سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت

0
1527
سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت
سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت

یکی از مهم ترین گام هایی که باید به منظور بهینه سازی محتوا و بهبود سئو سایت برداشت، ثبت نقشه سایت در گوگل است. گوگل با مشاهده سایت مپ یک سایت به شکل بهتری می تواند موضوع اصلی سایت را درک کند و همین امر به سئو سایت کمک بسزایی خواهد کرد. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم به مبحث مهم معرفی نقشه سایت به گوگل بپردازیم. اگر به دنبال درک صحیح sitemap گوگل و نقش آن در سئو سایت هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سایت مپ (sitemap)

سایت مپ در واقع، فایلی است که لیستی از مهم ترین محتواهای موجود در سایت را در بر دارد تا خزنده‌های گوگل بتوانند به راحتی این محتواها را ببینند و ایندکس کنند. همچنین سایت مپ به موتورهای جستجو می‌گویند که کدام محتواها از بقیه مهم‌تر است.

در مقابل این نوع Sitemap یک نوع نقشه سایت دیگر نیز وجود دارد که مبتنی بر HTML است و در آن لیستی از مهم ترین فایل های موجود در سایت قرار دارد. این نوع نقشه سایت، بیشتر برای کاربران مورد استفاده قرار میگیرد تا بتوانند محتوای موجود در سایت را بیابند و از آن استفاده کنند.

موتورهای جستجو از نقشه سایت XML (همان نوع اول) استفاده می‌کنند تا ساختار سایت‌ها را یاد بگیرند. باید به خاطر داشته باشید که قرار دادن URL صفحاتِ سایت در سایت مپ، ایندکس شدن سایت را تضمین می‌کند.

این موضوع به این معنی است که اگر نقشه سایتی از کدهای XML خوب استفاده کند، آدرس‌های معتبر و مرتبی را برای کراولرها فراهم کند و سایر نیازمندی‌های موتورهای جستجوگر را برآورده سازد، URL‌های موجود در آن در Crawl‌های بعدی مورد توجه قرار خواهند گرفت. همین امر شانس دیده شدن صفحات مختلف در موتورهای جستجوگر را افزایش می‌دهد.

سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت
سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت

انواع نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت را از لحاظ ساختاری می توان به چندین دسته تقسیم کرد. اما مهم ترین آنها که امروزه توسط اکثر وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد، سایت مپ HTML و XMLاست. در ادامه به تعریف دقیق تر این دو نوع sitemap خواهیم پرداخت.

1. نقشه سایت HTML

این نقشه سایت به زبان نشانه گذاری ابرمتنی (Hyper text Markup Language) نوشته می شود. از این زبان برای نشان دادن ساختار وب سایت به کاربران می توان استفاده نمود. در واقع نقشه سایت HTML حاوی اطلاعاتی درباره صفحات وب سایت و موقعیت آنها در سایت می باشد.

این نقشه سایت به صورت دیداری در اختیار مخاطبین سایت قرار می گیرد. آنها می توانند به کمک سایت مپ HTML به قسمت های مختلف سایت دسترسی پیدا کنند.به عنوان مثال وب سایتی را در نظر بگیرید که دارای هزازان صفحه دسته بندی شده در بخش های مختلف می باشد.

در چنین حالتی زمانی که کاربر وارد سایت می شود، کاملا گیج شده و نمی داند از کدام بخش می تواند محتوایی که به دنبال آن است را پیدا کند. در این حالت بهترین گزینه ای که می تواند از آن استفاده کند، نقشه سایتی است که به زبان HTML در اختیار او قرار گرفته است.

کاربر به کمک این نوع نقشه می تواند به صورت دقیق تر از مسیر و صفحات سایت آگاه شود.در کنار این موضوع با استفاده از Sitemap صفحات به کمک لینک داخلی به یکدیگر وصل می شوند. در نتیجه این لینک سازی، رتبه سایت در کلمه کلیدی اصلی بهبود پیدا می کند.

سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت
سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت

2. سایت مپ XML

XML Sitemap به زبان نشانه گذاری قابل توسعه (Extensible Markup Language) نوشته شده است. سایت مپ XML تنها برای نشان دادن محتوای سایت به خزنده های موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرد و کاربران سایت نمی توانند آن را ببینند.

