خوانایی و واضح بودن و قابل درک بودن

0
1240
خوانایی
خوانایی

قابلیت خوانایی واضح بودن و قابل درک بودن

طراحی سایت در اصفهان

خوانایی . در حالی که طراحی چشمی وب سایت می تواند چگونه نمایش دادن شرکت تان به صورت آنلاین محسوب شود، نوشته های وب سایت چگونه به نظر آمدن شرکت تان میان رقیبان می باشد. لحن گفتاری و نوشتاری و محتواهای خوب برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان سایت در اینترنت بسیار ضروری است. با این اوصاف، بهترین نوشته وب سایت ها تنها و تنها برای خواندن کاربران سایت به وجود می آیند.مانند دیگر بخش های تجربه کاربری، محتوا باید این آنالیز کاربران وب سایت را به خوبی پاسخ دهد:

  • هزینه: در این طراحی سایت به چه میزان باید با مشکلات و سختی هایی رو به رو شوم؟
  • مزیت: در این طراحی سایت برای من چه سودی و مزیتی وجود دارد، اگر این اطلاعات را بخوانم چه چیزهایی به دست می آورم؟

 
قطعا باید نوشته های ما فایده هایی برای کاربران و خوانندگانی که به سایتتان می آیند فتیده هایی داشته باشند . چرا باید یک وب سایت داشته باشیم؟ با استفاده از وب سایت می توانید موانع ارتباطی تجارت تان را با مشتریان کاهش دهید. برای متن ها به صورت آنلاین، این موانع توسط سه عامل می تواند از بین برود: قابلیت خوانایی، واضح بودن و قابل درک بودن، هر کدام ار این موارد در ادامه مشخص شده و توضیح داده می شود.
 

قابلیت خوانایی محتواها در طراحی وب سایت.

طراحی سایت,تعریف: قابلیت خوانایی یکی از کوچک ترین ملاحظات در کاربردی ساختن محتوای وب سایت می باشد: این مورد در این باره است که آیا کاربران توانایی دیدن، تشخیص دادن و شناسایی کاراکتر ها و کلمات را در متن وب سایت تان دارند یا خیر. قابلیت خوانایی اساسا توسط طراحی بصری مشخص می شود، مخصوصا در مبحث تایپوگرافی.
دستورالعمل های اصلی برای اطمینان از خوانا بودن محتوای موجود در طراحی وب سایت:

  • اندازه فونت را به اندازه ای بزرگ در نظر بگیرید که به خوبی قابل تشخیص باشد و باید به کاربران سایت اجازه دهید تا این اندازه فونت را به سلیقه خود تغییر دهند. متن هایی با فونت کوچک همیشه باعث اخلال در خوانایی می شوند. به یاد داشته باشید که انسان ها با افزایش سن، قدرت بینایی شان کاسته می شود و در مواجه با این فونت های کوچک نیز شانس کمتری در تشخیص کاراکتر و کلمات دارند. کاربران سایت سن بالا به متن هایی با قونت بزرگ تری نیاز دارند، اما حتی کاربران جوان وب سایت نیز از چنین فونت های کوچکی در طراحی سایت استقبال نمی کنند.
  • وجود کنتراست بالا میان کاراکتر ها و پس زمینه وب سایت. ترجیحا، از یک پس زمینه ساده به جای یک پس زمینه با بافت شلوغ در طراحی سایت خود به کار ببرید، زیرا این پس زمینه های شلوغ در تشخیص حروف و کلمات دخالت کرده و کار را برای کاربران سایت سخت می سازند.
  • از فونت ساده ای در طراحی سایت خود به کار ببرید. با وجود مانیتورهای با وضوح و با کیفیت بالای این روز ها، فونت SERIF می تواند بسیار عالی باشد، اما فونت های عجیب و غریب می تواند قابلیت خوانایی متن را کاهش دهد.

 

تست خوانایی متن در طراحی سایت.

