امنیت سایت
طراحی سایت
طراحی سایت
طراحی سایت
آیا نگران این هستید که افرادی طراحی سایت های شما را بعد از این که در دنیا وب قرار دادید، بروبایند؟
طراحی سایتطراحان وب با شرایط “catch 22” رو به رو می باشند. برای جذب مشتریان جدید، آن ها باید کار خود را در معرض نمایش قرار دهند و در اینترنت بگذارند. بله با انجام این کار، بیشتر در معرض دزدی قرار می گیرند. احتمال افرادی که کار آن ها را بدزدند و دوباره آن را منتشر کنند و یا از آن به نفع خود استفاده نمایند، البته بدون این که از نویسنده اجازه بگیرند، یک واقعیت تلخ و سخت است.
برای کاربران اینترنتی بسیار آسان می باشد که کلیک کرده و یک گرافیکی را ذخیره کنند و آن را در یک وبلاگ و یا وب سایتی بدون این که سازنده آن حتی بداند که این اتفاق در حال روی دادن است، وارد نماید.
الهامات در برابر سرقت و دزدی
طراحی سایتآیا تا به حال به شما گفته شده است که از کار شما الهام گرفته شده است، اما در حالی که می دانید آن را دزدیده اند؟
یک مرز حساس و باریکی میان الهامات و دزدیدن وجود دارد. در یک طرف، طراحی سایت شما می تواند الهام بخش به افراد دیگر باشد تا کارهای کاملا متفاوت و منحصر به فردی را بسازند. اما هم چنان در کفه دیگر ترازو، یک طراح وب همکار ممکن است تمامی عوامل طراحی شما را کپی کرده و اندکی آن را از نظر گرافیکی تغییر دهد. مجرم و یا متخلف ممکن است به عنوان اولین دلیل به الهامات اشاره کند و از حقیقتی دفاع نماید که نسبت به نسخه اصلی متفاوت است. برخلاف این که اشخاص چه می گویند، شما حقیقت را می دانید.
این یک اتفاق رایج برای طراحان وب سایتی می باشد که به اندازه کافی مهارت نیافته اند تا کار و شغل خود را کامل کنند. آن ها عواملی را از طراحی های موجود می ربایند به این امید که مشتری متوجه آن نخواهد شد.
شما می دانید که این کار دزدیدن است، حتی اگر به صورت اشتباه تحت عنوان “الهامات” تفسیر شود.
با وجود نقاط ضعف بسیاری که در این ماجرا نهفته است، بسیار سخت می باشد که مراقب طراحی سایت تان باشید و از آن مراقبت نمایید.
اهداف و مقاصد خوب
افراد بسیاری که گرافیک هایی را دوباره منتشر می کنند، از ماهیت غیر قانونی اعمال خود آگاه نمی باشند. مردم فکر می کنند که اینترنت و تصاویر آن برای هر کسی که آن ها را می خواهد و می بیند، در دسترس می باشد.
من شاهد بوده ام که افراد زیادی وبلاگ هایی با کیفیت بالایی را اجرا می کنند، ولی از تصاویری که به صورت اتفاقی و رندوم در جستجوی گوگل می یابند، به کار می برند و آن ها را در سایت های خود نیز استفاده می کنند. خیلی از افراد شاید متوجه این امر نبودند که این یک مسئله قانونی است.
در برخی شرایط دیگر هم مردم طراحی هایی را می دزدند که هیچ اطلاعات حق کپی رایت در آن وجود ندارد. آن ها متوجه نمی شوند که یک تصاویر از زمانی که منتشر می شود، دارای حق کپی رایت است، صرفه نظر از عدم وجود اظهارات و یا متن هایی که در آن سایت و یا وبلاگ وجود داشته باشد.
مشکل
طراحی سایتبه عنوان یک طراح گرافیکی و یا طراح وب سایت، دلسردکننده و نا امیدکننده می باشد که ببینید کارتان بدون این که مطلع باشید، منتشر می شود. آن تصاویر و طراحی ها مانند کودکان شما می باشند و آن ها لایق احترام و اختیار متناسبی هستند، تنها این موضوع را نگویید که دزدیدن آن ها تنها به تخطی از قانون کپی رایت محسوب می شود.
