اپلیکیشن های گوشی همراه

طراحی سایت در اصفهان

طراحی سایت در اصفهان

اپلیکیشن های گوشی همراه . در زمینه گوشی همراه، شما مطمئنا اپلیکیشن های معمولی و یا اپلیکیشن های تحت وب و حتی اپلیکیشن های ترکیبی را دیده و شنیده اید. چه تفاوتی میان این سه مورد وجود دارد؟

اپلیکیشن های معمولی گوشی های همراه

طراحی سایت,این اپلیکیشن ها در گوشی های همراه وجود دارند و توسط آیکون هایی، در صفحه اول این ابزارها نمایان می شوند. اپلیکیشن های معمولی توسط App Store مانند Google Play و یا Apple App Store قابل دسترس بوده و نصب می شوند. این برنامه ها به طور چشمگیری تنها برای یک سیستم عامل برنامه (یک گوشی همراه) برنامه نویسی می شوند و می توانند به ویژگی و امکانات آن دسترسی داشته باشند- این اپلیکیشن ها می توانند از دوربین، GPS، شتاب سنج، قطب نما، لیست مخاطبین و غیره گوشی همراه مورد نظر استفاده نمایند. در این اپلیکیشن ها هم چنین نیاز به اجرای حرکات لمسی می باشد. اپلیکیشن های معمولی گوشی همراه می توانند توسط سیستم اطلاع رسانی خود گوشی و به صورت آفلاین کار کنند.
 

اپلیکیشن های تحت وب سایت گوشی همراه

اپلیکیشن های تحت وب در واقع اپلیکیشن نیستند؛ آن ها در حقیقت وب سایت می باشند و در بیشتر مواقع مانند یک نرم افزار و یا اپلیکیشن به نظر می آیند. آن ها توسط مرورگرها اجرا شده و با HTML5 برنامه نویسی می شوند. کاربران می توانند در وهله اول مانند دسترسی به هر وب سایت دیگری، به این اپلیکیشن های تحت وب نیز دسترسی داشته باشند. برای این کار: کاربران URL بخصوصی را جستجو کرده و با گزینه “نصب” در صفحه اول وب سایت رو به رو می شوند.
طراحی سایت,اپلیکیشن های تحت وب زمانی که HTML5 وارد بازار شد، بسیار محبوب شدند و مردم دریافتند که این برنامه ها دارای عملکردهای پایه ای مانند سایر وب سایت ها در مرورگرها می باشند. این روزها، از جایی که در ساخت و طراحی وب سایت های بسیاری از HTML5 استفاده می شود، فرق میان اپلیکیشن های تحت وب و صفحات سایت معمولی واقعا خیلی قابل توجه نمی باشد.
در سال 2011 اپلیکیشن معمولی FINANVIAL TIMES از APP STORE پاک شد تا بتواند هزینه های اشتراکی را از کاربران خود دریافت کند و ارتباط نزدیک تری با مشترکان برقرار شود. مدت ها بعد، این مورد در قالب اپلیکیشن تحت وب در آیفون نمایان شد: (APP.FT.COM):


صفحه اپلیکیشن تحت وب FINANCIAL TIMES در آیفون.


حرکت SWIPE افقی در اپلیکیشن تحت وب FINANCIAL TIMES.
طراحی سایت,در تصاویر بالا یک اپلیکیشن تحت وب را مشاهده نمودید که تمایز آن با یک اپلیکیشن معمولی بسیار سخت است. برای مثال، هیچ دکمه و یا نوار مرورگری مشاهده نمی شود (اگر چه زمانی که در آیفون ها به این اپلیکیشن دسترسی می یابیم، این موارد در SAFARI نمایان می شوند). کاربران می توانند به صورت افقی SWIPE نمایند تا به بخشی از اپلیکیشن که مد نظرشان می باشد، دست یابند. بر اساس قسمت کش موجود در مرورگر ها، می توان محتوای این اپلیکیشن وب سایت را به صورت آفلاین نیز مطالعه نمود.
این موارد جزو ویژگی های HTML5 می باشد. هم چنین می توان به وجود امکاناتی از جمله GPS و ضربه زدن برای تماس برقرار کردن و دوربین API و غیره نیز اشاره داشت. به یاد داشته باشید که اپلیکیشن های معمولی در مرورگرها غیر قابل دسترس می باشند (حداقل هم اکنون). اپلیکیشن های معمولی و متداول دارای ویژگی ها متفاوت دیگری می باشند، مانند حرکات لمسی پیچیده، شتاب سنج ها و یا پخش اعلانات و غیره.
این چنین ویژگی ها در اپلیکیشن های تحت وب یافت نمی شود و برای دسترسی به این موارد باید از اپلیکیشن معمولی و یا ترکیبی استفاده کنید تا بتوانید نیاز خود را برطرف سازید.
 

