یادآوی ذهن در رابط های کاربری

طراحی سایت در اصفهان

یادآوی ذهن در رابط های کاربری . یکی از 10 فن آوری های هوشمندانه، در ارتباط با ترویج شناخت و یادآوری ذهن انسان در رابط های کاربری وب سایت می باشد. شناخت و یادآوری چیست و چرا شناخت بهتر از یادآوری می باشد؟
طراحی سایت,روانشناسان تمایل دارند تا میان این دو ویژگی بازیابی حافظه انسان، تمایزی را ایجاد کنند: شناخت در برابر یادآوری. به ملاقات کردن یک شخص در خیابان فکر کنید. شما به راحتی می توانید بگویید که آن شخص را می شناسید و از قبل او را دیده اید، اما شاید یادآوری اسم او اندکی دشوار تر باشد. اولین پروسه “شناخت” (آن شخص برای شما آشنا است) و دومین پروسه “یادآوری” می باشد. شناخت به توانایی ما برای شناسایی یک رویداد و یا بخشی از اطلاعاتی که آشنا می باشد، ارتباط دارد، در حالی که یادآوری بازیابی جزئیات مربوطه را از حافظه باعث می شود.
برای درک بهتر تفاوت میان شناخت و یادآوری و اینکه چرا شناخت در رابط های کاربری وب سایت و یا اپلیکیشن ها بهتر عمل می کند، ما نیاز داریم تا بدانیم که ذهن انسان چگونه کار می کند.
 

فعال سازی محتوا در حافظه انسان

اغلب روانشناسان حافظه را جایی در نظر می گیرند که اطلاعات به صورت طبقه بندی شده و سازمان یافته قرار دارد: واحد های پایه و به هم پیوسته. هر بخش می تواند توسط فعالی سازی، توصیف شود: ارزیابی اینکه چقدر آسان یا سخت آن قسمت می تواند اطلاعاتی را از حافظه بازیابی نماید. برای مثال، اسم شما، یک بخش در حافظه شما می باشد؛ این قسمت بارها و بارها فعالی سازی شده است- اگر شخصی در نیمه های شب شما را از خواب بیدار نماید و اسم تان را بپرسد، به سرعت می توانید این اطلاعات و این بخش را بازیابی نمایید. به عبارت دیگر، اگر بخواهید اسم اولین معلم تان را به یاد بیاورید، جواب ممکن است اندکی به درازا بکشد و یادآوری اندکی سخت باشد: فعال سازی این بخش اندکی کند تر صورت می گیرد.
فعالی سازی یک بخش توسط سه عامل تاثیر می گیرد:

  • تمرین: چندین بار یک قسمت از حافظه تان در گذشته مورد استفاده قرار گرفته است.
  • اخیرا: آخرین بار چه زمانی این بخش مورد استفاده قرار گرفت.
  • زمنیه و یا مفهوم: توجه کنونی شخص روی چه موردی معطوف می باشد.

 

ما هر یک از این موارد را به طور خلاصه مرور می کنیم.