زمانی که شما متوجه شوید که افرادی کار و یا طراحی تان را می روبایند، چه کاری انجام می دهید؟
مقابله با مسائل کپی رایت می توان به یک موضوع جدی تبدیل شود. خوشبختانه، روابط و موارد ساده ای می تواند این درگیری ها را کاهش دهد و از بین ببرد، مخصوصا اگر متخلفان از حقوق کپی رایت آگاه نباشند. در هر صورت، در شرایط بسیار بحرانی تر، طراحان به سادگی دست از این موضوع می کشند و بی خیال می شوند، دلیل آن ها تنها کمبود منابع مالی و زمانی و یا هر منبع دیگری برای درگیر شدن با افراد می باشد.
از کار و طراحی خود محافظت کنید.
آیا شما تیمی از کارشناسان قانونی و حقوقی آماده دارید تا افرادی که کار و یا طراحی تان را می دزدند را مورد پیگرد قرار دهید؟ اکثر طراحان وب سایت مستقل درآمد و سرمایه اقتصادی زیادی ندارند تا روی موارد قانونی تکیه کنند تا هیچ کس محتواهای آن ها را به یغما نبرد، از این رو آن ها باید به دنبال راه هایی برای محافظت از کار و طراحی سایت خود باشند تا بتوانند جلو سوء استفاده افراد را بگیرند.
عملکرد های بسیاری وجود دارد که شما می توانید انجام دهید تا از کار آنلاین خود حفاظت کنید. در حالی که تمامی آن ها 100 درصد نمی توانند موفقیت هایی را باعث شوند، اما قطعا نفع هایی را برای شما در بردارند.
سلب مسئولیت حق کپی رایت– به قرار دادن اطلاعیه کپی رایت و یا “ALL RIGHTS RESERVED (یعنی تمام حقوق این وب سایت محفوظ شده می باشد)” در سایت و یا وبلاگ خود جایی که بازدیدکنندگان بتوانند آن را در کنار توضیحاتی مبنی بر سرانجام دزدیدن محتوا و یا کارهای شما مشاهده نمایند، فکر کنید و ملاحضه نمایید. شاید این مورد هر مجرم و متخلفی را از کار خود باز ندارد، اما به اطلاع آن دسته کسانی که از حقوق کپی رایت درباره دزدیدن محتوا ها اطلاعی ندارند، آگاهی می رساند و هشدار می دهد و هم چنین باعث می شود تا آن ها بترسند و تسلیم شوند. این امر بسیار شبیه یک سیستم هشدار دهنده و یا آژیر در درب ورودی منزل تان است که دزدان را از ورود به خانه می ترساند و باز می دارد. حتی اگر شما سیستم هشدار دهنده واقعی نداشته باشید، فکر گرفتار کردن احتمالی آن ها برای باز داشتن از دزدی بسیار کافی می باشد.
طراحی سایتعلامت ها و نشانه ها- علامت ها یک عامل بازدارنده خوبی می باشند و می توانند اشخاص را از دزدیدن تصاویر وب سایت و یا وبلاگ تان منع نمایند. طراحان معمولا از این که تغییری در طراحی های شان با وجود این علامت ها ایجاد شوند، خوشحال نمی شوند، اما خیلی از افراد احساس می کنند که آن ها بهترین بازدارنده دزدان محسوب می شوند. برخی به یک امضای کوچک بسنده کرده و لوگو وب سایت را در پایان طراحی نیز قرار می دهند.
COPYSCAPE– از COPYSCAPE استفاده نمایید تا محتواهای تکراری آنلاین را جستجو نمایید. من از یک سرویس به طور منظم استفاده می نمایم تا ارزیابی کنم که آیا محتواهای نویسنده من منحصر به فرد می باشد یا خیر و هم چنین تکراری بودن و یا نبودن محتواهای خود را نیز بررسی می نمایم.
SMASHING MAGAZINE این توصیه های مفید را در این باره ارائه می دهد:
خود و کارهای طراحی تان را با مجوز گرفتن، پشتیبانی نمایید.
زمانی که شما کار و طراحی تان را در دنیای آنلاین منتشر می کنید، قانون کپی رایت به شما کمک می کند تا از کپی شدن کار و طراحی های تان جلوگیری کرده و روی توزیع و نشر آن اداره و کنترل داشته باشید.
