انواع دامنه اینترنتی (Domain)

0
1149
طراحی سایت اصفهان
طراحی سایت اصفهان

طراحی سایت در اصفهان

طراحی سایت در اصفهان,طراحی سایت اصفهان-طراحی سایت حرفه ای و طراحی سایت با بالاترین کیفیت-طراحی سایت شرکتی,سایت دولتی,طراحی سایت فروشگاهی,طراحی سایت شخصی,طراحی سایت پزشکی-بهینه سازی سایت و افزایش رنکینگ در گوگل,افزایش سئو


انواع دامنه اینترنتی (Domain)

دامنه .net‏
این دامنه یک دامنهٔ عام اینترنتی می‌باشد که در سیستم نامگذاری اینترنت کاربرد دارد و در سال ۱۹۸۵ ساخته شده‌است. این دامنه در حال حاضر توسط شرکت وری‌ساین اداره می‌شود.
دامنه .com‏
دامنهٔ ‎.com‏ یک دامنهٔ اینترنتی عام می‌باشد که در سیستم دامنه‌ای اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دامنه در ژانویهٔ سال ۱۹۸۵ ایجاد شد و تبدیل به بزرگترین دامنهٔ عام ورد استفادهٔ اینترنتی شد. این دامنهٔ در ابتدا مورد استفادهٔ وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا بود.
دامنه ‎.info‏
‎.info‏ (کوتاه‌شدهٔ ‎.information‏) یکی از دامنه‌های عمومی سطح بالاست که برای وب‌گاه‌های اطلاعاتی در نظر گرفته شده است و مصارف محدود ندارد.
دامنه ‎.ir‏
پسوند ‎.ir‏ پسوند دامنه اینترنتی کشور ایران است. مسئول ثبت دامنه‌های با این پسوند پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) واقع در تهران است طبق گزارش وب‌گاه این مرکز، تا اواخر سپتامبر ۲۰۰۹ بیش از ۱۲۰۷۰۰ دامنه با این پسوند در اینترنت ثبت شده‌است.  دكتر سیاوش شهشهانی رییس واحد ثبت دامنه اینترنتی ‎.ir است.
پسوندهای عام این پسوند
ac.ir: فقط برای دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی دارای مجوز رسمی از آموزش عالی ایران و تنها با ارائه مجوز رسمی و احراز هویت فرد ثبت کننده به عنوان نماینده و یا عضو رسمی هیئت علمی موسسه یا دانشکده، ثبت دامنه ممکن می‌شود.
co.ir: فقط برای شرکت‌های سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود و تضامنی و با ارائهٔ مدارک ثبت شرکت و احراز هویت فرد ثبت کننده به عنوان نماینده و یا عضو هیئت مدیره شرکت قابل ثبت است.
gov.ir: فقط برای مؤسسات یا سازمان‌های دولتی و احراز هویت فرد ثبت کننده به عنوان نماینده و یا عضو هیئت رئیسه سازمان یا موسسه دولتی قابل ثبت است
id.ir: فقط برای افراد دارای ملیت ایرانی و با ارائهٔ کارت ملی و کد پستی ۱۰ رقمی قابل ثبت است.
net.ir: فقط برای سرویس‌دهندگان رسمی اینترنت و با فقط با ارائهٔ مجوز سازمان تنظیم مقررات رادیویی، مدارک ثبت شرکت و احراز هویت فرد ثبت کننده به عنوان نماینده و یا عضو هیئت مدیره شرکت قابل ثبت است.
org.ir: فقط برای مؤسسات و سازمان‌های خصوصی و فقط با ارائهٔ مدارک ثبت و احراز هویت فرد ثبت کننده به عنوان نماینده و یا عضو هیئت رئیسه سازمان یا موسسه خصوصی قابل ثبت است.
sch.ir: فقط برای مدارس و با ارائهٔ مجوز آموزش و پرورش و احراز هویت مدیر مدرسه قابل ثبت است.