برخی از افسانه های رایج می گویند که تمرین می تواند بهترین ها را به وجود بیارود. در واقع، هر چقدر بیشتر برای بازیابی یک اطلاعات تمرین کنید، بیشتر می توانید آن را به یاد بیاورید: فعال سازی یک بخش از حافظه به میزان تمرین و تکرار بازیابی آن بستگی دارد. این موضوع بخشی از دلیلی است که چرا اسم خود را بسیار بیشتر از اسم اولین معملم تان به یاد می آورید: این بخش بارها و بارهای تکرار و یا تمرین شده است.
طراحی سایت,اما تکرار و تمرین تنها چیزی نیست که که روی فعالی سازی یک بخش از حافظه تاثیر می گذارد: آخرین باری که یک بخش از حافظه مورد استفاده قرار گرفت می تواند روی یادآوری اطلاعات نیز اثر بگذارد. به عبارات دیگر، اطلاعاتی که اخیرا از حافظه خود استفاده می کنید، فعال سازی بیشتر و سریع تری از اطلاعاتی دارد که مدت ها استفاده نشده است (مانند اسم اولین معلم تان).
در کنار تمرین و تاخر، سومین عامل که روی فعالی سازی اطلاعات تاثیر می گذارد، زمینه و یا مفهوم اطلاعات مورد نظر است. برای درک بهتر این موضوع، ما باید یک قدم به عقب برداشته و  دوباره به طور کلی به کارکرد ذهن نگاهی بی اندازیم.
در ابتدای این بخش اشاره نمودیم که بخش ها و قسمت ها، واحدهای پایه و به هم پیوسته می باشند. پیوستگی میان دو بخش از حافظه، یک “ارتباط” نام دارد. اگر کلمه پاریس را بگویم و از شما بخواهم تا هر کلمه ای که به ذهن تان می آید را بگویید، شما احتمالا این کلمات را بیان می کنید: فرانسه، غذا، برج ایفل، یا ناپلئون. تمامی این کلمات بسیار به پاریس ارتباط دارد و زمانی که پاریس در مرکز توجه باشد (شما آن را می شنوید و یا جایی این کلمه را می خوانید)، حافظه شما می تواند بخش های دیگری که در ارتباط با آن است را نیز فعال نماید. فعال ترین بخش حافظه شما، بخشی است که به عنوان اولین جواب از آن استفاده می کنید: قسمت بعدی که انتخاب می شود می تواند دومین جواب باشد و به همین ترتیب ادامه خواهد داشت. (توجه کنید که ارتباطات میان مفاهیم و بخش های مختلف حافظه، بسیار شخصی و منحصر به فرد است و بر اساس تجربه های قبلی هر شخص عمل می کند: یک شخص فرانسوی نسبت به یک شخص آمریکایی، ارتباطات متفاوتی با کلمه پاریس در ذهن خود دارد).
طراحی سایت,مفهوم ارتباطات در روانشناسی فوق العاده مهم می باشد: این امر می تواند پایه های یادگیری و حل کردن مشکل را شکل دهد. این موضوع به ما اجازه می دهد تا مکالمه های مرتبطی را با افراد داشته باشیم و به ما کمک می کند تا چیزهایی جدیدی را کشف نماییم. این موضوع زمان حال را (مفهوم و یا زمینه توجه ای که هم اکنون در آن قرار داریم) و تجربه های گذشته و تاریخی که در ذهن مان وجود دارد را به هم متصل می کند.
اما این زمینه ها و مفهوم های کنونی چگونه می توانند روی بازیابی اطلاعات از حافظه تاثیر بگذارد؟ این موضوع می تواند مانند مادلین پروست می باشد: زمانی که چیزی در محیط کنونی  ما وجود دارد (به طور مثال بو کردن و مزه کردن یک کلوچه)، به یک بخش از حافظه ما ارتباط دارد، به این ترتیب آن بخش فعال می شود و این فعال سازی می تواند به افزایش سرعت بازیابی اطلاعات موجود در بخش های دیگر کمک کند. داستان مادلین از دوران بچگی پروست (در حالی که در اعماق حافظه وجود دارد و فعال سازی کندی را در ابتدا دارد) ناگهان بسیار قدرتمند می شود، زیرا نشانه ای در زمینه کنونی موجود می باشد و باعث می شود که این بخش عمیق در حافظه، فعالی سازی شود.
 