اپلیکیشن های ترکیبی

اپلیکیشن های ترکیبی از اپلیکیشن های معمولی و تحت وب به طور هم زمان به کار برده است. به همین دلیل برخی مردم این مورد را با اپلیکیشن های تحت وب سایت اشتباه می گیرند. این اپلیکیشن ها مانند دیگر انواع اپلیکیشن های معمولی، در APP STORE وجود دارند و می توانند ویژگی های آن ها را داشته باشند. در اپلیکیشن های ترکیبی مانند اپلیکیشن های تحت وب، از HTML استفاده می شود که به این وسیله می توانند در مرورگرها نمایان شوند.
طراحی سایت,اغلب، شرکت ها از اپلیکیشن های ترکیبی برای پوشش دهی بیشتر صفحات وب سایت خود استفاده می نمایند؛ به این روش، انتظار می رود که باز هم این اپلیکیشن ها در APP STORE وجود داشته باشند. اپلیکیشن های ترکیبی بسیار محبوب می باشند، زیرا مانع عملکرد سیستم عاملی که در آن نصب شده اند، نمی شوند و می توانند به طور چشمگیری هزینه ها را کاهش دهند: این کاهش هزینه به معنای این است که می توان برنامه نویسی HTML این اپلیکیشن های ترکیبی را برای سیستم عامل های دیگری نیز با اندکی تغییرات به کار برد. ابزارهایی مانند PHONEGAP و SENCHA به کاربران خود اجازه می دهند تا برنامه نویسی یکسانی را برای این اپلیکیشن های ترکیبی طراحی کنند و بسازند، و علاوه بر گوشی همراه در ابزارهای دیگری نیز به کار ببرند.
WALGREEN دو اپلیکیشن ترکیبی را ساخت- یکی برای آندروید و یکی برای آیفون. هر دو اپلیکیشن دارای بخش های متعددی بوده و ویژگی های اپلیکیشن های معمولی را دارا می باشند، مانند دسترسی به اعلانات و اسکن کردن بار کد توسط دوربین های گوشی همراه.


در هر صورت، قسمت “خرید یا SHOP” در هر دو اپلیکیشن آندروید و آیفون، از یک نمای بصری مانند مرورگر ها استفاده می کند که متناظر با صفحات وب سایت گوشی همراه WALGREEN می باشد. در این بخش تصاویری وجود دارد که نشان می دهد محتواهای یکسانی در اپلیکیشن های آندروید و آیفون و در وب سایت های گوشی همراه WALGREEN موجود است.


اپلیکیشن WALGREEN برای آندروید

اپلیکیشن WALGREEN برای آیفون ها

وب سایت گوشی همراه WALGREEN
طراحی سایت,همان طور که می توانید ببینید، تمامی صفحات شبیه هم می باشند، به جز تیتر فوقانی که در هر سیستم عامل اجرایی، منحصر به فرد است. دکمه بازگشت در IOS و در آندروید به صورت فلشی در بالای صفحه وجود دارد؛ لوگو نیز در صفحه وب سایت گوشی همراه قابل رویت است، اما در اپلیکیشن ها به این ترتیب نیست. ( طراحان به این منظور لوگو را در طراحی وب سایت به کار بردند، چون گمان می کردند که مردم در این وب سایت ها نیاز به راهنما و اطلاعاتی درباره برند مورد نظر دارند).
BANANA یکی دیگر از اپلیکیشن های ترکیبی است؛ این اپلیکیشن هم در آیفون و هم در آندروید استفاده می شوند:

اپلیکیشن BANANA برای آندروید.


