طراحی لوگو . لوگو بخش مهمی از کسب و کار و تجارت شماست. و توصیف گر ایده و هدف شما در آن کسب و کار می باشد که می تواند در المان های متفاوتی همانند وب سایتشما و یا تمامی متعلقات شرکت شما تجلی یابد. و در این راستا برخی از لوگوها هم راستا با هدف شده و برخی دیگر نیز چندان موفق نمی باشند.
در این مقاله از سلسله مقاله های طراحی سایت و سئو و بهینه سازی سایت که در شرکت طراحی وب سایت پوشش وب برای شما تهیه و تولید شده است قصد داریم تا شما را با 4 نکته مهم در طراحی لوگو آشنا نماییم تا در نهایت نسبت به نوع وبسایت و کسب و کار شما, بهترین لوگو هم طراحی گردد.
لوگوی خود را بیازمایید
قبل از معرفی لوگوی خود بایستی تمامی لوگوهایی که طراحی نموده اید را رتبه بندی نمایید. برای این کار کافی است که به چهارده سوال زیر پاسخ دهید:
به ازای هر جواب مثبت به سوالات زیر 1 امتیاز مثبت دریافت می کنید:
- آیا لوگوی شما بصورت افقی هم کارایی دارد؟
- آیا لوگوی شما در هر دو حالت افقی و عمودی کارایی دارد؟
- آیا لوگوی شما در قالب رنگ سیاه و سفید هم کارایی دارد؟
- آیا لوگوی شما در قالب رنگ سیاه و سفید بدون محیطی پیرامون خود کارایی دارد؟
- آیا خود می توانید لوگوی خود را در بصورت دستی در 5 ثانیه یا کمتر بکشید؟
- آیا کمتر از 2 فونت در آن به کار رفته است؟
به ازای هر جواب مثبت به سوالات زیر یک امتیاز منفی دریافت می کنید:
- آیا در لوگوی شما بیشتر از دو رنگ به کار رفته است؟
- آیا به غیر از متن به کار رفته در لوگوی شما بیش از یک شکل در آن موجود است؟
- آیا هیچ شکلی در لوگوی شما وجود دارد که به جای مفهومی انتزاعی، مفهومی صریح و روشن داشته باشد؟
- آیا در لوگوی خود از عکسی استفاده نموده اید که در جای دیگری از آن استفاده شده باشد؟
- آیا در لوگوی شما عکس و یا طرحی خاص وجود دارد؟
- آیا لوگوی شما گرادیان دارد؟
- آیا در طراحی لوگوی خود از فاصله پیش فرض بین فونت ها بهره برده اید؟
امتیاز دهی:
>0 : این لوگو را باید کنار بگذارید
1-4 : قابل قبول برای شرکت هایی با درآمد 50 میلیون دلار در سال
+5 : برترین انتخاب
بدون در نظر گرفتن آنکه شما چگونه طراحی را انجام داده اید راه های بهتری برای رسیدن به هدف وجود دارد. در واقع بهبود یک لوگو بصورت مستقیم واسته به آن نام تجاری است و همچنین باید این مورد را هم در نظر گرفت که هر نوع تجارت بسته به خدماتی که ارائه می دهد باید لوگوی مجزایی داشته باشد.
نام تجاری در مقابل لوگو
نام تجاری شما در واقع نماد کلی از هر تعامل مشتریان با شرکت شماست. و در یک جمله می توان آن را روحی در کالبد شرکت شما نامید.
و حالا باید بررسی نماییم که نقش لوگوی شما در این میان چیست؟
در حقیقت لوگوی شما در تمامی قسمت ها همانند: سایت، کارت بیزینس، سربرگ، ماشین ها و تبلیغات شرکت شما وجود دارد. اما توجه نمایید که وظیفه لوگو بیان تمامی موارد نمی باشد.