ایران.ir مخصوص ثبت دامنه با حروف فارسی مانند www.اینترنت-هوشمند.ایران.ir که البته این دامنه‌ها فقط از طریق مرورگرهای خاصی در دسترس قرار می‌گیرند (مانند موزیلا)
روش ثبت
طبق آخرین دستور العمل ثبت دامنه با این پسوند فقط از طریق وب سایت رسمی آن www .nic.ir و با ساختن شناسه در این سایت، احراز هویت و تایید آن از طرف پژوهشگاه دانش‌های بنیادی قانونی است، هر دامنه فقط در مالکیت یک شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند باشد. و ثبت دامنه در هر وب سایتی جز آن از نظر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی فاقد هر گونه ارزش و غیر قانونی است.
کارگزاران رسمی ثبت دامنه نیز در لیست پرداخت کنندگان در همان سایت درج شده‌اند، سایر ثبت کنندگان مستقل نیز موظف به ارائه شناسه‌ای مانند hy54-irnic شده‌اند که در زمان ثبت شخص ثبت کننده می‌تواند با درج این شناسه‌ها در قسمت کارگزار آنها را معرفی کنند، در صورت عدم معرفی آنها یا انتخاب یک کارگزار از لیست، خود فرد مسئول پرداخت هزینه‌های دامنه‌است. معمولا هزینه پرداخت مستقیم ۴ برابر ثبت کنندگان معمولی و ۲ برابر هزینه کارگزاران رسمی است.
دامنه ‎.org‏
این دامنه از دامنه‌های عام اینترنتی می‌باشد که در سیستم نامگذاری دامنه‌های اینترنتی استفاده می‌شود. این دامنه همینطور جزء ۱۰ دامنهٔ اصلی می‌بود که در ژانویهٔ ۱۹۸۵ برای نامگذاری سازمان‌هایی که شرایط لازم برای استفاده از سایر دامنه‌ها را نداشتند ایجادشد.
در حال حاضر هر کسی می‌تواند در نامگذاری‌ها از این دامنه استفاده‌کند. مدیریت این دامنه از ژانویه سال ۲۰۰۳ در اختیار شرکت «Public Interest Registry» می‌باشد.
این دامنه بیشتر به سازمان‌های غیر دولتی ارتباط داده‌می‌شود و موسسات خیریه نیز از این دامنه بهره می‌برند.
دامنه ‎.biz‏
یک دامنهٔ عام اینترنتی می‌باشد که هدف آن وب‌گاه‌های تجارتی می‌باشد. این دامنه در سال ۲۰۰۱ ایجادشد و توسط شرکت «Neulevel» اداره می‌شود. امکان ثبت این دامنه برای هر کس و به هر منظوری وجوددارد.
این دامنه در کشور ترکیه بعلت اینکه «biz» به معنی «ما» می‌باشد محبوب است و استفاده می‌شود. وب‌گاه‌های ترکیه‌ای از این دامنه بعلت اینکه وقتی biz.مثلاً برای وب‌گاهی استفاده می‌شود ترجمهٔ آن «ما مثلاً هستیم» می‌شود بسیار استفاده می‌کنند. برای مثال : anneyiz.biz ترجمهٔ آن «ما مادران هستیم» می‌شود و superiz.biz به «ما فوق‌العاده هستیم» ترجمه می‌شود
دامنه ‎.name‏
پسوند ‎.name‏ پسوند دامنه اینترنتی است، عمومی که هر کس از هر جایی از دنیا می‌تواند آن را ثبت نماید و مربوط به نام و مشخصات افراد و اشخاص است. ثبت هر نوع نام که به کلمه فامیلی یا خانواده در هر زبانی ختم شود غیر مجاز است ، هر فرد میتواند تنها نام کوچک ، نام خانوادگی و یا ترکیبی از این این دو را ثبت کند . مسئول ثبت دامنه‌های با این پسوند ICANN
دامنه ‎.mobi‏
mobi. دامنه اینترنتی مرتبط با موبایل mobile و دستگاه‌های همراه می‌باشد، و برای دسترسی به اینترنت به وسیلهٔ این دستگاه‌ها راه اندازی شده‌است.
جهت طراحی سایت در اصفهان با ما تماس بگیرید