کاربرد وب سایت و الگوهای ذهنی کاربران

کاربرد وب سایت و الگوهای ذهنی کاربران . شاید مهم ترین هدف تست کاربردی بودن طراحی، کاهش هزینه تعاملات باشد و برای هر طراحی سایت و یا اپلیکیشنی رایج است که میزان مراحل و یا حتی کلیک هایی که یک کاربر برای اجرای یک عملکرد مجبور به انجام آن ها می باشد را کاهش دهد. در هر صورت، هزینه تعاملات چیزی بیش از کاهش میزان کلیک و یا سایر فعالیت ها می باشد- ممکن است این فعالیت ها به تلاش های ذهنی نیز باز گردد. زمان هایی وجود دارد که حتی تمرکز کردن بر روی تعداد مراحل و کلیک های یک پروسه می تواند تاثیرات مخربی را بر طراحی سایت بگذارد، مثال هایی در این باره به این ترتیب می باشد: زمانی که کاربران وب سایت به پروسه چند مرحله ای و یا حتی نامتناسب عادت کرده باشند که ساده کردن این پروسه می تواند آن ها گیج کند و مانع ادامه عملکرد شان در وب سایت شود. در چنین شرایطی، یک پارادوکس روی می دهد. زمانی که میزان تلاش های ذهنی لازم برای اجرای یک پروسه و یا یک عملکرد (چه ساده یا پیچیده) افزایش می یابد، هزینه تعاملات می تواند برای کاربران سایت نیز بسیار ارتقاء یابد.
طراحی سایت,اگر بخواهیم یک فرمول ساده را در این باره برای تان بیان کنیم، به این ترتیب می باشد: IC=P+M (IC: هزینه تعاملات= P: تلاش فیزیکی+ M: تلاش ذهنی(
همان طور که در این فرمول می بینید، اگر P را اندکی کاهش دهیم و M هم چنان بسیار زیاد باشد، هیچ ارزش ندارد.
 

انتظارات کاربران وب سایت بر اساس تجربه های گذشته می باشد.

انسان ها اغلب راهی را بر می گزینند که حداقل تلاش ممکن نیاز باشد، نه به این دلیل که آن ها تنبل می باشند، بلکه به این خاطر که آن ها تلاش می کنند تا از زمان خود استفاده کرده و موثر عمل کنند و به بتوانند به این طریق هر چه سریع تر و راحت تر به اهداف خود نیز جامه عمل بپوشانند. زمانی که آن ها فکر می کنند و یا مشکلی را حل می نمایند، ناخودآگاه شرایط فعلی را با تجربیات گذشته خود مقایسه می کنند تا تصمیماتی را بگیرند و یا عملکرد هایی را اجرا نمایند. اگر چنین شرایطی در گذشته موفقیت آمیز بوده است، ممکن است شخص ترغیب به انجام عملکرد کنونی شود. به علاوه، نتیجه آن عملکرد به نظر می رسد که مانند نتیجه ای باشد که در گذشته به دست آورده اند- تجربیات گذشته، تبدیل به انتظارات کنونی آن ها شده است.
طراحی سایت,این پروسه ناخودآگاه در حافظه ضمنی افراد روی می دهد. حافظه ضمنی یک نوعی از حافظه بلند مدت می باشد که از تجربیات گذشته برای اجرای عملکرد جدید استفاده می شود، بدون این که فرد بخواهد آگاهی های جدیدی را در این باره به دست بیاورد. در طراحی سایت ها، کاربران سایت به حافظه ضمنی خود در ارتباط با هر وب سایتی که در گذشته با آن ها مواجه شده اند، استفاده می کنند تا بدانند که با وب سایت و یا اپلیکیشن کنونی چگونه باید تعامل برقرار نمایند. زمانی که چنین پروسه ای برای اجرای عملکردهای جدیدی پشت سر گذاشته می شود، کاربران از حافظه رویدادی خود نیز استفاده می نمایند: زیر مجموعه ای از حافظه ضمنی می باشد که به نحو اجرا و یا انجام شدن یک پروسه و یا پروسه های مختلف باز می گردد. زمانی که یک عملکرد در ذهن کاربران بسیار تمرین و یا تکرار شود، این مورد می تواند بخشی از حافظه رویدادی شان را، از آن خود کند. حافظه رویدادی چیزی است که به ما اجازه می دهد تا بدون زحمت کفش های مان را بپوشیم، دوچرخه سواری کنیم و یا حتی یک رمز را در وب سایت و یا دستگاه های عابر بانک وارد نماییم: ما به صورت اتوماتیک این موارد را انجام می دهیم.
 