اگر دستورالعمل های بالا را در طراحی سایت خود رعایت کنید، مانند دستورالعمل هایی که برای یک تایپوگرافی ساده و واضح در مقاله های پیشین بیان نموده بودیم، سپس نیاز به اجرای تست های مخصوص خوانا بودن متن وب سایت دارید. در تست های رایج طراحی سایت شما می توانید روی شرایطی که که کاربران پشت صفحه نمایش هایی می نشینند و مواردی از این قبیل می گویند “به سختی در این طراحی وب سایت می توانیم متن هایی را بیابیم” نظارت داشته باشید. اگر به این رفتارها و نظریات توجه می نمایید، سپس می توانید به اجرای تست های مخصوص خوانایی متن طراحی وب سایت روی بیاورید.
یک راه اصلی برای تست خوانان بودن متن موجود در طراحی وب سایت این است که سرعت خواندن هر کلمه در هر دقیقه را برای تعدادی کاربران در حین خواندن یک متن ساده، مورد سنجش قرار دهیم. از جایی که مردم با سرعت های متفاوتی متن ها را می خوانند، با اجرای تست خوانایی متن در طراحی سایت به نتایج شگفت انگیزی می رسید. اگر به طور متوسط کاربران و یا شرکت کنندگان این تست مشخص ساختند که سرعت خواندن محتوای موجود در وب سایت شما حدود 20 درصد کمتر از سایر طراحی سایت ها می باشد، می توانید مطمئنا باشید که وب سایت تان دارای متن هایی است که خوانایی بسیار ضعیفی دارد.
 

واضح بودن متن در طراحی سایت.

طراحی سایت,تعریف: واضح بودن متن در طراحی سایت می تواند میزان پیچیدگی ساختار کلمات و جملات را در محتواها مشخص سازد. فرضیاتی که در پس این معیار وجود دارد این است که جملات سخت تر برای تجزیه و تحلیل کردن و خواندن دشوار تر از جملات با ساختار ساده می باشد. این موضوع به عنوان سطح خواندن متن ها شناخته شده می باشد. برای مثال، یک درجه خواندن متن 12 به این معنا می باشد که اشخاص با داشتن دیپلوم دبیرستانی نیز می توانند این متن ها را بدون مشکل بخوانند و درک کنند.
 
دستورالعمل های اصلی برای اطمینان از واضح بودن متن ها در طراحی وب سایت:

  • از کلمات با مفهوم ساده و مشخص استفاده کنید، هرچه این کلمات کوتاه تر باشند، بهتر هستند. از استفاده از کلمات فانتزی و مخصوص یک تجارت در طراحی سایت ممانعت به عمل آورید.
  • از جملات کوتاه تری استفاده کنید. از به کارگیری ساختارهای پیچیده جملات مخصوصا جملات ترکیبی با عبارت ها و حروف ربط فراوان جلوگیری به عمل آورید که حافظه کوتاه مدت کاربران سایت را پر بار می سازد که یک نقطه منفی در طراحی وب سایت ها محسوب می شود.
  • باید لحن گفتار و نوشتار واضحی در محتوای طراحی سایت خود داشته باشید. (استفاده از ساختار مجهول باید به ندرت استفاده شود، آن هم در شرایطی که عبارت های کلیدی را می خواهید بیان کنید).
  • به درجه خوانایی 8 در محتوای طراحی وب سایت خود فکر کنید تا بتوانید مخاطبین وب سایت بیشتری را به خود جذب کنید که به راحتی قادر هستند محتوای طراحی سایت تان را مطالعه کرده و درک کنند.
  • اگر برای مخاطبین تخصصی و با مهارت و تحصیل کرده B2B محتواهایی را می نویسید، هنوز هم باید به درجه خوانایی پایین تری فکر کنید. (این مقاله ای که می خوانید در درجه خوانایی 11 به کار رفته است که امیدوارم بتوانید به خوبی جملات و کلمات را تشخیص داده و درک نمایید).
  • به یاد داشته باشید که این درجه خوانایی برای دانش آموزانی که به تازگی مدرسه می روند نیز اصلا مناسب نمی باشد. دستورالعمل های ویژه ای برای مخاطبین کودک و نوجوان و یا MILLENNIAL در این مبحث وجود دارد. ما باید ابتدا سطح تحصیلات و آگاهی مخاطبین سایت خود را مشخص کنیم و سپس بر این اساس درجه خوانایی محتوای طراحی سایت خود را مشخص سازیم.

 

تست واضح بودن متن در طراحی سایت ها.

