معرفی فکربکرها به طراحان وب سایت

0
1325
وب سایت
وب سایت

معرفی فکربکرها به طراحان وب سایت

وب سایت

 
افکار خلاقانه، قسمت اصلی طراحی وب سایت و حرفه های هنری می باشند. افرادی که بسیار خلاق هستند، ایده های بسیار نابی هم دارند. اما حقیقت امر این است که همیشه، یک سری مشکلات بر سر راه ما طراحان خلاق وب سایت، قد علم می کنند.
معمولا، عدم خلاقیت، به خودی خود، یک مشکل نیست. اما، اگر ما طراحان وب سایت، جهت طراحی سایت، خود خلاقیتی نداشته باشیم، مطمئنا، یک طراح وب سایت حرفه ای نخواهیم شد. شما طراحان وب سایت، همیشه باید مهارت ها و افکارخلاقانه را ، با توجه به برنامه کاری خود، و نه بر اساس الهامات غیر قابل پیش بینی ،یاد بگیرید.
ابزار و تکنیک های زیادی، در دسترس طراحان وب سایت قرار دارند تا آنها بتوانند از طریق این ابزار، خلاقانه تر، وب سایت ها را طراحی کنند. یکی از این روش ها، فکر بکر می باشد. همان طور که از اسمش پیداست، فکر بکر، تنها محدود به دیدگاه خاصی از خلاقیت نمی شود.بلکه در حوزه های مختلف، از باغبانی در باغ گرفته، تا طراحی وب سایت ، را تحت پوشش قرار می دهد.
فکربکر، تکنیک خلاقانه ای است که افراد، از آن ، برای حل مسائل خاص ، استفاده می کنند.مثلا در زمینه طراحی وب سایت، تیم های طراحی وب سایت، گردهم جمع شده و ایده های مختلف خود را به افراد ، در تیم خود پیشنهاد می دهند و در آخر، به یک فکر بکر می رسند.این فکربکرها،شامل  برنامه طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت، تهیه لیست ها و یا مباحث ساده می باشند.

واژه فکربکر را Alex Faicjkeny، در کتاب خود معرفی کرد.(قدرت خلاقانه شما و تجسم فکری). او ، از استفاده فکر بکر را درکارهای تیمی، پیشنهاد می دهد. اما اخیرا در وب سایت heated discussion arose، راجع به اثر بخشی این فکر بکر ها، با شک و تردید صحبت شده است. بعضی از تحقیقات پیشنهاد می دهند که ذهن افراد، می تواند افکار بکری را تولید کند، البته اگر در معرض موانع اجتماعی و ارتباطی قرار نگیرد. از طرفی دیگر، بسیاری از گروه های خلاق و طراحان خلاق وب سایت، گزارش (report) می دهند که استفاده از این فکربکرها ، در طراحی آن ها ، بسیار تاثیر گذار است.

اصول کلیدی

طراحی سایت,برای این که، افکار بکر در طراحی وب سایت شما، موثر واقع شوند، شما طراحان وب سایت باید ، فکر بکرهای خود را بر مبنای این اصول، سوق دهید:

1. تاکید بر کمیت:

 هرچه قدر، بیشتر فکر کنید، بیشتر موفق خواهید شد. شما طراحان وب سایت، بهتر است که از یک فکر کلی  شروع کنید، بعد، تجسم سازی کنید و از ایده های ناب و جالب و غیرقابل انتظار، بهره ببرید. شما، بهتر است که یک شروع ساده ای داشته باشید. خودتان را مجبور کنید تا راجع به مشکلاتی که بر سر راه طراحی وب سایت شما قرار دارند، 77 راه حل پیدا کنید.البته، تا زمانی که به این تعداد راه حل نرسیدید، نباید تفکر کردن را قطع کنید. شما طراحان وب سایت، باید به  نتایج بهینه ای برسید.