تمرین کنید تا بهترین ها را به وجود بیاورید.

بخشی از چیزی که ما را قادر می سازد تا پروسه های پیچیده را بدون آگاهی اجرا کنیم، به میزان تمرین و تکرار آن پروسه در ذهن ما بستگی دارد. تکرار یک عملکرد می تواند یادگیری و ثبت آن را در حافظه رویدادی ما باعث شود. زمانی که با یک شرایط بارها و بارها رو به رو شده باشید و یکی عملکردی را به طور همیشگی انجام دهید و نتایج یکسانی را حاصل کنید، این پروسه می تواند به الگویی در حافظه شما مبدل شود که هیچ گاه از ذهن تان پاک نخواهد شد.
تمرین کردن می تواند یادگیری اطلاعات و ذخیره شدن آن ها را در حافظه ضمنی باعث شود. میزان اطلاعاتی که در گذشته مورد استفاده قرار گرفته است، میزان فعالیت در آینده را مشخص می کند.
طراحی سایت, در دنیای دیجیتالی و یا طراحی سایت، این عملکرد الگوهای ذهنی کاربران می تواند قاعده ای باشد که طراحان باید مطابق با آن در طراحی های خود عمل کنند و بر این اساس، رابط های کاربری مورد نظر خود را بسازند. قانون JAKOB از تجربه کاربری وب سایت بیان می کند که کاربران بیشتر وقت خود را وب سایت هایی می گذرانند که بارها و بارها در آن مکان حضور یافتند و از باکس جستجو سایت استفاده نمودند، روی گزینه های فیلتر کردن جستجو کلیک کردند، اطلاعاتی را در فرم وب سایت وارد نمودند و غیره. زمانی که کاربران به وب سایت شما راه می یابند، می خواهند به همان ترتیب در سایت شما عمل کنند که در وب سایت های دیگر عمل می کردند. وجود هر چیزی در وب سایت شما که باعث شود آن ها از حالت ناخودآگاه خود خارج شوند و سعی کنند تا شرایط جدید را درک کرده و یا عملکرد عوامل وب سایت تان را دریابند، بسیار ایده بدی است! ما کاربران وب سایت را در حالت ناخودآگاه می خواهیم تا بدون هیچ تلاش ذهنی و یا فیزیکی بتوانند با رابط کاربری سایت ما تعامل یابند.
بروزرسانی تنظیمات پروفایل را برای یک سیستم در نظر بگیرید: روش استاندارد برای اجرای این عملکرد این گونه است که با صفحه ای رو به رو می شوید که مانند فرم می باشد و می توانید به هر قسمت مراجعه کرده و تنظیمات دلخواه تان را اعمال کنید و سپس تنظیمات جدید را تایید و یا ذخیره نمایید. این عملکرد، بارها و بارها تکرار شده است. با این پروسه طبیعی در ذهن، می توانید مثال زیر را که در ارتباط با تنظیمات ایمیل از وب سایت NEXTDOOR.COM باشد را درک نمایید:

صفحه تنظیم ایمیل در وب سایت NEXTDOOR.COM به کاربران وب سایت اجازه نمی دهد تا روش معمولی را برای تنظیم فرم به کار ببرند. این تناقض در طراحی فرم استاندارد می تواند کاربر را مجبور به صرف وقت و تلاش بیشتری کند تا دریابد که باید چگونه در این بخش عمل کند.
 