میزان واضح بودن متن در طراحی سایت ها توسط کامپیوترها انجام می شود. ابزارهای محاسبه کننده بسیاری در وب سایت ها وجود دارد که نمونه پایه آن در مایکروسافت آفیس موجود می باشد: در برنامه آفیس 2013 در پایین REVIEW<SPELLING & GRAMMER سطح خوانایی نشان داده شده است. البته در برخی از نسخه های این برنامه، آمارهای خوانایی باید در ابتدای اولین صفحه در این مسیر وجود داشته باشد: FILE<OPTION<PROOFING.
هر کسی ممکن است از ابزارهای محاسبه کننده سطح خوانایی متن متفاوتی استفاده کند، اما واقعا فرقی نمی کند که از چه ابزار استفاده کنید. در حالی که تنوع این فرمول ها و یا ابزارها بسیار زیاد است، اما همگی آن ها روی طول کلمات و روی طول جملات تمرکز دارند. کلمات طولانی اصلا در متن ها متداول نبوده و جملات طولانی معمولا برای درک کردن سخت و دشوار می باشند، از این رو این معیارها می توانند در محتوای طراحی سایت های بسیار مهم و اساسی باشند. اما به یاد داشته باشید که این آمارها تنها تخمینی از واقعیت می باشند: چقدر برای مخاطبین وب سایت تان سخت می باشد تا کلمات و جملاتی که در طراحی سایت خود به کار برده اید را درک کنند.
زمانی که می گوییم که درجه خوانایی متن برای دیپلمه های دبیرستان 12 می باشد، فرض می شود که فارغ التحصیلان از دبیرستان به اندازه کافی مهارت این را دارند که تمامی موضوعات را در سطوح مختلف مطالعه و درک نمایند. البته افرادی نیز وجود دارند که دارای این مدرک تحصیلی می باشند، اما هم چنان در سطح خوانایی 12 با مشکلاتی مواجه می شوند.
 

درک کردن محتوا در طراحی وب سایت.

تعریف: این مورد به این معنا می باشد که آیا یک کاربر می تواند مفهوم اصلی متن را درک نموده و نتیجه گیری صحیحی از آن به دست آورد یا خیر. در متن هایی که سعی در ترغیب کاربران به انجام عملکردهایی دارید، باید محتوا به حدی واضح باشند که کاربر بعد از خواندن آن ها، به اجرای عملکرد مورد نظر بپردازد.
 
دستورالعمل های مربوط به درک کردن محتوای موجود در طراحی سایت:

  • استفاده از زبان متناسب کاربران سایت؛ عبارت هایی که برای مخاطبین وب سایت تان آشنا هستند، می توانند باعث درک بیشتر آن ها از محتواهای موجود شوند.
  • اگر یک گروه خاصی از مخاطبین وب سایت را در نظر دارید (به طور مثال مخاطبین وب سایت B2B، علمی و سرگرمی و تفریحی و غیره)، از عبارت های مرتبط با آن ها در محتوای طراحی سایت به کار ببرید، حتی اگر برخی از کلمات برای مخاطبین وب سایت تان دشوار باشند و نتوانند درک متناسبی از آن ها به دست بیاورند، امتیاز خوانایی مطالب وب سایت تان بسیار افت می کند.
  • می توانید خلاف سبک نوشتاری در طراحی وب سایت استفاده کنید: محتوای سایت خود را با نتیجه گیری شروع کنید و یا مرور کلی بر مطالب مهم داشته باشید. مردم از مطالب چکیده و خلاصه بسیار استقبال می کنند، مخصوصا اگر درباره آن محتوا، از پیش آگاهی هایی داشته باشند.
  • از الگوهای ذهنی کاربران وب سایت خود در زمینه محتواها و متن های وب سایت پیروی کنید تا نیاز به خاطر سپردن مطالب بسیار را در کاربران کاهش دهید.
  • تصاویر و یا نمودارهای مفهومی گاهی اوقات بهتر از هزاران کلمه می توانند توضیحاتی را ارائه دهند.
  • همه محتواهای خود را کوتاه و خلاصه بسازید، اگر محتواهای کمتری ارائه دهید، کاربران تلاش بیشتری برای درک این اندک محتواهای شما می کنند.
  • اگر کاربران وب سایت گوشی همراه نیز برای شما اهمیت دارند، باید در زمینه خلاصه سازی محتوا بیشتر تلاش کنید. هر چه صفحه نمایش ها کوچک تر باشند، درک محتواها سخت تر می شود، زیرا کاربران در این گونه صفحه نمایش های کوچک، محتواهای کمی را می بییند و مجبور هستند بارها و بارها به عقب برگردند و دوباره آن ها را مرور کنند و مواردی را به یاد بیاورند.

