tags hreflang وجود دارد. شما شاید با این اصطلاح آشنا نباشید اما نگران نباشید، بسیار ساده است: ” در اصل این تگ بهگوگل می گوید صفحات شما مربوط به چه زبانی هستند.” ترفندی که در مورد hreflang tags وجود دارد این است که شما می توانید بر منطقه خاص، زبان خاص یا هر دو تمرکز کنید.

3- به جای طراحی وب سایت، وب سایت های قدیمی را بخرید

اگر می خواهید سریع رشد کنید سایت هایی که در منطقه درآمد چندانی ندارند را خریداری کنید و سپس آنها را بهینه کنید. این سریع ترین راه است.

4- از نرم افزار های ترجمه خود کار استفاده نکنید.

گوگل شما را به خاطر ترجمه محتوا و استفاده از Hreflang جریمه نمیکند. اما اگر از نرم افزار ترجمه خودکار استفاده می کنید، ترجمه شما ضعیف و بی کیفیت می شود و حتما می دانید که گوگل هم از محتوای ضعیف و به دردنخور خوشش نمی آید. بنابراین محتوای خود را درست ترجمه کنید.

5- استراتژی سئو استفاده از کلمات کلیدی کم رقابت

یکی از استراتژی های سئو که میتواند در موفقیت محتوا به شما کمک کند تولید محتوا برای کلماتی است که رقابت در آنها ضعیف است. شما میتوانید با استفاده از ابزارهای سئو کلمات کلیدی در زمینه کاری خود را پیدا کنید. مثلا کلمه “آموزش سئو” رتبه گرفتن در گوگل برای این کلمه سخت است چرا که رقابت در آن زیاد است.

اما اگر شما به جای هدف قرار دادن این کلمه “10 روش آسان آموزش سئو سایت” را هدف قرار دهید امکان کسب رتبه بالا برای سایت شما بیشتر خواهد شد. این استراتژی یکی از روش های سئو معروف است.

استراتژی سئو سایت برای ۲۰۱۷

seo strategy در سال 2017 فراز و نشیب زیادی داشت. برخی از اقدامات به شرح زیر از مهم ترین کارها برای سئو بوده اند. بدون شک سئو یک علم نیست و نخواهد بود. سئو مجموعه ای از استراتژی های درست و صحیح برای توسعه کسب و کار می باشد.

بهینه سازی وب سایت برای مرورگرها موبایل

در سال های اخیر استفاده کنندگان موبایل و تبلت از  کسانی که از کامپیوترها استفاده می کردند، با اختلاف بسیار پیشی گرفتند. گوگل نیز به این امر توجه اساسی داشت و سایت هایی که قابلیت نمایش در گوشی ها و تبلت ها را نداشت، نمی توانست بازدیدکنندگان موبایل را به سمت خود هدایت کند.

در سال 2017 گوگل نظریه ( mobile-first index ) را بیان کرد. این امر اهمیت موبایل و کاربران آن را گوشزد می کرد. سرانجام الگوریتم  mobile-first index در اوایل سال 2018 پیاده سازی شد. اکنون ربات گوگل علاوه بر بررسی نسخه دسکتاپ، نسخه موبایل را نیز بررسی خواهد کرد.

لینک سازی در سایت های معتبر

لینک از مهم ترین پارامترهایی است که برای بهبود رتبه سایت باید به آن توجه کرد. گوگل نیز لینک را به عنوان یکی از سه پارامتر اصلی در استراتژی سئو مطرح کرده است. مقالات و حوزه های کاری هوش مصنوعی نیز اهمیت لینک را نشان می دهد. فالک استون نیز بیان می کند که لینک تاثیر بسیار بزرگی دارد. با این حال اگر وب سایت از کیفیت بالایی برخوردار نباشد، لینک سازی هم نمی تواند به رشد آن کمک کند.

خرید لینک به صورت تبلیغاتی اکنون از نظر گوگل اسپم مطرح می شود. تاثیرگذارترین روش برای ثبت لینک استفاده از رپورتاژ آگهی است.اگر موضوع شما رقابتی نیست. صرف هزینه های بالا برای لینک سازی اصولی نیست. لینک سازی برای کلماتی با رقابت بالا مفید هستند

بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی

این جستجو در ایران هنوز محبوب نشده است. اما آمارهای جهانی از استفاده بیش از حد این تکنولوژی در جستجو می گویند. تولید محتوا و بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی اهمیت بالایی دارد. جست و جوی صوتی آغازی برای تحول های بزرگ در جستجو ها می باشد.

اصلاح ساختار URL

سعی داشته باشید همواره از آدرس های کوتاه و با معانی درست استفاده کنید. استفاده از کلمات مرتبط در ساختار url یکی از نکات تاثیرگذار در سئو می باشد.

اهمیت بهینه سازی محلی

برای کسب و کارهایی که مشتریان آن ها به محدوده خاصی تعلق دارند، سئو محلی می تواند بهترین انتخاب باشد. موقعیت جغرافیایی خود را بر روی نقشه گوگل ثبت کنید تا در جستجوهای موبایل و جستجوهای محلی در اولویت بالاتری قرار بگیرید.

این استراتژی با توجه به آپدیت جدید الگوریتم گوگل possum و همه تست هایی است که بر روی جستجوی محلی انجام شده و همچنین تاثیر سیستم جدید آنالیز اطلاعات Urban Engines گوگل است که نزدیک ترین مکان ها به موقعیت شما در حال حرکت Internet of Moving Things را بررسی می کند.افراد زیادی در گوگل به دنبال خدمات شما هستند.

بهینه سازی محلی می تواند یکی از راه های رسیدن به اهداف باشد.بنابراین اگر بیشتر مشتریان شما در یک محدوده مشخص مانند تهران یا ایران هستند، بهینه سازی محلی برای شما یک امر ضروری است زیرا بیشتر مشتریان شما در موبایل به دنبال خدمات شما هستند و جستجوی محلی به هدایت مشتریان به آدرس شما کمک می کند.