2.جداکردن ایده های کلی از ارزیابی ایده ها و نظرات

زمانی که به افکار بکر، فکر می کنید، خودتان را درگیر کیفیت و یا پایایی و دوام طراحی وب سایت خود نکنید. شما، بعدا هم می توانید، ایده های خود را مورد ارزیابی قرار دهید تا نتایج بهینه ای را از انها، بیرون بکشید. انتقاد کردن ها را به مراحل بعدی واگذار کنید. شما طراحان وب سایت، زمانی که با تیم طراحی وب سایت خود، دور هم جمع شدید، لطفا از افکار بکر یکدیگر استفاده کرده و جلوی تفکر هم تیمی های خود را نگیرید. مثلا نباید به آنها بگویید که آیا مطمئنی این فکر شما، خوب است؟

3. خوش آمد گویی به افکار غیر معمول:

 افکار غیر معمول، همیشه راه حل های جالبی را در بردارند. شما باید، از یک سری ترفندهای حرفه ای، برای رسیدن به راه حل ها استفاده کنید. یکی از متداول ترین رویکردها، این است که خودتان را در جای افراد قرار دهید. شما باید ، خود را به مشکل نزدیک کنید، فاصله ناحیه ای، دوره زمانی و حتی علائق و ایده های ناب، در حل این مسائل کارساز هستند. ایده ها و دیدگاه های غیرقابل انتظار و پیش بینی نشده، اصولا ایده های نابی هستند.

4. ترکیب ایده ها و استفاده از هر یک از آنها، برای رسیدن به مراحل بعد

مهم ترین فایده فکربکرهای گروهی،توانایی استفاده از ایده های بیان شده ای است که افراد، در اختیار یکدیگر قرار می دهند. شما طراحان وب سایت، باید افراد تیم خود را با تایید ایده های آن ها، ترغیب کنید تا ایده های بیشتری را در اختیار یکدیگر قرار دهید . اگر شما طراحان وب سایت، به صورت تنهایی کار طراحی وب سایت را انجام می دهید، باید بتوانید به همین نتیجه برسید و باید ایده های مختلف خود را ، بیان کرده و با روش های مختلفی، آنها را در موازات با هم قرار دهید و در آخر، به یک فکر ناب برسید.

اگر می خواهید تا از این اصول کلی استفاده کنید ، به وب سایت plenty of help is available مراجعه کنید. صرف نظر از ابزاری که شما طراحان وب سایت، انتخاب می کنید، یک سری رویکردهای متداول و دام هایی برای جلوگیری از آن ها، وجود دارد.

زمان بندی و ایجاد فضا

طراحی سایت,فکر بکر یک فرآیند ذهنی است، اما نباید از دنیای فیزیکی، جدا شود.در بعضی مواقع، که ما انتظار پدید آمدن این ایده ها را نداریم، ناگهان، ایده های نابی، در ذهن ما طراحان وب سایت، خطور می کنند.اما توجه داشته باشید که برای این که به فکر بکر برسید، باید خلاقانه، تفکر کنید. پس باید زمانی را برای تفکرات خود در نظر گرفته و مکان مناسبی را پیدا کنید و ابزار آماده، را در دسترس خود قرار دهید. در مورد کارهای گروهی، این جنبه ها، بسیار مهم می باشند. شما طراحان وب سایت، باید از این قضیه مطمئن شوید که باید برای افراد شرکت کننده، تنظیم جلسات و کار با آن ها، فضای کافی داشته باشید. اگر شما طراحان وب سایت، به این مسائل کاملا مشخص، توجهی نداشته باشید، مطمئن باشید که به شدت ناامید خواهید شد.

