موتور های جستجوگر، زالو های مکنده اینترنت

0
1185
وب سایت
وب سایت

موتور های جستجوگر، زالو های مکنده اینترنت

طراحی وب سایت :

از زمان راه‌ اندازی AltaVista در سال 1995 می ‌دانیم که جستجو یکی از مهم‌ ترین خدمات اینترنت است. در میان خیل کثیر صفحات، کاربران برای پیدا کردن آنچه می ‌خواهند از جستجو کمک می گیرند.
اما اخیراً مردم موتور های جستجوگر را به مثابه موتور های پاسخگو در نظر می‌گیرند تا بتوانند مستقیماً به آنچه می‌ خواهند دسترسی پیدا کنند و این کار اغلب بدون دخالت وب سایتی که اطلاعات را فراهم کرده (و هزینه آن را پرداخت می‌کند) صورت می ‌پذیرد.
سوددهی کلانِ تبلیغات در جستجو، باعث شده است که بسیاری از وب سایت های جستجوگر، خدمات متنوع دیگری که مربوط به جستجو نیستند (مانند فروش کالا زیر قیمت بازار در وب سایت های فروشگاهی) نیز ارائه دهند تا به این وسیله بتوانند کاربران را به صفحات خود جذب کنند.
از خدمات رایگان می ‌توان به عکس‌ های ماهواره‌ای و نقشه‌ های آن لاین، ایمیل، ارائه عکس، ترجمه روان به زبان‌های دیگر و جستجو در هارد درایو شخصی کاربر اشاره کرد.
طراحی وب سایت,در تجزیه و تحلیل اولیه می‌ توان گفت که خدمات رایگان خوشایند کاربران است. (اما بررسی مجدد نشان می ‌دهد که اگر تمام خدمات ارائه شده فقط در جهت جذب کاربران به موتور های جستجوگر باشد، کمبود تنوع در این خدمات، کاربران را دلزده خواهد کرد).
عکس‌العمل کاربران هرچه که باشد باید دانست که خدمات رایگان موتورهای جستجوگر موجبات ضرر است. همان طور که در نوار کناری صفحه توضیح داده شده است هزینه مالکیت نرم‌افزار “رایگان” ممکن است به راحتی از مرز 1 میلیون دلار در سال نیز عبور کند.
در این شکی نیست که موتور های جستجوگر، خدمات ارزشمندی به کاربران ارائه می ‌کنند. مسئله مورد بحث در اینجا این است که موتورهای جستجوگر چه بلایی بر سر کمپانی ‌هایی که از آنها تغذیه می ‌کنند و سرمنشأ خلق اطلاعات دست اول هستند، می ‌آورند.
اساس تجارت در موتورهای جستجوگر بر محتوای وب سایت های دیگر بنا شده است. بررسی‌ های قدیمی نشان می ‌داد که موتور های جستجوگر، لطف این وب سایت ها را به وسیله هدایت کاربران به آن‌ها جبران می‌ کردند. اگرچه این نتیجه تا اندازه‌ای درست است ولی قواعد بازی در حال تغییرند.
 

