جستجو و جستجویابی

طراحی سایت در اصفهان

طراحی سایت در اصفهان

 
جستجو و جستجویابی . ما بارها و بارها اظهار تاسف کرده ایم که منوهای همبرگری در طراحی وب سایت دسک تاپ ها، جایگزین جستجویابی سراسری می شوند که به شدت کاربرد وب سایت را کاهش می دهند. یک سوالی که به طور مداوم در این زمینه وجود دارد، به این ترتیب است: اگر دارای ساختار جستجو در وب سایت خود می باشیم، چرا باید به جستجویابی نیز فکر کنیم؟ در این مقاله این امر را به خوبی به شما توضیح می دهیم که چرا جستجو به تنهایی در طراحی سایت ها کافی نمی باشد.
به این 5 دلیل که در ادامه به آن می پردازیم، دقت فرمایید:
 

  1. کاربران باید از مکان جستجو و مواردی که قابل جستجو می باشند، آگاهی داشته باشند.

طراحی سایت,برای فرمول بندی یک جستجوی خوب در طراحی وب سایت، کاربران باید بدانند که به دنبال چه چیزی می باشند. آن ها هم چنین باید آگاهی داشته باشند که باکس جستجو در کجای وب سایت قرار دارد و به این ترتیب در آن شروع به تایپ کردن کنند. گاهی اوقات این موضوع بسیار ساده می باشد- به طور مثال اگر کاربران به دنبال نزدیک ترین فروشگاه safeway باشند، به راحتی توسط استفاده از گزینه های جستجو می توانند به نتایج مطلوب خود برسند. اما اگر کاربران می خواهند به دنبال یک اجاق گاز و یا ماشین چمن زنی جدیدی باشند، آن ها در مکان جستجو باید راهنمایی هایی درباره این ابزارها بخوانند، مانند نوع اجاق گاز، برند، امکانات، قیمت و غیره.
صفحات طبقه بندی شده محصولات وب سایت، اغلب دارای جستجویابی می باشند که به کاربران سایت کمک می کند تا مدلی را که می خواهند بیابند: در ادامه مثال ماشین چمن زنی، وقتی که وارد وب سایت sears.com می شویم، طبقه بندی های مختلفی از ماشین چمن زنی را مشاهده می کنیم. جزئیاتی مانند زمینی که از این ماشین ها می توان استفاده کرد، امکانات و تجهیزات، قیمت و غیره، تنها در صورتی که از جستجویابی در وب سایت استفاده کنید، به دست می آید.

  1. جستجو در طراحی وب سایت باعث می شود تا موارد فراوانی را به ذهن خود بسپاریم.

حتی زمانی که کاربران وب سایت با مکان و محیط جستجو در وب سایت آشنا شدند، گاهی اوقات نیاز دارند تا مواردی را در حافظه خود نگه داری کنند.
طراحی سایت,جستجویابی می تواند جایگزین به خاطر سپردن برخی از این موارد باشد: زمانی که کاربران می خواهند دوباره مواردی که از قبل جستجو کردند را به یاد بیاورند، کافی است در قسمت جستجویابی تعدادی از کاراکترهای عبارت مورد نظر را تایپ کنند، آن ها با مواردی که از قبل به جستجو پرداخته بودند، دوباره مواجه می شوند.
به طور مثال به وب سایت Netflix بنگرید و فکر کنید که می خواهید یک فیلمی را که در 14 سال پیش ساخته شده است را بیابید. این فیلم ممکن است در بخش کمدی این وب سایت یافت شود.
در بخش کمدی ، خیلی سخت است تا دریابید که فیلم مورد نظرتان کدام می باشد. شما در این جا دو انتخاب دارید: در لیست جستجو کنید تا موردی که می خواهید را بیابید، یا این که به باکس جستجو رجوع کنید و سعی کنید تا عباراتی را در آن وارد کنید که می تواند در یافتن فیلم مورد نظر تان، بسیار به شما کمک کند.
همان طور که می بینید، این عملکردها بسیار سخت می باشند. فیلترهای جستجویی که در وب سایت Netflix وجود دارد، یافتن فیلم های بخصوصی را امکان پذیر می سازد. شما با کمک این جستجویابی یا فیلترها می توانید به مقصد خود در وب سایت های مشابه دست یابید.
به این دلیل است که وجود جستجویابی (علاوه بر جستجو)، در طراحی سایت ضروری می باشد.

  1. جستجو، هزینه تعاملات در وب سایت را افزایش می دهد.

