ربات گوگل یا گوگل بات چیست؟

0
1380
ربات گوگل یا گوگل بات (Googlebot)
ربات گوگل یا گوگل بات (Googlebot)

در دنیای موتورهای جستجو، اصطلاحات و عبارات تخصصی بسیار زیادی وجود دارد. یکی از آن‌ها که احتمالا پیش از این هم شنیده‌اید، گوگل بات یا همان ربات گوگل است. یادگیری درباره نحوه کار این ربات از آنجا که تاثیر بسیار زیادی روی نحوه طراحی سایت‌ها دارد به یک امر الزامی تبدیل شده است.

ربات گوگل یا گوگل بات (Googlebot)

ربات گوگل در واقع یک برنامه توسعه یافته توسط گوگل است که برای کاوش صفحات وب در اینترنت به کار می‌رود. از این ربات با نام‌هایی چون کراولر (خزنده) یا اسپایدر (عنکبوت) هم یاد می‌شود. دو مورد از مهم‌ترین وظایف گوگل بات شامل این کارها می‌شود:

کاوش صفحات وب برای یافتن لینک‌های جدید به منظور پیدا کردن و ایندکس گذاری محتواهای بیشتر تا جای ممکن.

جمع آوری اطلاعاتی راجع به هر صفحه وب و به روز رسانی پایگاه داده گوگل.

گوگل بات در فرایندی توقف ناپذیر، صفحه به صفحه گشته و هر کدام از این صفحات را از نظر داشتن لینک‌های جدید مورد بررسی قرار می‌دهد. در نهایت اطلاعات بدست آمده ذخیره می‌شوند. همه این فرایند به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود.

گوگل بات ممکن است که یک صفحه وب خاص را بارها کراول کند ولی تعداد دفعات این کار پیش بینی پذیر نیست.گوگل از کراولرهای مختلفی که هر کدامشان از سرورها و مکان‌های متفاوتی نشأت گرفته‌اند برای ایجاد یک جریان مستمر در ایندکس گذاری صفحات وب استفاده می‌کند.

دلیل اهمیت ربات گوگل چیست؟

می‌توان این ربات را ابزار اصلی گوگل برای درک سایت‌ها دانست. گوگل به تنهایی تاثیر بسیار زیادی روی موفقیت سایت‌ها دارد. این پلتفرم با اختلاف محبوب‌ترین موتور جستجوی دنیا است. بنابراین حجم زیادی از ‌ترافیک سایت‌ها از سوی آن تامین می‌شود.

به همین دلیل است که همواره توصیه می‌شود فعالیت‌های سئوی سایت را با تمرکز بر موتور جستجوی گوگل انجام دهید. گوگل برای هدایت کاربران به سمت محتوای شما به دو چیز نیاز دارد:

در وهله اول باید از وجود داشتن محتوای شما خبر داشته باشد.

باید به اندازه کافی راجع به محتوای شما اطلاعات داشته باشد تا بداند که چه جستجوهایی را به سمت آن هدایت کند.گوگل بات در هر دو مورد ذکر شده موثر است. این کراولر در قدم اول، وظیفه پیدا کردن همه صفحات سایت شما و اطلاع دادن به گوگل درباره آن را بر عهده دارد.

علاوه بر این، با فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز گوگل به آن کمک می‌کند که هر صفحه وب را به مخاطبان اصلی‌اش متصل کند.البته گوگل بات مسئولیت ارزیابی اطلاعات جمع آوری شده را بر عهده ندارد. ولی وجود آن برای شکل گیری این فرایند، ضروری است.

در مجموع می‌توان گفت که گوگل بات تاثیر بسیار عمیقی روی تعداد بازدیدگنندگان سایت‌ها از طریق موتور جستجوی گوگل دارد. پس اگر می‌خواهید مخاطبان بیشتری جذب کنید باید همه موارد در خواستی این کراولر را در اختیارش بگذارید.

ربات گوگل یا گوگل بات (Googlebot)
ربات گوگل یا گوگل بات (Googlebot)

انواع ربات

ربات های مختلفی توسط گوگل ایجاد شده اند که هرکدام دستورالعمل مشخص خود را دارند.