روی موضوعات تاکید داشته و با محدویت ها، کار کنید

شما طراحان وب سایت، باید به ذهن خود اجازه دهید ، تا تجسم سازی کند. فکر بکر فرآیند آزاد فکری است وباید آن را کنترل کنید. شما طراحان وب سایت، همیشه باید از یک موضوع شروع کرده و در طول کار خود، فقط بر روی آن موضوع تاکید کنید. قسمت ها و موضوعات ساختار بندی نشده، مفید واقع نمی شوند. ( به این وب سایت مراجعه نمایید). در حقیقت، محدودیت ها و ساختاربندی ها، بهره وری کاری را بالا می برند. زمانی که شما طراحان وب سایت، فرآیند ذهنی خود را محدود می کنید و ذهن خود را تحت فشار قرار می دهید، ناگهان، افکار بکری به ذهنتان خطور می کنند.

انتخاب بعضی از ایده ها و کنار گذاشتن ایده های نامناسب

این قانون که ” ایده ها باید در قسمت فکربکر، ثابت شوند”، قانون ساده ، اما اجتناب ناپذیری است. ما دو علت را در این باب، مطرح می کنیم: اولا ،ابراز ایده هایی که بعدا باید، مورد ارزیابی قرار گیرند ( اصل 2 را به خاطر دارید؟) و دوما، ایجاد یک پایه، برای تفکرات ناب ( اصل 4). شما طراحان وب سایت، باید فرآیند های ذهنی خود را به دقت، مورد ارزیابی قرار داده و از ابزاری استفاده کنید که از کار با آن ها ، احساس راحتی می کنید.شما طراحان وب سایت، نباید از ابزاری استفاده کنید که جریان فکری شما را از کار بیاندازند و شما را نا امید کنند.

با فکربکرهایی که در جریان کار طراح وب سایت، به ذهن شما خطور می کنند، بیگانه نباشید

اگر شما طراحان وب سایت ، نتوانید ایده های ناب را در کار طراحی وب سایت خود، به اجرا درآورید، مطمئن باشید که ایده های ناب هم، برای شما بی فایده خواهند شد. شما طراحان وب سایت باید ایده های خود را درکار، به جریان بیاندازید. بعضی از ایده های خوب، خیلی سریع درک نمی شوند. شما طراحان وب سایت، باید لیستی به نام “لیست آرزوها” برای خود طراحی کنید و ایده های خود را در آنجا قرار دهید تا بعدا، آن ها را مورد ارزیابی قرار دهید. بعضی از این ایده ها، نا امید کننده می باشند. شما می توانید از طریق این لیست، ایده های بی فایده را از ایده های خوب، جدا کنید و آنها را کنار بگذارید. شما طراحان وب سایت ، باید ایده ها و فکر بکر های خود را در طراحی وب سایت خود، به اجرا درآورید و از آن ها استفاده کنید. اگر شما نتوانستید این ایده های ناب را درک کنید، مشکل را به گردن آنها، نیاندازید.

رویکردهای کاربردی و عملی برای نظم و انضباط های ذهنی

زمانی که شما، به ذهن خود فشار می آورید تا به فکر بکر های ناب دست یابد، پس باید یاد بگیرید که چگونه این جنبه های ذهنی را در کارهای خود، به جریان بیاندازید و نظم و انظباط های ذهنی خود را سامان دهی کنید. نتایج بدست آمده از این نظم و انظباط ها و سامان دهی های ذهنی، بسیار مفید خواهند بود.

Edward de Bono، از مفهوم parallel thinking، در کتاب خود، حمایت کرده است. او در کتاب خود، توضیح می دهد که افرد هنگام فرآیند های فکری معمولی، چندین کار را می توانند به صورت همزمان انجام دهند. به طور مثال ما می توانیم اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنیم، به دنبال مباحث بگردیم، احساسات و ایده های خود را ابراز کنیم و …او، به اثر بخشی این فرآیندها، اشاره داشته و به این موضوع تاکید دارد که ما باید این عملکردهای ذهنی را در موازات با هم، و به صورت جداگانه  و بدون هیچ تناقضی، مورد توجه قرار دهیم.

این رویکرد عملی، به عنوان Six Thinking Hats method، شناخته شده است که 6 مسیر مجزای فکری را مورد بررسی قرار داده و برای هر کدام، یک کلاه رنگی، در نظر می گیرد.

