معرفی پربازدیدترین سایتها در ایران

0
1189
طراحی سایت اصفهان
طراحی سایت اصفهان

معرفی پربازدیدترین سایتها در ایران/ ۸۷درصد سایتها ایرانی اند
ارزیابی صورت گرفته از ۵۰۰ سایت اینترنتی پربازدید در ایران نشان می دهد: ۸۷ درصد سایتهای پربازدید در ایران، دارای ماهیت ایرانی هستند و اقبال کاربران ایرانی به سایتهای خبری بیش ازسایر سایتها است.
معاونت توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات، ۵۰۰ سایت اینترنتی پربازدید در ایران را بر مبنای داده های سایت الکسا (وب سایت آنالایز کننده ترافیک وب) ارزیابی کرد.
در این ارزیابی که با استفاده از ارزیابی ماهیت آدرس ip های ایرانی استخراج شده، با مقایسه آماری از وضعیت ۵۰۰ وبسایت پربازدید در ایران از تیرماه سال ۹۳ تا آبان ماه امسال، موضوع میزبانی داخلی این وبسایتها، محتوایی که کاربران ایرانی به آن علاقه مندند و نیز دامنه های اینترنتی ثبت شده تحلیل شده است.
علی اصغر انصاری، معاون توسعه و مدیریت شبکه سازمان فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار مهر، ارزیابی صورت گرفته از سایتهای پربازدید در ایران را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه براساس بررسی های انجام شده از تیرماه سال گذشته تاکنون درصد میزبانی سایتهای پربازدید داخلی از ۵۴ درصد به حدود ۶۵ درصد رسیده است گفت: در این زمینه رشد ۱۰ درصدی را بابت رشد وبسایتهای ایرانی با میزبانی داخل نسبت به سایتهای با میزبانی خارج داشته ایم.
انصاری در مورد ارزیابی از دامنه های پربازدید در ایران نیز گفت: سال گذشته از ۵۰۰ سایت پربازدید در ایران ۲۰۲ سایت با دامنه «دات آی آر »- ir.- بود که هم اکنون به ۲۱۴ سایت با دامنه دات آی آر رسیده ایم. این تعداد نشان می دهد که در حال حاضر ۴۳ درصد از دامنه های سایتهای پربازدید در ایران «دات آی آر» هستند این تعداد سال گذشته حدود ۴۰.۸ درصد بود.
معاون سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه در این بازه زمانی دامنه های «دات کام» در میان سایتهای پربازدید در ایران، کاهش داشته است اضافه کرد: در تیرماه سال ۹۳ حدود ۲۴۹ وب سایت با دامنه دات کام در میان ۵۰۰ وبسایت پربازدید در ایران به چشم می خورد که هم اکنون به ۲۴۰ دامنه کاهش پیدا کرده است. با این وجود ۴۹.۴ درصد از سایتهای پربازدید در ایران، دارای دامنه «دات کام» هستند.
وی با بیان اینکه دامنه های «دات کام» هم سایتهای ایرانی و هم سایتهای خارجی را شامل می شود خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد که در میان ۵۰۰ سایت پربازدید در ایران دامنه های دات org و دات net هر کدام حدود ۱۶ وبسایت را به خود اختصاص داده اند که سال گذشته به ترتیب ۱۷ و ۲۵ بوده اند.
انصاری با اشاره به توازن موجود میان دامنه های دات آی آر و دات کام خاطرنشان کرد: در بیش از یک سال گذشته در میان دامنه های اینترنتی، دامنه دات آی آر، رشد ناچیزی را تجربه کرده است.
معاون سازمان فناوری اطلاعات در مورد تحلیل صورت گرفته از تعداد سایتهای پربازدید در ایران که دارای ماهیت ایرانی هستند گفت: سال گذشته از کل ۵۰۰ سایت پربازدید ۸۵ درصد سایتها ایرانی بوده و ۱۳ درصد غیرایرانی بوده است که این رقم تقریبا حفظ شده است. به نحوی که هم اکنون حدود ۸۷ درصد سایتهای پربازدید در ایران، ماهیت ایرانی داشته و مابقی غیر ایرانی هستند. به این ترتیب نسبت سایتهای پربازدید ایرانی و غیرایرانی با حدود ۲ درصد رشد سایتهای ایرانی همراه بوده است.