در واقع با ایجاد چنین نقشه ای به خزنده ها می گویید که وب سایت شما چه تعداد صفحه دارد. همچنین هر گونه تغییری که در صفحات وب سایت صورت می گیرد یا هر نوع به روز رسانی درون سایت از طریق این sitemap به گوگل اطلاع داده می شود.

این امر سبب می شود که گوگل به سرعت و بدون هیچ مشکلی بتواند محتوای وب سایت را بررسی کند و این اتفاق تاثیر بسزایی روی سئو سایت دارد.کاربران این نوع سایت مپ را نمی بینند هدف از ساخت چنین مپی راهنمایی خزنده های گوگل است.در اصل می توان گفت که سرعت و امنیت ایندکس شدن محتوای وب سایت ها توسط موتورهای جستجو تا حدودی به نقشه سایت آنها وابسته است.

مزایای نقشه سایت چیست؟

  • سایت مپ XML به موتورهای جستجو گوگل این پیغام را ارسال می کند که در سایت شما خزیده و محتواهای درون آن را ایندکس کند.
  • این Sitemap به موتورهای جستجو گوگل می گوید که محتوا قرار گرفته در سایت شما چیست و در چه زمینه ای است.
  • هر زمان که محتوایی درون وب سایت شما به روز رسانی می شود نقشه سایت XML به گوگل اطلاع رسانی خواهد کرد.
  • علاوه بر زمان به روز رسانی، فاصله زمانی میان Update ها و میزان تکرار آنها نیز به اطلاع موتورهای جستجو google رسانده می شود.
  • شما می توانید میزان اهمیت محتواهای هر صفحه را به کمک نقشه سایت مشخص نمایید.
  • سایت مپ XML به ایندکس شدن صفحات Dynamic (پویا) وب سایت شما کمک بسزایی خواهد کرد.
  • با داشتن یک sitemap مناسب، ضعف سایت در لینک سازی داخلی نیز تا حدی پوشانده می شود.
  • نقشه سایت Xml به سایت های بسیار بزرگ و پرمحتوا کمک می کند تا با سرعت و دقت بیشتری ایندکس شوند.
  • سایت مپ XML تمامی صفحات سایت شما را به گوگل نشان می دهد. این امر سبب می شود تا حتی زمانی که ساختار سایت بسیار عمیق و پیچیده باشد نیز موتورهای جستجو گوگل بتواند خیلی سریع در آن خزیده و محتوای آن را بررسی کند.
  • سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت

      سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت

چرا وبسایت ما به Sitemap احتیاج دارد؟

به عنوان توضیحات تکمیلی لازم به ذکر است از دید SEO، ایجاد Sitemap به صورت مستقیم تاثیری بر روی رتبه وبسایت در موتورهای جست‌وجوگر ندارد اما به کارگیری آن‌ موجب Index شدن صفحه‌های وبسایت توسط موتورهای جست‌وجوگر شده و موجب کشف و Crawl آسان‌تر آن‌ها می‌گردد.

Sitemapها در Crawl برگه‌ها و نوشته‌های مربوط به وبسایت‌ها و وبلاگ‌های تازه راه‌‌اندازی شده بسیار مفید هستند؛ چرا که در اکثر آن‌ها به دلیل عدم وجود پیوندهای برگشتی کافی، امکان کشف تمامی موارد توسط موتورهای جست‌وجوگر کار دشواری است.

در وبسایت‌های معروف و پربازدید نیز Sitemapها نقش کلیدی در تعامل و بهتر Index شدن صفحات توسط موتورهای جست‌وجوگر بازی می‌کنند و موجب می‌شوند تا موتورها زمان انجام بروزرسانی‌های وبسایت را حدس بزنند و با توجه به میزان انجام بروزرسانی بیشتر در برخی از قسمت‌ها، رتبه بیشتری در Crawl به آن بخش‌ها در وبسایت اختصاص دهند و موجب بهبود وضعیت نمایش بخش‌های مختلف وبسایت در نتیجه جست‌وجو شوند.

چگونه سایت مپ بسازیم؟

برای ثبت نقشه سایت در گوگل می توان از روش های مختلفی استفاده کرد:

  • ثبت سایت مپ با استفاده از ابزار sitemap سرچ کنسول
  • استفاده از افزونه های مختلف وردپرس مثل افزونه yoast یا All in One Seo Pack
  • افزودن Sitemap: http://example.com/sitemap_location.xml در فایل robots.txt به منظور مشخص نمودن مسیر نقشه سایت
    و…

سایت مپ (sitemap)


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات آوب سایت مراجعه نمایید.