1.کلاه سفید، اطلاعات را نشان می دهد.( توجه به اطلاعات موجود و چگونگی یادگیری )

2.کلاه قرمز، احساسات را نشان می دهد.( توجه به احساسات و خلاقیت ها)

3.کلاه مشگی که بصیرت را نشان می دهد.( ارزیابی مسائل مربوط به زندگی واقعی)

4.کلاه زرد، پاسخ های مثبت را نشان می دهد.( ارزیابی منافع و مزایا)

5.کلاه سبز، خلاقیت را نشان می دهد.( توسعه رویکردهای خلاقانه) و

6.کلاه آبی که افکار ماوراء طبیعی را نشان می دهد.( تفکر راجع به فکر کردن ها و کنترل فرآیندهای طبیعی)

زمانی که افراد، می خواهند تفکر کنند تا به فکر بکری برسند، باید یکی از این کلاه ها را بر سر گذاشته و توجه خود را به سمت، یک موضوع جلب کرده و تفکرات خود را خیلی محتاطانه، در موازات با این دیدگاه ها، جلو ببرند. زمانی که افراد به صورت تیمی کار می کنند، هرکدام باید، مطابق با نقش کاری و اخلاقی خود، کلاهی را انتخاب کنند. شما طراحان وب سایت، می توانید از هر دو روش استفاده کنید. شما می دانید که هر کدام از کلاه ها، می توانند شما را به نتایج نهایی و بهینه ای برسانند.

مزایای استفاده از رویکرد Six Thinking Hats، به شرح زیر است:

1.برای افراد منفرد، به این شکل است که آنها باید بیشتر فکر کنند( این کلاه ها، به افراد اجازه می دهند تا ایده های مشخص خود را مشخص کنند و در آخر بتوانند به نتایج پیچیده تر و متعادل تری از قبل برسند. آنها، می توانند بدون نیاز به هیچ سیستمی، این دیدگاه ها و ایده ها را باهم ترکیب کنند).

2. برای افرادی که به صورت تیمی، کار طراحی وب سایت را انجام می دهند، این کلاه ها مفید می باشد. آنها باید ، با هم جلسه بگذارند.( هریک از طراحان وب سایت، باید کلاه مورد نظر خود را انتخاب کند و برای دفاع از ایده ها و نظرات خود، نقشی را بر عهده بگیرد. این گونه تفکرات ، موانع ارتباطی را کاهش داده و به طراحان وب سایت کمک می کنند تا بر روی موضوع خاص و مدنظر خود، تمرکز کنند. نه این که بخواهند تا تصویر سازی ذهنی داشته باشند. نقش هر کلاه، نشان دهنده نقطه قوت هرفرد می باشد که هر طراح وب سایتی ، باید از نقاط قوت خود، برای طراحی بهینه و موثر وب سایت، استفاده کند.)

مهم ترین مزیت فکربکرها، استفاده از آنها، در طراحی وب سایت می باشد. شما طراحان وب سایت، باید از هر روش و تکنیکی برای استفاده از این افکار بکر، استفاده کنید. شما طراحان وب سایت، باید کار طراحی خود را از نقطه ای شروع کرده و تا آنجایی که امکان دارد، تمرین کنید.

طراحی سایت,توجه داشته باشید که از همان ابتدا، نمی توانید به نتیجه برسید. شما مطمئن باشید که یک روز، به نقطه ای می رسید که می توانید ایده های جدیدی را در ذهن خود بپرورانید که خیلی طبیعی هستند و به راحتی می توانید افکار ناب را  ابراز کنید. اگر شما، نسبت به استفاده از ابزار و روش های مورد استفاده، مطمئن نیستید، باید بدانید که خیلی این قضیه اهمیتی ندارد و شما باید کار با آنها را یاد بگیرید.

طراحی سایت در اصفهان

منبع : اطلس وب