 

تست قابل درک بودن محتوای موجود در طراحی سایت.

طراحی سایت,اصلی ترین روش تست قابل درک بودن محتوای موجود در وب سایت ها، تست های رایج طراحی وب سایت می باشد. البته در برخی موارد هم می توان “تست محتوا” را نیز اجرا نمود. تنها راهی که می توانیم دریابیم که آیا کاربران از محتوا و متن های موجود در سایت همان نتیجه گیری می کنند که مد نظرمان می باشد یا خیر، این است که به آن ها عملکرد های واقعی ارائه دهیم تا در وب سایت اجرا نمایند و شما باید در این شرایط روی چگونگی تفسیر کاربران از اطلاعاتی که در مسیر اجرای این عملکردها  با آن مواجه می شوند، نظارت داشته باشید.
بعد از اینکه روی رفتارهای شرکت کنندگان در حین اجرای این عملکردها نظارت داشتید، می توانید توسط آزمون کوتاهی، میزان درک آن ها را نیز از محتواها و اطلاعات موجود در وب سایت بسنجید. شما می توانید بر اساس نیاز خود به سوالات سخت و یا پیچیده در این آزمون بپردازید تا قدرت ذهنی کاربران سایت خود را نیز کشف نمایید.
شما هم چنین می توانید از تست طراحی سایت Close Test استفاده نمایید تا اهمیت هر یک از محتواها و اطلاعات موجود در وب سایت خود را به صورت جداگانه بیابید و هم چنین می توانید پی به مشکلات کاربردی آن ها ببرید. این گونه تست ها بهترین امتیازها را برای تان به وجود می آورند. بعد از استفاده از نتایج این تست ها باز هم می توانید محتواهای اصلاح شده را دوباره مورد تست قرار دهید تا از بهبود های ایجاد شده، اطمینان حاص نمایید.
 

 محتواهای کاربردی در طراحی وب سایت: ماواری قابلیت خوانایی، واضح بودن و قابل درک بودن محتواها.

شاید فکر کنید که سه موردی که در این مقاله به آن پرداختیم برای اطمینان از کاربردی بودن محتوای طراحی سایت ها کافیت می کند. اما این چنین نمی باشد. شاید آن ها در طراحی وب سایت ضروری باشند، اما کافی نیستند.
تنها به این دلیل که کاربران می توانند محتوای وب سایت شما را بخوانند و درک کنند به این معنا نمی باشد که در تمامی شرایط، وضع به همین شکل می باشد. میانگین بازدیدهای صفحات وب سایت نشان می دهد که کاربران تنها 28 درصد از کلمات را واقعا می خوانند. اکثریت کاربران وب سایت محتوای موجود در وب سایت ها را تنها مرور می کنند.
هنوز هم، کاربرانی نیز وجود دارند که محتوای وب سایت ها را می خوانند، مخصوصا زمانی که محتوای مورد علاقه شان در وب سایت وجود داشته باشد. مهم ترین عامل این می باشد تا توسط محتوای وب سایت خود به سرعت نظر کاربران را جلب نمایید و قبل از این که بخواهند از سایت خارج شوند، بسیار آن ها را مشتاق نگاه دارید. تیترها بسیار اهمیت دارند، زیرا اولین کلماتی هستند که کاربران در وب سایت با آن ها رو به رو می شوند و این تیترها می توانند در فرد انگیزه مرور و یا خواندن محتواهای وب سایت را ایجاد نمایند.
طراحی سایت,از این رو علاوه بر قابلیت خوانایی، واضح بودن و قابل درک بودن محتوای وب سایت ها، باید به این موارد نیز بسیار توجه کنید:

  • باید بر اساس این که کاربران در وب سایت چگونه محتواها را می خوانند، متن هایی را نگارش نمایید: تیتر های ساده و واضح، طرح بندی های قابل درک و قابل استفاده.
  • تمرکز روی اطلاعاتی که کاربران بیشتر نسبت به آن ها علاقه نشان می دهند، نه چیزهایی که شما می خواهید در وب سایت خود بسط دهید.
  • بلافاصله در بالای صفحه وب سایت باید از طریق محتواها با کاربران سایت ارتباط برقرار کنید. این گونه محتواها در بالای صفحه وب سایت باید مفید و جذاب باشند تا بتوانند کاربران را همراه سایت نگاه دارند.

قابلیت خوانایی واضح بودن و قابل درک بودن