به نظر شما حرفه ای ترین و معتبر ترین لوگو کدام است؟
لوگوهای بالا را با هم مقایسه نمایید. و توجه نمایید که لوگوها مربوط به شرکت های بزرگ و معتبر تا چه حد ساده (چه از نظر متن و چه از نظر اشکال به کار رفته) می باشند و حال آنکه لوگوها مربوط به شرکت های کوچک مجموعه ای از فونت های متعدد و اشکال پیچیده است.
یک لوگو باید بیانگر یک احساس، پیشنهاد، سرنخ بوده و بتواند به زبان ساده کلیتی از یک شرکت و خدمات آن را بیان کند. بعلاوه بایستی ارتباطی به نام تجاری شما در جهت انحصار آن داشته باشد و به هیچ وجه نباید تمامی جزئیات را مطرح نماید.
4 قانون برای طراحی لوگو
1 – با نام تجاری خود آغاز نمایید
در ابتدا برای طراحی لوگوی خود نام تجاری خود را در نظر بگیرید. با پرسش سوالاتی به موضوع بپردازید. مثلا اینکه مشتریان خود را بشناسید و بررسی نمایید که آنها از شما چه می خواهند. انتظارات شما از مشتریان چیست. به بررسی های خود ادامه داده و در مورد ماموریت های شرکت خود تحقیقات لازم را انجام دهید.
در طرح سوالات خود دقت نمایید. مثلا اگر از مردم سوال نمایید که رنگ آبی را ترجیح می دهند یا سبز راه به جایی نخواهید برد و این سوال باید اینگونه مطرح شود که به نظر شما کدامیک از موارد روبرو مهم است : حرفه ای جلوه داشته باشیم یا در راستای مد روز؟ حتی اگر لوگوهای خود را با هدف گزینش از میان آنها به مشتریان نشان دهید باز هم فایده ای نخواهد داشت.
2 – ساده سازی
هر چقدر که از اشکال، خطوط، رنگها و فونت ها بیشتر استفاده نمایید خود را کلاس بندی تر شده نمایش می دهید و اگر در کسب و کار شما ایجاب می کند که اینگونه باشد پس به کار خود در همین راستا ادامه دهید. در غیر اینصورت در نظر داشته باشید که لوگوی شما نباید تمام جزئیات را بازگو نماید و باید تا حد امکان ساده باشد.
سعی کنید که در طراحی لوگوی خود از یک فونت استفاده نمایید و در صورتی که شعار شما نیز در لوگو گنجیده شده است تا 2 فونت هم جایز است. تا جایی که ممکن است از رنگ های gradient استفاده نکرده و از رنگ های solid بهره ببرید، زیرا بخوبی امکان چاپ آنها وجود ندارد و به همین جهت پیش پا افتاده هستند.
3 – گام های بزرگ بردارید
اگر شرکت شما جزو شرکت هایی است که درآمد سالیانه آن یک میلیون دلار در سال است باید لوگویی به مراتب قوی تر از شرکتی که درآمد سالیانه آن 10 میلیون دلار است داشته باشد.
در این مورد نیازی نیست به شرکت های رقیب که هم سطح شما هستند توجه نمایید و همیشه به فراتر از آنجه که می خواهید بیاندیشید.
4 – بدانید که فردی از شما متنفر است
بیایید با این موضوع روبرو شویم که فردی با انتخاب شما موافق نمی باشد. در حقیقت باید برای هر تغییر کلی در نام تجاری خود که در بر گیرنده لوگوی شما نیز هست با مشورت درون سازمانی بررسی نمایید که آیا مردم قادر به درک این تغییر و دلیل انجام آن هستند یا خیر؟
در همین جهت همواره تمامی نظر ها را بررسی نمایید. بصورت مثال در جمعی 24 نفره برای انتخاب رنگ، بدترین حالت زمانی رخ می دهد که تنها 5 نفر از آنها رنگ ها را انتخاب نموده و 19 نفر باقی مانده بدون رای مانده و از این انتخاب ناراضی اند.
طراحی سایت در اصفهان
طراحی سایت ارزان در اصفهان
طراحی سایت ارزان
طراحی سایت در اصفهان
طراحی سایت پوشش
اصفهان سایت
طراحی لوگو