موتور های جستجوگر، نابودگر دستاورد های وب سایت ها در تلاش برای بهبودی

طراحی وب سایت,جستجوی غیر رایگان ارزش یک وب سایت را به مخاطره می ‌اندازد. از آنجایی ‌که در حال حاضر در حال انجام تحقیقات کاربری زیادی بر روی وب سایت های B2B هستیم، مثالی از یک سایت B2B را بررسی می‌ کنیم.
وب سایتی با میانگین سفارش 1000 دلار (که برای یک وب‌سایت B2B نسبتاً منصفانه به شمار می ‌رود) و نرخ خرید 1% را در نظر بگیرید. اطلاعات داده شده به این معناست که از هر 100 بازدید کاربری،  یکی منتهی به فروش می‌ شود (یا مستقیماً در سایت، و یا به‌صورت غیر مستقیم و با راهنمایی کاربر به کانال فروش).
این میزان از فروش برابر با 10 دلار به ازای هر بازدید کننده است. اگر پس از کسر هزینه اجناس فروخته شده (COGC) و همچنین کسر هزینه‌ های جانبی، قیمت فروش خالص را 40% در نظر بگیریم ، به ازای هر بازدیدکننده 4 دلار عاید سایت خواهد شد.
با در نظر گرفتن این پیش ‌فرض ‌ها این سایت می‌ تواند در تبلیغات موتور های جستجوگر تا 3.99 دلار برای هر کلیک هزینه کند، البته باید تبلیغات هدفمند باشند تا به نرخ  1% در فروش تداوم ببخشند.
تجربه نشان داده است که یک سایت معمولی می ‌تواند به وسیله انجام آزمایشات کاربری و طراحی دوباره وب سایت جهت افزایش کاربردی بودن ، نرخ فروش را دو برابر کند.
سایت مثال ما به وسیله انجام یک پروژه کاربردی بودن عالی، می‌تواند انتظار نرخ 2% برای فروش خود داشته باشد. بنابراین به ازای هر 100 کاربر، وب سایت می‌تواند 2 سفارش ثبت کند و با میزان قیمت فروش خالص 700 دلار، به فروش 2000 دلار دست پیدا کند.
تا وقتی که سایت ‌های رقیب تغییر نکنند، مدیر وب سایت مثالِ ما راضی و خوشحال خواهد بود زیرا برای هر کلیک فقط 3.99 دلار و برای 100 کلیک 399 دلار می ‌پردازد. پس نتیجه بهبود وب سایت و طراحی سایت، افزایش سود آن از 1 دلار به 401 دلار است.
شرکت ‌های رقیب نیز Alterbox می ‌خوانند و پروژه‌ های کاربردی بودن خویش را دارند. پس با گذشت زمان شرکت‌ های رقیب هم نرخ فروششان دو برابر خواهد شد و بنابراین می‌ توانند هزینه واژه‌ های کلیدی گران‌ تری برای جستجو بپردازند.
اگر هزینه جستجوی شما ثابت بماند هرقدر که سایت ‌های رقیب طراحی خود را بهبود ببخشند و بتوانند هزینه‌ های بالاتری را متقبل شوند آگهی شما از چشم‌ ها پنهان‌تر خواهد ماند. بنابراین سایت مثال ما چاره‌ای ندارد جز اینکه برای باقی ماندن در بازارِ رقابت، هزینه‌ هر کلیک را به 7.99 دلار افزایش دهد.
در نگاه طولانی مدت به اوضاع، هرگاه شرکت ‌ها ارزش تجارت آنلاین خود را افزایش می ‌دهند نتیجه این می‌ شود که آن ارزش افزوده تقدیم موتور های جستجوگر می شود.
هر سودی موقت است، وقتی که شرکت‌ های رقیب سود حاصل از هر بازدید را بهبود بخشیده و هزینه‌ جستجو را افزایش دهند در واقع هزینه بازدید تمامی وب سایت ها افزایش پیدا کرده است.
این خبر خوبی برای موتورهای جستجوگر است زیرا می ‌توانند درآمد خود را بدون انجام هیچ کاری دو برابر کنند. فقط کافی است منتظر بنشینید تا وب سایت ها ی دیگر کیفیت خود را بهبود بخشند و پس از آن، درآمد افزایش یافته متعلق به آنهاست.
پس اگر سود حاصل، از آنِ موتور های جستجوگر است چرا وب سایت های غیر جستجوگر باید کیفیت خود را بهبود ببخشند؟ دو دلیل عمده وجود دارد:

  • اگر هیچ کاری نکنید و رقبایتان به وسیله افزایش هزینه خود و به دست آوردن تمام فضا در صفحه اول نتایج موتور های جستجوگر، کیفیت کار خود را بهبود بخشند، سریعاً از گردونه رقابت حذف خواهید شد. (همه تحقیقات از جمله تحقیق ما نشان دهنده این است که بیش از 90% کاربران فراتر از SERP اولیه نمی ‌روند)

 

  • درست است که موتور های جستجوگر سود حاصل از کاربران تبلیغات شما را به دست می ‌آورند، اما این شما هستید که می ‌توانید درآمد افزایش یافته از تمام کاربران را برای خود نگه دارید.
  • بنابراین کاربرانی که از طریق جستجو با شما آشنا نشده‌اند منبع اصلی ارزش افزوده به‌ دست ‌آمده از سایت شما هستند.

علاوه بر فهرست جست ‌و جو های غیر رایگان، غالباً کاربرانی که به دنبال جستجوی مجانی چیزی هستند با استفاده از فهرست‌های “طبیعی” نیز ممکن است سر از وب سایت شما در بیاورند.
این بازدیدکنندگان مشکلی برای شما محسوب نمی‌ شوند فقط باید در نظر داشته باشید که نمی‌توانید روی آنها به عنوان یک راهبرد طولانی‌ مدت حساب کنید زیرا فهرست های طبیعی ممکن است بدون اطلاع شما تغییر کنند.
 

رهاسازی وب سایت ها از شر موتور های جستجوگر

برخلاف موتور های جستجوگر، وب سایت ها می ‌توانند منبع درآمد باشند. نکته کلیدی این است که شما متوجه باشید درست است که موتور های جستجوگر همه ارزش بازدید اولیه یک کاربر را از آنِ خود می‌ کنند اما ارزش حاصل از تجارت کاربران  غیر جستجوگر متعلق به شماست.
بنابراین شما بایستی به وفاداری مشتری خود ارج بنهید تا کاربران به جای کلیک برروی تبلیغات جستجو ها، مستقیماً به وب سایت شما بیایند.
پیش بینی من این است که آزاد کردن وب سایت ها از قید موتور های جستجوگر یکی از بزرگ‌ ترین مشکلات راهبردی در سال ‌های آتی خواهد بود.
سؤال این است که یک وب سایت چطور می‌تواند به جای تبلیغات برای جذب مشتری جدید، بیشتر بودجه خود را صرف حفظ مشتریان قدیمی کند؟ در ادامه با چند ایده آشنا خواهید شد، از ایده های ثابت شده گرفته (خبرنامه) تا ایده‌های مبتنی بر حدس و گمان (خدمات موبایل)

  • خبرنامه‌ های ایمیلی: متقاعد کردن افراد به ثبت‌نام در خبرنامه شما همچنان مهم‌ ترین راه برای حفظ رابطه با مشتری محسوب می ‌شود. همان طور که مطالعات کاربردی بودن نشان می‌ دهد تأثیر عاطفی یک خبرنامه خیلی بیشتر از یک بازدید مختصر از وب سایت است.
  • بازاریابی تقاضا: از کاربران بخواهید به شما بگویند که به چه چیز نیاز دارند و هنگامی که آن را فراهم کردید به آنها اطلاع دهید.
  • گروه‌های بحث و گفت ‌و گو و دیگر ویژگی‌ های مربوط به اجتماعات: سعی در شناسایی اعضای فعال‌ تر داشته باشید و پس از آن تلاش کنید که آنها را با وب سایت خود آشنا کنید. این آشنایی می ‌تواند به سادگی قرار دادن ستاره‌ های طلایی در پروفایل آن‌ها باشد یا می‌توانید از روش ‌های مهم تری جهت سود رساندن به کاربران وفادار خود استفاده کنید.
  • برنامه‌ های وابسته: این برنامه‌ ها برای تبلیغ خدمات شما به کاربران دیگر وب سایت ها، در تعامل با وب سایت های دیگر هستند و در عوضِ خرید این کاربران، از شما پورسانت دریافت می‌ کنند.
  • بهترین عملکرد این برنامه در صورتی است که سایت ارجاع دهنده بتواند صادقانه وب سایت مقصد را به مخاطب هدف خود معرفی کند. بنابراین درست است که باید به آنها مبلغی پرداخت کنید، اما این مبلغ مانند مبلغی که به موتور های جستجوگر می‌ پردازید بی‌حد و حساب نیست زیرا شما در حال رقابت با سایت‌های دیگر جهان برای قرار گرفتن در صدر فهرست نیستید. اگر شما گزینه ای مناسب برای مخاطبین سایت ارجاع دهنده باشید آن ها به جای مراجعه به کسی که بالاترین مبلغ را پیشنهاد کند نزد شما خواهند آمد زیرا نرخ خرید شما بالاتر است. (در مقاله‌ای که پیش‌تر نوشته بودم مثالی ارائه کردم که در آن با تغییر سایتی که به آن لینک داده می شود، ارقام فروش نیز به طور فاحشی تغییر می کردند).
  • اخبار: RSS ممکن است مفید باشد ولی من اطلاع دقیقی ندارم زیرا تحقیق کاربری ما در رابطه با RSS هفته بعد انجام خواهد شد (به این مقاله در رابطه با “یافته‌ هائی در مورد کاربردی بودن رسانه اجتماعی و RSS” مراجعه کنید).
  • آدرس وب سایت خود را روی محصولات درج کنید تا هنگامی که مشتریان نیاز به پشتیبانی یا جایگزینی دارند از آن استفاده کنند.
  • از محصولات سخت‌افزاری استفاده کنید تا کاربران با خدمات وب سایت شما آشنا شوند. بدون وجود آی‌پاد فروشگاه موسیقی آیتونز به این موفقیت دست نمی ‌یافت.
  • ویژگی‌ های موبایلی: سبک تعاملی “رفت و آمدی” موتورهای جستجوگر، در گوشی‌های موبایل مشکل بیشتری ایجاد می ‌کند. اما موبایل برای کمپانی هائی که کاربران شان را می‌ شناسند و بدون پرسیدن از آنها، می ‌دانند که آنها در چه زمانی به چه چیزی نیاز دارند ارزش افزوده در بر دارد. بنابراین احتمال اینکه کاربران در خدمات موبایل ثبت‌نام کنند بیشتر از آن است که در هنگام نیاز، آن را جستجو کنند. اینکه در گوشی بلک بری کسی حضور داشته باشید باعث می ‌شود که او در همه حال به یاد شما باشد و احتمال بازدید او از وب سایت شما جهت انجام خرید به‌طور خیره ‌کننده ای افزایش می ‌یابد. (حتی این احتمال وجود دارد که برای خدمات تان مبلغی نیز به شما پرداخت شود ولی حتی بدون درآمد نیز این ویژگی ‌های موبایلی به خاطر آزادی عمل در جستجو ارزش فراوانی دارند.)

در دوران اوج سرمایه ‌گذاری در اینترنت بین سال‌های 1995 و 2000، معمولاً در رابطه با “در ذهن ماندن وب سایت” زیاد صحبت می‌شد. امروزه در دنیای جدید باید تعریف جدیدی از “به خاطر ماندن” ارائه کنیم. هدف ما این نیست که کاربران ساعت‌ ها وقت صرف بازدید از وب سایت شما بکنند. می ‌خواهیم فقط به آنها اجازه دهیم که خریدشان را انجام دهند.
هدف اصلی این است که کاری کنیم که کاربران به سایت ما باز گردند و همچنین آنها را به جای کلیک کردن بر روی تبلیغات گران قیمت مستقیماً به وب سایت خود هدایت کنیم.
نکاتی که گفته شد تنها چند مورد از راه های مختلف برای تشویق کاربر به خرید مجدد است. تحقیقات عمیق و بیشتر در رابطه با رفتار کاربران و نیاز مشتریان، راه ‌های جدیدی جهت حفظ وفاداری مشتریان پیش روی ما خواهند گذاشت.