به جای این که متخصصان و کارشناسان کارها و طراحی های خود را مخفی سازند، آن ها مشکل را با مقرر نمودن شرایطی برای عموم مردم بری استفاده از آن ها حل می نمایند. این چیزی است که ما آن را به عنوان مجوز گرفتن بیان می کنیم.
طراحی سایتمجوز گرفتن می تواند کار طراحی سایت شما را در دسترس عموم قرار دهد، از این رو شما می توانید روی توزیع و انتشار آن کنترل و نظارت داشته باشید. این نظارت داشتن هم چنین نقض و تجاوز حق کپی رایت را منع می نماید و دزدان را به ربودن تصاویری سوق می دهد که با یک مجوز حافظت نشده اند.
به عنوان یک شخص دارنده حق کپی رایت، شما می توانید روی استفاده از کار طراحی تان کنترل و نظارت داشته باشید. مجوز های قطعی و مشخصی استفاده گسترده را امکان پذیر می سازند، البته در کنار این که اشخاص هزینه هایی را به ناشران پرداخت کنند. برخی مجوز های دیگر هم کنترل های سخت تری را روی کپی کردن و مشتق گرفتن کارها اعمال می نمایند.
CREATIVE COMMONS یکی از محبوب ترین مجوز ها با منبع آزاد برای متخصصان طراحی می باشد. این مورد سه لایه از نسخه هایی که هر کسی که از اینترنت استفاده می کند، می تواند درک نماید را ارائه می دهد.
زمانی که شما از مجوز ها برای محافظت از کار خود استفاده می کنید، می توانید تمامی حق کپی رایت را از آن خود کنید، اما شما در این شرایط به افراد اجازه می دهید تا آن چنان که شما راضی می باشید و تحت شرایطی که شما مقرر می کنید (یا حتی در ازای دریافت مبالغی)، از طراحی و کارهای شما استفاده نمایند.
مجوز ها
طراحی سایت1.اختیاری
مجوز اختیاری یکی از ساده ترین مجوز ها می باشد. این مورد به دیگران اجازه استفاده و نشر و مشتق گرفتن از طراحی تان را می دهد، البته تا زمانی که مبالغی را به شما پرداخت نمایند.
- اختیاری- غیر تجاری
با استفاده این مجوز، مردم می توانند از کار و طراحی تان استفاده کنند و آن را برای استفاده غیر تجاری در ازای پرداخت مبالغی به شما، کپی نمایند.
- مجوز های SHARELIKE
در این مجوز هر کار و طراحی جدیدی که از کار و طراحی اصلی مشتق شده است باید به گونه مشابه لایسنس و مجوز بگیرد. افرادی که از کار و یا طراحی شما با اهداف تجاری استفاده می کنند باید به شما هزینه هایی را پرداخت کنند. تمام مشتقات نیز باید از مجوز یکسانی بهره ببرند. ویکی پدیا از چنین مجوز و لایسنسی استفاده می کند.
- اختیاری- NODERIVES
زمانی که مجوز “بدون مشتقات” را انتخاب می کنید، شما به افراد اجازه می دهید تا کار و طراحی سایت شما را تا زمانی که تغییر و اصلاحی در آن ایجاد نکنند، استفاده کرده و نشر دهند. گرافیک ها و تصایر باید بدون تغییر بمانند و نشر کننده باید به شما مبالغی را پرداخت نماید.
- اختیاری- غیر تجاری- SHARELIKE
طراحی سایتاین مجوز بسیار شبیه نوع اختیاری SHARELIKE می باشد. در هر صورت این مجوز استفاده از کار و طراحی تان را برای اهداف تجاری منع و محروم می نماید.
- اختیاری- غیر تجاری- NODRRIVS
برای آن دسته از طراحان وب سایت که به دنبال یک مجوز بسیار محدود می باشند، این مورد بسیار ایده آل می باشد و این مجوز استفاده از کار و طراحی تان را برای اهداف تجاری منع می کند. مردم می توانند آن را دانلود کرده و تصاویر تان را به اشتراک بگذارند، البته تا زمانی که مبالغی را به شما پرداخت کنند، ولی نمی توانند تغییری در آن ها نیز ایجاد کنند.
تصمیم گیری درباره انتخاب لایسنس و یا مجوز
قبل از این که تصمیم بگیرید که از چه مجوز و یا لایسنسی استفاده کنید، باید به این دو سوال جواب دهید …..