طراحی سایت,در این گونه فرم چه چیز دیگری خارج از استاندارد ها می باشد؟ در این جا هیچ دکمه SAVE نیز وجود ندارد! چگونه تغییرات خود را در این سیستم ثبت کنیم؟ این گونه به نظر می رسد که این صفحه، بدون تایید به صورت خودکار تغییرات را ثبت می نماید و دیگر نیاز به دکمه SAVE برای تایید نمی باشد. در هر صورت، خیلی از کاربران وب سایت، باهوش و دانا نیستند، و حتی باهوش ترین افراد نیز گاهی رو به سوی استفاده از الگو ذهنی و همیشگی خود از استفاده از دکمه SAVE می آورند و به سرعت در پایین این فرم به دنبال آن می گردند.  این مورد، مثال عالی از این مسئله بود که حتی یک تناقض کوچک در استاندارد ها و الگوهای ذهنی افراد می تواند بر سردرگمی آن ها و استفاده بیش از حد و یا صرف تلاش های ذهنی بیهود آن ها تاثیر گذار باشد و در نهایت به تجربه کاربری نامتناسبی ختم می گردد. زمانی که طراحان دکمه SAVE را از فرم حذف می کنند، کاربران را از حالت اتوماتیک و ناخودآگاه خارج می سازند، و این امر باعث می شود تا دیگری تمایلی به اجرای عملکرد مورد نظر نداشته باشند. در این صورت کاربران باید زمان و تلاش بسیاری را صرف کنند تا عملکرد جدید و یا شرایط جدید را با تجربیات گذشته خود مطابقت دهند و سعی در یادگیری آن ها داشته باشند. کاهش تعداد مراحل اجرای عملکردها به معنای کاهش هزینه تعاملات نمی باشد، زیرا در برخی شرایط ممکن است کاربر به تلاش های ذهنی زیادی نیاز داشته باشد تا یک پروسه جدید را که جزو الگوهای ذهنی او نمی باشد، درک نماید.
 

به الگوهای ذهنی افراد احترام بگذارید.

عدم وجود دکمه SAVE برای تایید تغییرات در یک فرم نه تنها باعث می شود تا تناقضی در الگوهای تعامل با فرم ها ایجاد شود، بلکه در الگوهای ذهنی افراد برای چگونگی ذخیره کردن اطلاعات در سیستم های دیجیتالی نیز اخلال وارد می کند. در طول سال ها تجربه با تکنولوژی، خیلی از کاربران یاد گرفته اند که آن ها نیاز دارند تا صریحا تا عملکرد ها و یا ورود اطلاعات خود را در سیستم ها ثبت و تایید نمایند و از این رو، از خطر از دست رفتن داده های خود جلوگیری می کنند. البته لازم به ذکر است که باز هم افرادی وجود دارند که ذخیره کردن اطلاعات را فراموش می کنند. در هر صورت، این موارد گفته شد تا به شما اثبات کنیم که ذخیره اتوماتیک اطلاعات نمی تواند جایگزین دکمه SAVE شود: آن ها می توانند در کنار همدیگر عمل کند. در حالت ذخیره اتوماتیک فرم ها، اکثر کاربران وب سایت فرض می کنند که هیچ تغییری در تنظیمات فرم ایجاد نمی شود و حتما باید گزینه SAVE یا APPLY وجود داشته باشد تا از ثبت تغییرات خود آگاه شوند. تمامی این موارد درباره تجدید نظر کردن از ایجاد تغییرات و استفاده از دکمه CANCEL نیز صدق می کند.
 

کاربران اشتیاق دارند تا کنترل شرایط را به دست بگیرند.