شناخت در برابر یادآوری

تفاوت عظیم میان شناخت و یادآوری به میزان نشانه هایی ارتباط دارد که می تواند به بازیابی اطلاعات در حافظه کمک کند؛ یادآوری شامل نشانه های کمتری از شناخت می باشد.
طراحی سایت,جواب دادن به سوالی مانند “آیا Herman Melville این کتاب Moby Dick را نوشته است؟” می توانید بخش شناخت را در ذهن درگیر نماید: شما به راحتی مجبور به شناخت این می باشید که آیا این اطلاعات صحیح می باشند یا خیر. اما اگر به جای آن از شما بپرسم چه کسی “Moby Dick را نوشته است؟” شما از پروسه یادآوری برای بازیابی اطلاعات صحیح در ذهن خود استفاده می کنید.
شناخت بسیار آسان تر از یادآوری می باشد، زیرا نشانه های بیشتری را به همراه دارد: تمامی آن نشانه ها می توانند فعال سازی اطلاعات مربوطه را در ذهن باعث شوند و جواب سوال که در ذهن فعال سازی شده است را نمایان می کند و شما می توانید از آن اطلاعات استفاده کنید. این موضوع دلیلی برای این است که سوالاتی که چندین انتخاب را برای شما مهیا می کنند، آسان تر از سوالاتی است که هیچ انتخابی را پیش روی شما نمی گذارند.
در زندگی روزانه، ما اغلب از ترکیبی از شناخت و یادآوری برای بازیابی اطلاعات در ذهن خود استفاده می کنیم. ما بیشتر اوقات از بخشی از اطلاعات که برای یادآوری آسان می باشند و به انتخاب های ما نزدیک هستند، شروع می کنیم و سپس در میان انتخاب های به وجود آمده جستجو می کنیم و موردی که بسیار مربوط می باشد را برمی گزینیم. مثالی که در این زمینه وجود دارد درباره اسم یک طراحی سایت و وارد کردن آدرس آن در نوار جستجو مرورگرها می باشد. فرض کنید که شما می خواهید به وب سایت ما رجوع کنید: اگر نام شرکت اطلس وب را بسیار شنیده باشید، ممکن است به یاد بیاورید که  نام آن www.gowebsite.Ir بود و به سرعت به وب سایت ما وارد می شوید. اما برخی از افراد ممکن است تنها عباراتی که در این سایت وجود دارند را به یاد بیاروند، مانند “وب سایت”، “سایت”، “طراحی وب سایت“، “طراحی سایت” و غیره. خوشبختانه با وارد کردن هر یک از این کلمه ها در مرورگر می توانید وب سایت ما را جزو نتایج اول گوگل ببنید. این موضوع عملکرد شما را وارد مرور SEPR (صفحه نتایج جستجو مرورگر) هدایت می کند و از این پس بستگی به شما دارد تا با ویژگی شناخت ذهن خود، وب سایت مورد نظر خود را در میان لیستی از وب سایت ها بیابید. (در حقیقت، مقاله ای که توسط EYTAN ADAR، JAIME TEEVAN و SUSAN DUMAIS نوشته شده است، نشان می دهد که این روش بازگشت به مسیری که در گذشته در آن حضور داشتید، روش ارجحی برای دوباره بازدید کردن آن مسیر می باشد).
جستجو حتما نیاز دارد تا کاربران عبارت هایی را که در ذهن شان وجود دارند را پرس و جو نمایند، اما زمانی که با نتایج جستجو خود رو به رو شدند، از شناخت ذهن خود استفاده می کنند تا نتیجه مورد نظر خود را برگزینند. این موضوع دلیل این است که چرا مرورگرها این ابزار ضروری را برای یافتن وب سایت ها در اختیار دارند. پیشنهادات جستجو، پیشرفت هایی عمده ای در کاربردی بودن جستجو ها و یا مرورگرها می باشد، زیرا آن ها نسبتا  باعث می شوند تا فرد از حالت یادآوری به حالت شناخت، بیشتر نزدیک شود.
 

ویژگی یادآوری در رابط های کاربری وب سایت و یا اپلیکیشن

یک مثال کلاسیک از ویژگی یادآوری می تواند رابط کاربری با گزینه ورود به سیستم و یا LOG IN باشد. زمانی که به یک وب سایتی وارد می شوید، باید نام کاربری (ایمیل) و رمز عبور خود را به یاد آورده و در فیلد مربوطه وارد نمایید. شما نشانه های کمی در اختیار دارید که به بازیابی این اطلاعات کمک می نماید. برخی از مردم با استفاده از رمز عبور و نام کاربری یکسان در تمامی وب سایت ها، این بازیابی اطلاعات را برای خود آسان می کنند. برخی هم برای هر وب سایتی، رمز جدیدی را می سازند (به طور مثال، “AMAZONPASSWORD” برای وب سایت AMZON و یا رمز “BUYSHOES در وب سایت ZAPPOS.COM)، طوری که می توانند قدرت یادآوری خود را در رویارویی با هر وب سایتی، افزایش دهند. خیلی از افراد نیز رمز عبور و یا نام کاربری را در جایی یادداشت می کنند و یا در کامپیوتر خود ذخیره می نمایند.
 

ویژگی شناخت و شناسایی در رابط های کاربری وب سایت و اپلیکیشن

یک سیستم منو، یک مثال کلاسیک از شناخت رابط های کاربری می باشد: کامپیوتر به شما دستورهای امکان پذیر را نشان می دهد، و شما موردی که می خواهید را شناسایی می کنید. به طور مثال، فرض می کنیم که شما با یک اپلیکیشن پردازشگر کلمات و یا واژه پرداز کار می کنید و شما می خواهید خطی را روی یک جمله بکشید تا نشان دهید که اشتباه و نادرست می باشد. قبل از این که از رابط کاربری گرافیکی این اپلیکیشن استفاده کنید، باید نام گزینه ای که می خواهید استفاده کنید را به یاد بیاروید. این مورد می تواند عملکردسخت و اشتباه پذیری باشد. در هر صورت به منو این اپلیکیشن و گزینه های آن نگاه می کنید و به راحتی گزینه “خط کشیدن” را که می خواستید، برمی گزینید.
 