طراحی سایت,جستجو، کاربران وب سایت را مجبور می سازد تا تلاش بیشتری کنند، زیرا نه تنها باید عبارت مورد نظر خود را تایپ کنند، بلکه باید در میان نتایج جستجو، موردی که می خواهند را بیابند. تایپ کردن می تواند هزینه تعاملات را بسیار افزایش دهد، هم چنین باعث می شود تا تلاش و زمان بسیار زیادی در این پروسه هدر رود. زمانی که شما در این جستجوها از “ارائه پیشنهادات به صورت اتوماتیک” استفاده کنید، می توانید این هزینه ها را کم کنید. البته لازم به ذکر است که “ارائه پیشنهادات به صورت اتوماتیک” در صورتی عملی می شود که جستجو کاربران وب سایت بسیار ساده و متداول باشد، به علاوه، خیلی از وب سایت ها نمی توانند با این ویژگی و این تکنولوژی مطابقت یابند.

  1. جستجو در وب سایت ها بسیار ضعیف عمل می کند.

حتی اگر کاربران وب سایت بتوانند با جستجو در وب سایت و کارکرد آن وفق یابند، گاهی اوقات به نتایج نامطلوبی دست می یابند. ساختارهای بزرگ جستجو درطراحی وب سایت ها، دارای الگوریتم های پیچیده و پایگاه داده بسیار بزرگی می باشند. البته این موضوع در وب سایت های پیشرفته دیده نمی شود. همان طور که در اسکرین شاتی که در تصویر زیر وجود دارد، جستجوی عبارت هایی مانند “physical comedy pg-13” و یا “jim carry pg-13” در وب سایت Netflix نمی تواند نتایج بهینه ای را مهیا سازد.

گاهی اوقات هم کاربران در بخش جستجو، کلماتی را به صورت اشتباه تایپ می نمایند، اما خیلی از وب سایت ها با تکنیک های “تصحیح غلط املایی” مطابقت نیافته اند.

  1. کاربران دارای مهارت های جستجوی فراوانی نمی باشند و نمی دانند که این ساختارهای جستجو چگونه عمل می کنند.

طراحی سایت,همان طور که در ابتدای این مقاله عرض نمودیم، کاربران وب سایت باید بدانند که جستجو در هر وب سایتی چگونه کار می کند. مدل ذهنی جستجو کاربران وب سایت، از پروسه جستجو در مرورگرها نشأت می گیرد و آن ها انتظار دارند تا با چنین جستجویی در وب سایت ها نیز رو به رو شوند. ما افراد زیادی را مشاهده کرده ایم که در وب سایت تجارت الکترونیک، به طور مثال، به دنبال عبارتی مانند “کفش طبی اندازه 5/7 به رنگ مشکی و کم ارتفاع” بودند و هیچ نتیجه قابل توجه ای را کسب نکردند. برخی وب سایت ها نیز سعی می کنند تا این مشکل را در نقشه وب سایت خود حل نمایند.
باز هم زمانی که کاربر در این وب سایت عبارت ” کفش طبی اندازه 5/7 رنگ مشکی و کم ارتفاع” را جستجو می کند، نتایج بی ربط بسیاری برای او نمایان می شود.

نتیجه گیری

طراحی سایت,جستجو، در وب سایت ها بسیار ارزشمند بوده و می تواند برای کاربرانی بسیار مفید باشد که دارای اهداف مشخص و درک متناسبی از اطلاعات موجود در فضای جستجو می باشند. در هر صورت، اگر فکر می کنید که می توانید جستجو را جایگزین جستجویابی در طراحی سایت خود کنید، باید دوباره فکر کنید، زیرا مسیری که می روید اشتباه است و به بن بست برخورد خواهید کرد. وجود جستجویابی در طراحی سایت ها می تواند نتایج بسیار عالی را باعث شود. جستجویابی می تواند به کاربران نشان دهد که چه مواردی را می توانند در این وب سایت به دست بیاورند و هم چنین موارد بسیاری را درباره ساختار جستجو در وب سایت به کاربران آموزش می دهد. استفاده از طبقه بندی های جستجویابی برای کاربران راحت تر و سریع تر می باشد و آن ها می توانند به این وسیله، نتایج شگرفی را در این زمینه به دست بیاورند. به علاوه، اکثر اوقات جستجو در وب سایت به طور متناسبی عمل نمی کند و یا کاربر برای استفاده از آن، نیاز به درک محدودیت و مشکلات موجود در سایت دارد که همین امر مانع پیش رفتن کاربران در وب سایت و خروج آن ها می شود.

طراحی سایت در اصفهان

طراحی سایت ارزان در اصفهان
طراحی سایت ارزان
طراحی سایت در اصفهان
طراحی سایت پوشش
اصفهان سایت

جستجو و جستجویابی