آشنایی با AMP (Accelerated Mobile Pages)

0
991
آشنایی با AMP (Accelerated Mobile Pages)
آشنایی با AMP (Accelerated Mobile Pages)

فریم ورک AMP یا Accelerated Moblie Pages توسط گوگل در سال ۲۰۱۶ توجه به رونق استفاده از موبایل برای بازدید از صفخات وب ایجاد شد. این فریم‌ورک باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت در موبایل و همچنین بهبود سئو سایت شما می‌شود. در این مقاله شما را با AMP، مولفه‌های اصلی آن، ۴ مزیت کاربردی و نحوه نصب پلاگین AMP در وردپرس آشنا خواهیم کرد.

AMP  (Accelerated Mobile Pages)

اگر در مرورگر موبایل خود کلمه ایی را جستجو کنید، مثلا نام کشور یا یک موضوع خبری حتما گوگل در قالبی خاص (چرخ و فلکی) و فشرده در بالای صفحه اخبار و یا اطلاعاتی درباره آن موضوع را نمایش می دهد. این نمونه ایی از یک AMP است که در طراحی وب سایت لحاظ شده است.

صفحه های تلفن همراه سریع (AMP: Accelerated Mobile Pages) پیمایش صفحات وب موبایل به سطح بعدی تکنولوژی می برند. حداقل این ایده تکنولوژی ایی است که در اوایل 2016 توسط گوگل منتشر شده است. این پروژه متن باز در پلتفرم GitHub میزبانی شده (و همچنان ادامه خواهد داشت) و برای رقابت با خدمات مشابه ارائه شده از سوی رقبایی مانند اپل نیوز (اپل) و Instant Articles (فیس بوک) ایجاد شد.

علاوه بر این، این پروژه ها با ترویج روزنامه نگاری دیجیتالی نقش مهمی را در Digital News Initiative) DNI) ایفا می کنند. این سایت های جدید تلفن همراه چگونه کار می کنند؟ و چه کسی می تواند از آنها استفاده کند؟

آشنایی با AMP (Accelerated Mobile Pages)
آشنایی با AMP (Accelerated Mobile Pages)

AMP چگونه کار می کند؟

یکی از مهم ترین ویژگی های توسعه وب مدرن، زمان بارگیری کوتاه است. از آنجایی که بخش بزرگی از جستجوهای اینترنتی در حال حاضر در دستگاه های تلفن همراه اتفاق می افتد، توسعه دهندگان وب به طور دائمی در جستجوی راه هایی برای بهینه سازی نمایش صفحات وب در تلفن همراه هستند.

AMP به محتوای وب سایت های استاتیک یک جایگزین پیشنهاد می کند. این صفحات با کدهای خاص HTML مشخص می شوند، که گوگل به عنوان AMP HTML از آن یاد می کند. مقالات برنامه ریزی شده با این کد در دو مرحله بارگذاری می شوند.

واحد های ابتدایی صفحه (layout های مشخص شده) پس از کلیک کاربر شروع به بارگذاری مستقیم می کنند.محتوای اضافی بسته به اولویت (مانند متن، تصاویر و منابع خارجی) در پس زمینه بارگیری می شود. برای مثال: این به کاربران اجازه می دهد تا از این طریق متن را پیمایش کنند، حتی قبل از اینکه تصاویر کاور لود شوند.

Google AMP Cache

امکان دیگری که گوگل ارائه می دهد، یک (CDN (Content Delivery Network مبتنی بر پروکسی onsite است که AMP را ارائه می دهد. برای این منظور تمام صفحات HTML مربوطه AMP به صورت خودکار ذخیره و بهینه سازی می شوند.

تمام داده های مرتبط (مانند فایل های جاوا اسکریپت و تصاویر) را می توان در یک مکان مرکزی از طریق خدمات CDN پیدا کرد. Cache علاوه بر این از HTTP / 2 استفاده می کند و قابلیت های سایت موبایل را نیز بررسی می کند.

استفاده از AMP

تا به امروز، گوگل سلاح جدید خود را به طور انحصاری برای هدف قرار دادن ناشران روزنامه و پلتفرم های وبلاگ مانند وردپرس یا سایر اپراتورها به کار می برد. به علاوه وب سایت هایی مانند include people.com، eonline.com و cbsnews.com  و linkedin از AMP استفاده می کنند.

مشارکت کنندگانی که در Google Newsfeed نیز لیست شده اند، از طریق سایت های تلفن همراه خود و از طریق جستجوی Google که برای پروژه AMP سفارشی شده است، مزایای زیر را دارند:

  • موقعیت بهتر در مرور اخبار، از آنجایی که مقالات AMP به عنوان “داستان های برتر” برجسته شده اند.
  • کاهش میزان خروج از سایت (Bounce Rate) در میان کاربران تلفن همراه به دلیل بارگیری سریع اخبار بهینه شده.
  • رتبه بندی بهتر برای وب سایت با توجه به بهینه سازی عالی تلفن همراه، حتی اگر استفاده از AMP، یک عامل مستقیم رتبه بندی گوگل نیست.

AMP مناسب برای چه کسی است؟

سایت های موبایل مدرن در گوگل نیوز نقش مهمی ایفا می کنند، به این معنی که تمام ناشران بلندپایه روزنامه نگاری و اپراتورهای وبلاگ باید آن را به عنوان یک الزام ضروری ببینند. آنها که از رضایت خوانندگان، دسترسی گسترده تر و Google Reviews بهره می برند نسبت به کسانی که وب سایت خود را بهینه نمی کنند.

موقعیت بهتری پیدا خواهند کرد. حجم کار نسبتا کم است: وردپرس برای وبلاگ نویسانی که با وردپرس یا  Automattic میزبانی می شوند، گزینه ای برای تغییر خودکار به نسخه AMP وب سایت را می دهد. سوئیچ کردن برای بلاگ های Self-hosted به واسطه WordPress AMP plugin به راحتی آب خوردن است.

در مقایسه با اکثر سرویس های Google، AMP اطلاعات کاربر را کنترل نمی کند. تنها نسخه ذخیره شده (در حافظه Google AMP Cache) به سرور شرکت منتقل شده است.گوگل در آینده به پشتیبانی AMP ادامه می دهد، به این معنی که اگر می خواهید در نتایج جستجوی گوگل جایی پیدا کنید،

بدانید که این فناوری برای همه در بلند مدت ضروری است. با بهینه سازی عالی سرعت، وب سایت های تلفن همراه می توانند یک گزینه بسیار ارزشمند باشند، مخصوصا وقتی صحبت از تجارت الکترونیک به میان می آید تجربه کاربر هنگام خرید آنلاین در دستگاه های تلفن همراه، از طریق تکنیک AMP پیشرفته تر می شود.

AMP  (Accelerated Mobile Pages)


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه کنید.