ارتقای ویژگی “شناخت” ذهن انسان در رابط های کاربری

چگونه شناخت حافظه خود را ارتقاء می دهید؟ با قابل دسترس و قابل مشاهده ساختن اطلاعات و عملکردهای رابط کاربری.
یک اپلیکیشن و یا طراحی وب سایت دارای دو جزء می باشد:

  • رابط کاربری: از جمله تمامی دکمه ها، جستجویابی و دیگر عواملی که برای دستیابی به اهداف کاربران وب سایت، کمک کننده و مفید می باشند.
  • محتوا: اطلاعاتی که کاربر برای دسترسی به اهداف خود نیاز دارد.

 
شما می توانید محتوا و رابط های کاربری را برای یادآوری، آسان بسازید: هر دو این موارد می توانند از طراحی سایت یا اپلیکیشن بر اساس ارتقای شناخت (نه یادآوری) بهره ببرند. ما به مثال های موفق و ناموفق پشتیبانی از بازیابی اطلاعات از طریق شناخت، نگاهی خواهیم انداخت.
 

تاریخچه و محتوای هایی که از قبل بازدید شده است.

طراحی سایت,امکان دسترسی به صفحاتی که اخیرا بازدید و یا جستجو شده است، می تواند به کاربران وب سایت و یا اپلیکیشن کمک کند تا عملکردهایی که ناتمام رها کرده بودند و به سختی می توانند آن ها را به یاد بیاروند را باز یابند. مرورگرهایی مانند گوگل و BING اغلب  به کاربران وب سایت توسط تاریخچه و یا هیستوری کمک می کنند تا جستجوهای خود را باز یابند.
BING یک لینکی از تاریخچه جستجوهای کاربر دارد. این لینک به یادآوری جستجوهای گذشته کاربران کمک می کند.
AMAZON (و دیگر وب سایت های تجارت الکترونیک) به کاربران سایت لیستی از آیتم هایی را نشان می دهند که از پیش بازدید کرده بودند، این لیست ها به کاربران وب سایت کمک می کند تا خرید هایی که از پیش انجام داده اند را به یاد بیاورند. این وب سایت ها”شناخت” ذهن کاربران را ارتقاء می دهد، زیرا آن ها نیازی ندارند تا اطلاعات که از پیش دیده اند وی ا نام محصولات را به یاد بیاورند

زمانی که یک کاربر به AMAZON.COM باز می گردد، صفحه اول وب سایت برای او خصوصی سازی شده می باشد و لیستی از آیتم هایی که از پیش بازدید کرده است برای وی نمایان می شود.
 
طراحی سایت,دیگر ابزارهایی که به کاربران اجازه می دهد تا در یک اپلیکیشن و یا یک طراحی وب سایت، اطلاعاتی ذخیره کنند (موارد مورد علاقه، لیست های دلخواه، لیست های خرید و غیره)، همگی باعث می شوند تا محتواها به سادگی توسط ویژگی شناخت، در دسترس باشند.
 