به عنوان مثال ربات AdsBot کیفیت تبلیغ ها را چک می کند. همینطور ربات اپلیکشن اندروید گوگل به بررسی اپ های اندرویدی می پردازد. مهمترین ربات ها برای ما عبارتند از:

  • Googlebot desktop: این ربات به بررسی و ایندکس نسخه دسکتاپی وب سایت ها می ردازد.
  • Googlebot mobile: این ربات به بررسی و ایندکس نسخه مویابلی سایت ها می پردازد.
  • Googlebot Video: این ربات به بررسی ویدئوهای موجود در وب می پردازد.
  • Googlebot Images: این ربات به پایش تصاویر موجود در وب می پردازد.
  • Googlebot News: این ربات مختص سایت های خبری است.

بهینه سازی سایت برای گوگل بات

نکته قطعی این است که ربات گوگل دیر یا زود سایت شما را پیدا خواهد کرد. پس از لحاظ تئوری شما مجبور نیستید کاری انجام دهید. با این حال مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای سرعت بخشیدن به این فرایند انجام دهید. این مراحل در قالب سئو انجام می‌شوند.

سئو از تکنیک‌های بسیار گسترده‌ای برخوردار است. اما در ادامه به برخی از مهم‌ترین استراتژی‌های آن که می‌توانند کار گوگل بات را ساده‌تر کنند می‌پردازیم. برای شروع، موراد زیر را مورد توجه قرار دهید:

از قابل رویت بودن سایت خود برای موتورهای جستجو مطمئن شوید. این کار به راحتی با انجام تنطیماتی در داشبورد وردپرس قابل انجام است.از لینک‌های نوفالو (nofollow) در سایت خود استفاده نکنید یا تعداد آن‌ها را به حداقل برسانید. این دسته از لینک‌ها به کراولرهایی مثل گوگل بات می‌گویند که به دنبال منبع آن‌ها نباشند.

ضمن اینکه هرگز نباید از چنین لینک‌هایی به عنوان لینک داخلی استفاده کنید.برای وبسایت خود یک نقشه سایت ایجاد کنید. این نقشه لیستی از همه صفحات سایت و اطلاعات کلیدی درباره آن‌ها است. این لیست به شکلی ساماندهی شده است که برای گوگل بات قابل فهم باشد.

بیشتر بخوانید: سئوی اینستاگرام

گوگل بات می‌تواند از نقشه سایت برای یادگیری درباره سایت مورد نظر و یافتن همه محتواهای موجود در آن استفاده کند. ایجاد نقشه سایت به راحتی با پلاگین‌هایی مثل Yoast SEO قابل انجام است.از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید.

در این کنسول مجموعه‌ای از ابزارها وجود دارند که می‌تواند کارهای متنوعی را انجام دهند.به عنوان مثال می‌توانید نقشه سایت خود را ثبت کنید تا ربات گوگل سریع‌تر از همیشه آن را پیدا کند. ضمن اینکه در صورت وجود خطاهایی در صفحات وبسایت شما، توصیه‌هایی مبنی بر رفع آن ها دریافت خواهید کرد.

ربات گوگل یا گوگل بات (Googlebot)
ربات گوگل یا گوگل بات (Googlebot)

بررسی رفتار گوگل بات در سایت شما

برای بررسی تعداد دفعات سر زدن گوگل بات به سایت خودتان و نحوه عملکرد آن می‌توانید از فایل‌های لاگ خود استفاده کنید. ضمن اینکه می‌توانید به بخش Crawl section از سرچ کنسول گوگل هم بروید. برای اینکه از فرایندهای پیشرفته‌ای برای بهبود عملکرد ربات گوگل در سایت خود بهره ببرید،

می‌توانید از ابزارهایی مثل kibana استفاده نمایید.از آنجا که آدرس آی‌پی سایت‌ها مرتبا تغییر می‌کند، گوگل قادر به اشتراک گذاری لیست آی‌پی‌های بررسی شده توسط گوگل بات نیست. بنابراین اگر می‌خواهید از حضور گوگل بات از سایت خود مطمئن شوید می‌توانید از جستجوی برعکس آی پی استفاده کنید.

و در آخر…

گوگل بات ربات کوچکی است که از سایت شما بازدید می‌کند. تعداد دفعات بازدید این ربات از سایت شما با ایجاد تغییرات فنی یا اضافه کردن محتوای جدید به آن، بیشتر و بیشتر خواهد شد. بدین ترتیب، تغییرات ایجاد شده توسط شما با سرعت بیشتری روی بهینه سازی رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل، تاثیرگذار خواهند بود.

ربات گوگل یا گوگل بات (Googlebot)


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات آوب سایت مراجعه نمایید.