اپلیکیشن BANANA برای آیفون.
طراحی سایت,در هر صورت، علاوه بر دکمه بازگشت در بالای صفحه اپلیکیشن BANANA در سیستم عامل آندروید (به تصویر بالا دقت کنید)، دکمه لمسی بازگشت نیز در خود این گوشی های همراه دیده می شود. نوار و یا تب در پایین صفحه  سیستم عامل های IOS نیز به طور مشابه عمل می کند.
 

اپلیکیشن های معمولی، تحت وب و ترکیبی: کدام مورد را باید برای خود انتخاب کنید؟

هر کدام از این اپلیکیشن ها دارای مزیت ها و مضرات خود می باشند که سعی نمودم در این مقاله به آن ها اشاره ای داشته باشم. حال بیایید به طور خلاصه به برخی از آن ها بپردازیم:
ویژگی ها و امکانات موجود در گوشی های همراه: اگر چه اپلیکیشن های تحت وب نمی توانند دارای این مزیت باشند، اما اپلیکیشن های معمولی (و اجزای مشابه در اپلیکیشن های ترکیبی) می توانند به تمام امکانات ویژه و ساده گوشی همراه دسترسی داشته باشند، شامل GPS، دوربین، حرکات لمسی و اعلانات.
عملکرد در زمان آفلاین: زمانی که نیازی به اتصال اینترنت ندارید، اپلیکیشن های معمولی بسیار عالی عمل می کنند. کش های موجود در مرورگرها نیز به صورت HTML5 می باشند و می توانند به صورت آفلاین عمل کنند، اما نسبت به اپلیکیشن های معمولی محدود تر می باشند.
طراحی سایت,دستیابی و قابل رویت بودن: اپلیکیشن های تحت وب نسبت به سایر اپلیکیشن ها بیشتر در دسترس می باشند و از این نظر بسیار حائز اهمیت هستند. محتوا ها در وب سایت ها بیشتر از اپلیکیشن ها قابل دسترس می باشند: زمانی که مردم سوالی دارند و یا نیاز به اطلاعات بخصوصی دارند، به مرورگر ها رجوع کرده و شروع به تایپ مطالب مورد نظر خود می کنند و از نتایج جستجو، گزینه دلخواه خود را انتخاب می کنند. کاربران به APP STORE نمی روند تا اپلیکیشنی را پیدا کنند و آن را دانلود نمایند تا جواب سوال خود را در آن ها بیابند. در حالی که اپلیکیشن ها نیز طرفداران خاص خود را دارند، اما خیلی از کاربران دوست ندارند تا اپلیکیشن های اضافه ای را نصب و نگه داری کنند (زیرا باعث می شود تا تلفن همراه و یا هر وسیله دیگری که استفاده می کنند، شلوغ دیده شود) و کاربران تنها در صورتی یک اپلیکیشن را نصب می کنند که به آن نیاز داشته باشند.
سرعت: اپلیکیشن های معمولی در زمینه سرعت بر سایر اپلیکیشن ها تسلط می یابد. در سال 2012 MARK ZURKERBERG اظهار می دارد که بزرگترین اشتباه فیس بوک این است که به عنوان یک وب سایت در گوشی های همراه ظاهر می شود، نه به عنوان یک اپلیکیشن معمولی. به این منظور، اپلیکیشن فیس بوک توسط برنامه نویسی HTML به یک اپلیکیشن ترکیبی تغییر یافت؛ در سال 2012 این اپلیکیشن به طور کامل تبدیل به اپلیکیشن معمولی شد. طراحی ریسپانسیو فیس بوک باعث شد تا در هر ابزاری کاربرد منحصر به فرد خود را داشته باشد.
نصب: نصب یک اپلیکیشن ترکیبی و یا معمولی برای کاربران یک عذاب است: مردم در صورتی که با هزینه تعاملات این برنامه ها مشکلی نداشته باشند، تمایل دارند تا آن ها را نصب نمایند. اپلیکیشن های تحت وب نیز نیازمند ساخت بوک مارک در صفحه HOME می باشند: این پروسه در حالی که آسان تر از دانلود یک اپلیکیشن جدید از APP STORE می باشد، اما برای کاربران خیلی هم آشنا نیست، زیرا مردم از بوک مارک ها به وفور در گوشی های همراه خود به کار نمی برند.