قابل مشاهده و قابل درک

رابط های کاربری دستوری، مثالی از رابط های کاربری می باشند که بر اساس ویژگی یادآوری بنا شده اند. اگر می خواهید تا فایلی را که به اسم MYFILE می باشد را در سیستم UNIX نام گذاری نمایید، باید دستوری را به این صورت تایپ نمایید: MV MYFILE YOURFILE. شما نه تنها باید MV را که برای اجرای دستور الزامی است را به خاطر داشته باشید، بلکه باید ترتیب صحیح موارد را نیز به یاد داشته باشید.
طراحی سایت,زمانی که بحث عملکرد مستقیم و WYSIWYG به میان می آید، ایده اصلی این گونه می باشد که برخی از دستورها با عملکردهایی که قابل درک می باشند، جایگزین شوند، از این رو کاربران نیاز ندارند تا تمامی موارد را از حافظه خود به یاد بیاورند. جایگزین دیگر برای زبان دستوری بر اساس دکمه ها و منوها می باشد: دستورهای موجود و در دسترس می توانند در رابط کاربری، قابل مشاهده باشند و کاربران قادر خواهند بود تا از بین آن ها، موارد دلخواه خود را انتخاب کنند. رابط های کاربری اشاره ای ما را به استفاده از ویژگی “یادآوری” وادار می کنند، زیرا آن ها نیاز دارند تا کاربران وب سایت، اشاره و حرکتی که برای اجرای دستور لازم است را به یاد بیاورند. توصیه ها، افشای محتوا ها و کارایی خوب حرکات، همگی نشانه هایی هستند که به معنای کمک به کاربران برای یادآوری این حرکات می باشد و این روند را ساده تر و آسان تر می کنند.
اپلیکیشن های زیادی با ارائه دستورالعمل های آموزشی به کاربران شروع و راه اندازی می شوند که به کاربران توضیح می دهد که چگونه باید از این اپلیکیشن استفاده نمایند. از این رو، مردم مجبور می باشند تا اطلاعاتی را به خاطر بسپارند و زمانی که به آن نیاز دارند، ارائه نمایند. این مورد نباید روی دهد: دستورالعمل های آموزشی دارای اطلاعات بسیار زیادی می باشند، اما خیلی تکرار نشده اند و کاربران زمان کمتری دارند تا ارتباطی را میان این اطلاعات آموزشی با رابط کاربری واقعی برقرار نمایند. به جای نشان دادن کلیه دستورالعمل ها، از توصیه هایی استفاده کنید که به صفحه ای که کاربر در آن حضور دارد و در حال بازدید از آن است، ارتباط دارد و کاربر به خوبی می تواند این ارتبط را ببیند و درک نماید. این امر اجازه می دهد تا کاربر عملکردهایی را شناسایی کند که مورد نظر خود بوده است و به این ترتیب چگونگی انجام عملکردهای مورد نظر خود را نیز فرا می گیرد.
MAILBOX، یک اپلیکیشن آی پد می باشد. آیکون ها در بالای صفحه نمایش ویژگی “شناخت” را در حافظه کاربران ارتقاء نمی دهند: برای کاربران وب سایت سخت است تا شناسایی کنند که هر دکمه به چه معنا می باشد (البته به جز آیکون X که به معنای بستن این اپلیکیشن می باشد). برچسب هایی که در کنار برخی از این آیکون ها وجود دارد می تواند حداقل برای کاربران در بازدید های اول، کمک کننده باشد. عملکرد در این اپلیکیشن بسیار به به حرکات و اشارات بستگی دارد. اجرای این حرکات توسط دستورالعمل هایی، آموزش داده می شود، اما کاربر نیاز دارد تا آن ها را در آینده به یاد بیاورد. نمایش یک توصیه در حین حرکتی که کاربر در حال اجرای آن می باشد، می تواند بسیار به کاربردی بودن این اپلیکیشن کمک کند. (بله این اپلیکیشن به این ترتیب به کاربران کمک می کند که این عملکردها را در حین آموزش تمرین نمایند، اما برخی از افراد هستند که به تکرار های بیشتری نیاز دارند تا اجرای عملکردها را در یابند).
 

نتیجه گیری

طراحی سایت,چگونگی بازیابی اطلاعات از حافظه می تواند به چگونگی برخورد با آن اطلاعات، آخرین باری که از آن اطلاعات استفاده شده و چگونه با محیط و یا عملکرد کنونی که در حال اجرا می باشد در ارتباط است، بستگی دارد. هر چه شرایط کنونی به آن اطلاعات ارتباط بیشتری داشته باشد؛ می تواند یاد آوری و بازیابی اطلاعات را آسان تر کند. رابط های کاربری وب سایت و یا اپلیکیشنی که ویژگی شناخت را در حافظه کاربران رشد می دهند، به آن ها کمک می کنند تا اطلاعات را به یاد بیاورند. از این رو هرچه رابط های کاربری مانند طراحی وبسایت و یا طراحی اپلیکیشن ها بتوانند کاربران را به شناخت موارد موجود، بیشتر نزدیک سازند، رابطه بهتری می توانند به آن ها برقرار کنند و کاربران به راحتی قادر می باشند به اجرای عملکردهای خویش بپردازند و به اهداف خود دست یابند.

طراحی سایت در اصفهان

طراحی سایت ارزان در اصفهان
طراحی سایت ارزان
طراحی سایت در اصفهان
طراحی سایت پوشش
اصفهان سایت

یادآوی ذهن در رابط های کاربری