1.آیا می خواهید به مردم اجازه دهید تا از کار و طراحی شما برای اهداف تجاری شان استفاده نمایند؟
تعریف استفاده تجاری و یا غیر تجاری هم چنان تا حدودی گیج کننده می باشد. اصلاح تکنیکی “تجاری” به استفاده از تصاویر به هدف فروختن مواردی و یا سود بردن از چیزی می باشد. غیر تجاری نیز به استفاده از تصاویر برای مصارف شخصی و یا مواردی که سودی از آن حاصل نمی شود، باز می گردد.
طراحی سایتزمانی که نشر کننده بخواهد تا از تصاویر شما برای وبلاگ خود استفاده کند که شامل تبلیغاتی است، این تعریف اندکی مبهم و دو پهلو می شود. آیا تصاویر برای افزایش میزان درآمد استفاده می شود؟ برخی ممکن است بگویند “بله”، زیرا چون بخشی از وبلاگ است و وبلاگ هم شامل تبلیغات است که به استفاده تجاری ارتباط پیدا می کند. برخی هم ادعا می کنند که تصویر به طور مستقیم وارد فعالیت های سودآور نمی شود و بنابراین جزو کاربرد های غیر تجاری به شمار می آید. هیئت داوران هم چنان روی این موضوع کار می کنند و creative commons بررسی های را روی این موضوع در حال انجام دادن است تا این عبارت ها را به درستی تعریف نماید.
اگر نمی خواهید تا تصاویر تان توسط شرکت های که به دنبال منفعتی هایی از آن می باشند، استفاده شود، به مجوز های غیر تجاری روی بیاورید.
- آیا می خواهید به افراد اجازه دهید تا کارهیا مشتقاتی را از طراحی شما بسازند؟
طراحی سایتقانون کپی رایت ایالات متحده آمریکا، “کارهای اشتقاقی” را این گونه تعریف می نماید:
یک کار اشتقاقی به کاری گفته می شود که بر اساس یک کار و یا حتی بیشتر می باشد که از قبل وجود داشته است، مانند ترجمه، آرایش موزیک، نمایشنامه ها، موارد تخیلی، نسخه متحرک تصاویر، ضبط صدا، تولیدات هنری، خلاصه ها و اختصارها، فشرده کردن متون و یا موارد دیگر، و یا هر چیز دیگری که از یک کار دیگری منشأ گرفته باشد و یا دوباره منتشر شود، دوباره تطبیق داده شود و غیره. یک کاری که شامل اصلاحات و تجدید نظرات، حاشیه نویسی، جزئیات و یا به طور کلی شامل دیگر اصلاحاتی است که یک کار اورجینالی را از ناشر اصلی نمایش می دهد، یک کار و طراحی اشتقاقی محسوب می شود.
یک کار اشتقاقی به موردی گفته می شود که از کار اصلی سر منشأ گرفته باشد. اگر می خواهید تا گرافیک های اورجینال خود را محافظت کنید و تصاویر تان حتی در کپی شدن بدون تغییر باقی بمانند، لایسنس و مجوز بدون مشتق و یا NO DERIVS را انتخاب نمایید.
CREATIVE COMMONS دارای یک انتخاب گر لایسنس و یا مجوز می باشد که هم چنین کد نویسی و برنامه نویسی هایی را برای شما مهیا می کند تا در طراحی سایت خود قرار دهید. در این جا نیز توصیه هایی وجود دارد که باید قبل از به کار بردن مجوز و یا لایسنس بدانید.
آیا تا به حال کسی از گرافیک های شما دزدی کرده است؟ آیا از لایسنس و یا مجوز هایی برای حفاظت از کار خود استفاده می نمایید؟
طراحی سایتسلب مسئولیت: من یک وکیل حقوقی و یا حتی یک وکیل عادی نمی باشم و توصیه هایی که در این مقاله قرار داشت تنها به هدف اطلاع رسانی بود و نباید به عنوان توصیه های حقوقی و حرفه ای به آن نگاه نمود. اگر سوالاتی درباره قانون حق کپی رایت دارید، باید با یک وکیل عاقل و دانا و متخصص در این رابطه صحبت کنید و به شیوه ای که آن ها می گویند، عمل نمایید.