نگه داری: نگه داری یک اپلیکیشن معمولی می تواند نه تنها برای کاربران بلکه برای خود برنامه نویسان نیز مشکل می باشد، زیرا این برنامه ها در سیستم عامل های مختلف مطابقت نمی یابند و همان گونه که در ابتدای این مقاله توضیح داده ایم، اپلیکیشن های معمولی تنها منحصر به یک سیستم عامل می باشند. اما، نگه داری یک اپلیکیشن تحت وب و یا اپلیکیشن ترکیبی می تواند به سادگی نگه داری یک صفحه وب سایت باشد و هر زمان که کاربر نیاز داشت، امکان پذیر می باشد.
محدودیت های محتوایی، پروسه های مجاز و هزینه ها: امکان دارد در استفاده از برخی اپلیکیشن ها با محدودیت های محتواهایی و هزینه های مالی و صرف زمان زیادی مواجه شوید. اپلیکیشن های معمولی و ترکیبی باید پروسه های مجوز داری را پشت سر بگذرانند و در ساخت محتوا ها، محدودیت هایی دارند که در APP STORE به وضوح می توانید مشاهده کنید، این در حالی است که استفاده از وب سایت ها برای تمامی افراد رایگان می باشد. خرید اشتراک نامه هایی برای اپلیکیشن های موجود در IOS نیز به این معنا می باشند که 30 درصد از این هزینه های دریافتی بابت اشتراک نامه ها برای شرکت APPLE می باشد و بخش اعظم آن به منتشر کنندگان این اپلیکیشن ها تعلق دارد.
هزینه های برنامه نویسی اپلیکیشن ها: برنامه نویسی اپپلیکیشن های تحت وب سایت و یا ترکیبی به مراتب آسان تر از باقی اپلیکیشن ها می باشد، زیرا  به مهارت هایی نیاز دارد که هر برنامه نویس و یا طراحی وب سایت و یا اپلیکیشنی دارا می باشد. اما برنامه نویسی اپلیکیشن های معمولی بسیار هزینه های بیشتری می طلبد و نیاز به مهارت های خاصی دارد. اما به عبارت دیگر، HTML5 یک مورد جدید می باشد و مانند برنامه نویسی اپلیکیشن های ترکیبی و تحت وب، درک آن ها می تواند بسیار ساده باشد.
رابط های کاربری: این مورد شاید آخرین تفاوتی باشد که در این مقاله برای تان بیان می کنیم، اما مطمئنا اخرین گزینه نمی باشد، اگر یکی از ترجیحات و اهداف شما این است که تجربه کاربری را از سیستم عامل اجرای اپلیکیشن خود مهیا سازید، اپلیکیشن های معمولی بسیار در این زمینه موفق عمل می کنند. البته این موارد به این معنی نیست که شما با اپلیکیشن ترکیبی و یا تحت وب نمی توانید تجربه کاربری بهینه ای را به وجود آورید، بلکه به این معنا می باشد که اپلیکیشن های معمولی داری موارد بصری و گرافیک های بیشتر و بهتری می باشند که بسیار جدید و شگفت انگیز نمایان می شوند که این امر در وب سایت های گوشی همراه با محدودیت هایی مواجه است که بارها در مقالات پیشین درباره آن ها صحبت نمودیم.
طراحی سایت,به طور خلاصه، اپلیکیشن های معمولی، اپلیکیشن های ترکیبی و یا اپلیکیشن های تحت وب همگی راهی برای رفع نیاز کاربران گوشی همراه می باشند. هیچ راه حل منحصر به فردی در این میان وجود ندارد: هر کدام از این موارد دارای نقاط قوت و نقاط ضعف خود می باشند. انتخاب هر یک  از این موارد بستگی به نیاز های مخاطبین مورد نظر شرکت و برند تان دارد. از این رو واجب است تا درباره مخاطبین تجارت خود اطلاعاتی را کسب کنید و نیاز و خواسته های آن ها را معین کنید و در نهایت بر این اساس، به طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن مورد نظر خود بپردازید. به این ترتیب می توانید اپلیکیشن موفق و کاربر پسندی داشته باشید.

طراحی سایت در اصفهان

طراحی سایت ارزان در اصفهان
طراحی سایت ارزان
طراحی سایت در اصفهان
طراحی سایت پوشش
اصفهان سایت

اپلیکیشن های گوشی همراه