دامین آتوریتی (Domain Authority)

0
1944
دامین آتوریتی (Domain Authority)
دامین آتوریتی (Domain Authority)

گسترش اینترنت و به تبع آن افزایش وب سایت‌ها باعث شده است رقابت شدیدی بین صاحبان کسب‌وکار و سازمان‌ها برای قرارگیری در صفحات نخست نتایج موتورهای جست‌وجو، دربگیرد. صاحبان وبسایت‌ها برای اینکه بتوانند به بهترین رتبه و جایگاه برسند، از ابزارهای متعددی برای بررسی، مقایسه و بهبود وضعیت خود استفاده می‌کنند و یکی از این ابزارها که این روزها توجه زیادی را به خود جلب کرده، دامین آتوریتی است.

امروزه موتور جستجو گوگل فاکتور زیادی را در سئو برای رتبه بندی نتایج در SERP بررسی میکند. بنابراین بهینه سازی وب سایت و محتوای خود برای هر یک از عوامل رتبه بندی تقریباً غیرممکن است.

دامین اتوریتی یا Domain Authority، یکی از رتبه بندی‌هایی است که اکثر مدیران وب سایت‌ها به آن توجه می‌کنند و در راستای بالا بردن استاندارد‌های سئوی سایت، دامین اتوریتی را در نظر می‌گیرند.

برای آشنایی بیشتر و یادگیری در مورد دامین اتوریتی با آ وبسایت همراه باشید تا در این مقاله شما را با Domain Authority آشنا کنیم.

اعتبار دامنه یا Domain Authority (دامین آتوریتی) چیست؟

دامین اتوریتی یا به اختصار DA، ابزاری است که توسط شرکت MOZ تدوین و توسعه داده شده است. به عبارتی می‌توان گفت ابزار DA پیش‌بینی و تعیین می‌کند که هر وب سایت تا چه میزان قدرت و یا پتانسیل دارد که در صدر لیست نتایج جستجو قرار بگیرد. برای مثال با استفاده از ابزار دامین اتوریتی می‌توانیم بررسی کنیم و ببینیم سایت awebsite.ir تا چه حد امکان این را دارد.که در موتور جستجویی مانند گوگل، رتبه خوبی کسب کند.

DA بر اساس چند فاکتور، محاسبات خود را انجام می‌دهد. یکی از فاکتور‌هایی که در محاسبات دامین اتوریتی دخالت دارد، تعداد لینک‌هایی است که در سایت‌های دیگر به وب سایت شما ارجاع داده شده‌اند. پس هر چقدر تعداد لینک‌ها بیشتر و معتبر‌تر باشند دامین اتوریتی بالاتری خواهید داشت.

اعتبار دامنه یا Domain Authority (دامین آتوریتی) چیست؟
اعتبار دامنه یا Domain Authority (دامین آتوریتی) چیست؟

چگونه دامین آتوریتی خوب داشته باشیم؟

به زبان ساده، وب سایتی که تعداد زیادی از لینک‌های خارجی و با کیفیت داشته باشد، دارای امتیاز خوبی در دامین اتوریتی است. برای مثال وب سایت‌های ویکی پدیا و گوگل در بالاترین سطوح دامین اتوریتی قرار دارند. از طرفی کسب و کار‌های کوچک با وب سایت‌های کوچک که لینک‌های خروجی کمی دارند، امتیاز کمی در دامین اتوریتی کسب می‌کنند.

همچنین توجه داشته باشید که حتی کسب و کار‌های بزرگ هم با وب سایت‌های بزرگ و قدرتمند در ابتدای کار، Domain Authority با امتیاز ۱ از ۱۰۰ را کسب می کنند.دامین اتوریتی به این دلیل بوجود آمده است که به شما گزارش دهد که آیا وب سایت، قابلیت گرفتن رتبه‌های بالا را در موتور‌های جستجو دارد یا خیر. پس نباید دامین اتوریتی را به عنوان یک هدف قرار دهید.

می‌توانید به امتیاز دامین اتوریتی وب سایت توجه کرده و آن را با امتیاز رقبای خود، مقایسه کنید. آن دسته از رقیبان را مد نظر قرار بدهید که در موتور‌های جستجو، رتبه بهتری دارند اگر احساس کردید وب سایت شما نسبت به آن‌ها در سطح پایین‌تری قرار گرفته، می‌توانید دامین اتوریتی خود را تقویت کرده و در آینده منتظر بالا رفتن رتبه سایت در موتور‌های جستجو باشید.