وی وضعیت میزبانی سایتهای ایرانی در داخل کشور را نسبت به سال گذشته همراه با رشد عنوان کرد و افزود: از سال گذشته تاکنون ۱۰ درصد به میزبانی سایتهای ایرانی در داخل کشور افزوده شده است.
خبرگزاریها و سایتهای خبری بیشترین بازدید را دارند
انصاری درخصوص ارزیابی محتوای ۵۰۰ سایت پربازدید در ایران اظهار داشت: خبرگزاریها و وب سایتهای خبری، بیشترین بازدید را نزد ایرانیها دارند. به نحوی که در میان ۵۰۰ سایت پربازدید در ایران، حدود ۱۲۳ سایت پربازدید، سایت خبری هستند و مردم خیلی به آنها مراجعه می کنند.
وی با بیان اینکه بعد از سایتهای خبری، وبسایتهای سرگرمی و بازی در رده دوم قرار دارند اضافه کرد: استقبال کاربران ایرانی از خدمات اپ (اپلیکیشن) طی یک سال اخیر افزایش خوبی داشته و سومین دسته از سایتهای پربازدید در ایران به این موضوع اختصاص دارد.
این مقام مسئول در سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه فروشگاههای اینترنتی و خدمات اپلیکیشن افزایش خوبی نسبت به سال گذشته داشته اند گفت: تعداد وبسایتهای فروشگاههای اینترنتی در میان وبسایتهای پربازدید، از ۳۰ سایت در سال گذشته به ۵۰ سایت افزایش یافته است.
انصاری وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو و نیز خدمات دانلود را در رده های بعدی محتوای سایتهای پربازدید عنوان کرد و گفت: سایتهایی که خدمات دانلود می دهند در این رده بندی با رشد خوبی همراه بوده اند. به نحوی که تیرماه سال گذشته ۲۳ سایت خدمات دانلود در بین ۵۰۰ سایت پربازدید بود که هم اکنون این رقم به ۳۲ سایت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه خبرگزاریها و سایتهای خبری، ۲۵ درصد سایتهای پربازدید در ایران را به خود اختصاص داده اند افزود: این درصد از سال گذشته تاکنون تغییر چندانی نداشته است. از سوی دیگر خدمات بازی و سرگرمی از ۱۷ درصد در سال گذشته به ۱۲ درصد رسیده است و وبسایت فرورشگاههاتی اینترنتی ۹ درصد سایتهای پربازدید را از آن خود کرده اند که این رقم سال گذشته حدود ۶ درصد بوده است.
معاون سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: وبسایتهای ارائه دهنده خدمات اپلیکیشن، شبکه های اجتماعی با دامین رسمی، موتورجستجو و وبلاگ که تقریبا با اقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده اند به یک نسبت در میان سایتهای پربازدید در ایران قرار دارند.
افزایش میزبانی سایتهای داخلی
وی در تحلیل خود از این آمار گفت: شواهد نشان می دهد که نسبت میزبانی سایتهای داخلی به خارجی در کشور افزایش پیدا کرده است و نسبت مراجعه کاربران ایرانی به سایتهای ایرانی نسبت به سایتهای غیرایرانی با افزایش چند درصدی همراه بوده است. در این میان فروشگاههای مجازی در میان کاربران با اقبال بیشتری نسبت به سال گذشته مواجه شده اند و وبسایتهای پربازدید با دامنه «دات آی آر» نیز چند درصد افزایش داشته اند.
انصاری اظهار امیدواری کرد که با سیاستهای وزارت ارتباطات، اقبال کاربران و حمایت از تولیدات بومی در این بخش، بتوان درصد مراجعه به سایتهای خارجی که سرویس های معادل در ایران دارند مانند موتور جستجو، ایمیل، خدمات اپ، بازی – سرگرمی و شبکه های اجتماعی، را کاهش و درصد بازدیدهای کاربران ایرانی از سرویس دهنده های نظیر در داخل کشور را، تغییر داد.