کاربران وب سایت می خواهند تا کنترل شرایط را به دست بگیرند. حس کنترل می تواند زمانی روی دهد که سیستم مورد نظر، پلی را میان حس ارزیابی و حس اجرای عملکرد کاربران برقرار نماید: این امر به کاربران توضیح می دهد که سیستم رو به روی شان چیست و چگونه می توانند برای ایجاد تغییرات، رابط کاربری را ارزیابی نمایند. کاربران وب سایت نیاز دارند تا به صورت اتوماتیک از وضعیت کنونی سیستم با خبر شوند. برای کاربران مشاهده کردن، همه چیز است و یا به عبارت دیگر، آن ها به هر آن چه که می بینند ایمان می آورند: بازخوردهای بصری باید برای هر پروسه موجود در سیستم نمایان شود. هر عملکردی، از نمایش محتواهای پنهان تا انتظار برای اجرای یک پروسه یا عملکرد و غیره باید به گونه ای نمایان شود که کاربر متوجه مواردی که در حال روی دادن می باشد، بشود.
حذف کردن دکمه SAVE از فرم ها می تواند کنترل کاربران را از رابط کاربری، کاهش دهد. معمولا وب سایت ها یک واحد مستقل می باشند که به خودی خود تصمیم می گیرند که چه مواردی را چگونه انجام دهند. برای آن که در این طراحی سایت ها نیز به کاربران احساس کنترل بدهیم، می توانیم به عملکردی که کاربر انجام می دهد، واکنش نشان دهیم و برای آن ها در وب سایت نمایان سازیم. در مثال NEXDOOR.COM، نه تنها باید گزینه SAVE وجود داشته باشد، بلکه بعد از اتمام عملیات باید پیامی برای کاربران نمایان شود که عملیات و یا ثبت تغییرات با موفقیت انجام پذیرفت.
طراحی سایت,برای اینکه حس کنترل و استقلال در کاربران این سایت تقویت شده و آن ها از وضعیت کنونی سیستم با خبر شوند، بازخورد بصری درباره ایجاد تغییرات در تنظیمات این صفحه، باید روی صفحه نمایش نشان داده شود. روش دیگر این می باشد که در کنار هر فیلد از این فرم، زمانی که اطلاعات جدیدی وارد شد، می توان کلمه SAVE را نشان داد.
 

باید به کاربران وب سایت کمک کنید تا ماهر شوند.

طراحی سایت,در حالی که حفظ و نگه داری الگو تعاملی و الگوهای ذهنی کاربران در زمان طراحی وب سایت بسیار اهمیت دارد، اما منظورم این نیست که هیچ خلاقیت و نوآوری در این زمینه نمی تواند روی دهد. استاندارد های طراحی نمی تواند مانع بروز خلاقیت در طراحی ها مانند طراحی سایت شوند، بلکه به کاربران کمک می کنند تا با صرف زمان و تلاش جسمی و ذهنی کمتری، به اجرای عملکردهای جدید بپردازند. چرا فعالیت های ذهنی مردم در ارتباط با عوامل رابط کاربری نامتناسب، هدر می رود؟ اگر یک راه موثر و جدید از اجرای یک عملکرد وجود داشته باشد، باید تمامی آن ها را امتحان کنید و ارزیابی نمایید، شما نباید کاربران سایت خود را در مخمصه قرار دهید- باید به کاربران توسط درک انتظارات آن ها در ارتباط با اطلاعاتی که برای شان حائز اهمیت می باشد، کمک کنید. تنها زمانی مردم می توانند رابط کاربری را درک کنند و متوجه شوند که چه کار و یا عملکردی را می خواهند انجام دهند که هیچ ابهامی در رابط کاربری و یا به طور مثال در طراحی وب سایت مورد نظر وجود نداشته باشد. هدف ما باید این باشد تا برای کاربران وب سایت راحتی، امنیت و حس استقلال را در تعامل با طراحی وبسایت و یا اپلیکیشن ها ایجاد کنیم. این امر تنها در صورتی امکان پذیر است که مدل های ذهنی و رفتاری آن ها را از تعامل با وب سایت ها و اپلیکیشن ها درک کرده و به این موارد احترام بگذاریم.

طراحی سایت در اصفهان

طراحی سایت ارزان در اصفهان
طراحی سایت ارزان
طراحی سایت در اصفهان
طراحی سایت پوشش
اصفهان سایت

کاربرد وب سایت و الگوهای ذهنی کاربران