حالا با تمام تفاسیر می‌توانیم بگوییم از آنجایی که ابزار دامین اتوریتی یک ابزار برای مقایسه است پس به صورت کلی برای وب سایت‌ها، نمی‌توانیم دامین اتوریتی با امتیاز خوب یا بد تعیین کنیم.

ابزارهای بررسی دامین آتوریتی

به آدرس moz.com مراجعه کنید و پس از طی مراحل ثبت‌نام در سایت MOZ وارد حساب کاربری خود شوید، وارد قسمت Link Explorer شوید و آدرس دامین خود را وارد کنید.

پلاگین: MozBar را از طریق این لینک می‌توانید دانلود کنید، این افزونهٔ رایگان را به‌صورت تولبار روی مرورگر خود نصب کنید و هر بار که وارد سایتی شوید می توانید از پیج اتوریتی آن سایت مطلع شوید.

نرم افزار سئو MOZ
نرم افزار سئو MOZ

عوامل تاثیر گذار در تعیین Domain Authority

اصلی‌ترین عاملی که برای تعیین عدد دامین آتوریتی در نظر می‌گیرند بک لینک است. بک لینک‌هایی که یک سایت برای خود می‌تواند ایجاد کند، تأثیر زیادی روی محاسبه‌ی عدد دامین آتوریتی دارد. البته باید این لینک‌سازی‌ها از طریق وبسایت‌های معتبر و به اندازه باشد، بک لینک‌های پرتعداد و بی‌کیفیت تنها به دامین آتوریتی سایت‌ لطمه می‌زند.

عوامل دیگری که در ساخت اعتبار دامنه ‌یا صفحه تاثیر گذار هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایت بتواند از شبکه‌های اجتماعی مختلف سیگنال‌های قوی و مثبت‌ دریافت کند.
  • هر چه دامنه‌ قدیمی‌تر باشد، احتمال اینکه اعتبار صفحه‌ و دامنه‌ بالاتر باشد، بیشتر است.
  • نام برند توسط کاربران در فضای آنلاین مطرح شده باشد.
  • نام برند توسط کاربران در فضای مجازی جست‌وجو شود.

دلایل اهمیت اعتبار دامنه یا صفحه

با وجود اینکه گوگل در رتبه‌بندی‌های خود به طور مستقیم به اعتبار دامنه استناد نمی‌کند اما باز هم دلایل زیادی برای اهمیت دادن به اعتبار دامنه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- شما می توانید از معیار دامین آتوریتی به عنوان یک قطب‌نما برای پیدا کردن راه درست استفاده کنید. چرا که هر اندازه یک سایت قوانین و الگوریتم‌های گوگل را بیشتر و بهتر اجرا کند، احتمال اینکه اعتبار دامنه‌ی بیشتری به دست بیاورد نیز، بیشتر است. به همین دلیل با مشاهده‌ی عدد Domain Authority وب سایت خود می‌توانید مطمئن شوید در مسیر درستی قدم برداشته‌اید یا خیر.

2- شرکت ماز یا MOZ یکی از معتبرترین شرکت‌ها در زمینه‌ی سئو و بهینه‌سازی وب سایت‌ها می باشد. به همین دلیل گرفتن امتیاز بالا از این شرکت، می‌تواند تا اندازه‌ای خیال صاحبان وبسایت را راحت کند که در انجام کارهای خود به ویژه کارهای مربوط به اصول سئو دقیق بوده‌اند.

3- با استفاده از دامین آتوریتی می‌توانید سایت خود را با سایت‌های رقیب مقایسه کنید و به بررسی نقاط ضعف و قوت آن‌ها بپردازید.

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی دامین آتوریتی یا اعتبار دامنه چیست پرداختیم و با ابزار آن (MOZ) آشنا شدیم. فراموش نکنید که دامین اتوریتی یک ابزار برای مقایسه است و نباید بالا بردن امتیاز دامین اتوریتی برای شما به یک هدف تبدیل شود.

دامین آتوریتی (Domain Authority)

برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به لینک زیر مراجعه کنید: