لایو استریم و انواع آن

0
1394
لایو استریم و انواع آن
لایو استریم و انواع آن

live stream پخش یک رویداد از طریق اینترنت به صورت زنده است. نمایش‌های اهدای جوایز، ورزش‌ها، مسابقات بوکس، بازی‌های ویدیویی و رویدادهای ویژه از محبوب‌ترین انواع لایو استریم هستند.پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی همه چیز را از رویدادهای افراد مشهور، تبلیغات و اتفاقات زندگی گرفته تا موضوعات مختلف را بین کاربران پخش می‌کنند.

می‌توانید روی هر تلفن هوشمند، تبلت، تلویزیون، رایانه یا کنسول بازی سازگار با اتصال اینترنت نسبتاً سریع، لایو استریم پخش کنید.لایو استریم اکنون به یکی از محبوب‌ترین فرم‌های محتوای آنلاین در دنیای مدرن تبدیل شده و رشدی قابل توجه طی سال‌های اخیر داشته است.

این تکنولوژی مسیری طولانی را پیموده تا به نقطه کنونی برسد، مسیری که در دهه ۱۹۹۰ میلادی آغاز شد و از وب‌کست‌هایی با مخاطبان محدود به صنعت چند میلیارد دلاری امروز رسید. بنابراین اگر شما هم بخواهید وارد دنیای استریم شوید سرزنش‌تان نمی‌کنیم.

اگرچه این روزها استریم‌های زنده را می‌توان در هرجا و تقریبا هر پلتفرمی مشاهده کرد، اما همچنان سوالات زیادی ذهن مخاطبان کنونی و بالقوه را به خود مشغول کرده است: برای مثال ممکن است بخواهید بدانید اصلا استریم چیست و ریشه‌های آن به کجا بازمی‌گردد، در چه پلتفرم‌هایی می‌توان استریم کرد و برای استریمر شدن نیازمند تهیه چه تجهیزات و رعایت چه قواعدی خواهید بود.

لایو استریم و انواع آن
لایو استریم و انواع آن

استریم و پلتفرم های مناسب برای stream

استریم جریانی از داده‌هاست که به صورت تدریجی (و نه دفعی) از جایی به جای دیگر منتقل می‌شود. به این فرایند استریمینگ گفته می‌شود. بیشترین کاربرد استریمینگ در صنعت ویدیو استریمینگ است. در ادامه به صورت دقیق‌تر به شرح این موضوع خواهیم پرداخت.استریم (Stream)، طبق تعریف لغتتنامه‌ای، آبی است که در طول یک مسیل جریان دارد. به استریم‌های بزرگ و طولانی رودخانه گفته می‌شود.

لایو استریم (Live Stream)

لایو استریم کردن یک راه قدرتمند برای ایجاد ارتباط با مخاطبان هدف و شخصی سازی پیام شما به نحوی است که در مقایسه با دیگر واسطه های بازاریابی منحصر به فرد می باشد. این یک پروسه ساده فرستادن Feed زنده از طریق اینترنت به سوی مخاطبان است اما می تواند نتایج بزرگی داشته باشد.

با استفاده از دسترسی که اکانت های شبکه های اجتماعی شما به مخاطبان دارند، شما می توانید تصاویر زنده را برای گروه مخاطبان بسیار بزرگی استریم کنید و به دنبال کنندگان خود چشم انداز منحصر به فردی از بیزینس خود را بدهید.رشد لایو استریم در طی مدت زمانی کوتاه فوق العاده بوده است.

این بازار که در سال ۲۰۱۶ ۳۰ میلیارد دلار ارزش داشت پیشبینی می شود که تا سال ۲۰۲۱ این رقم به ۷۰ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۲۷ به ۱۸۴ میلیارد دلار برسد. این یک رشد فوق العاده بزرگ است و این اعداد در حال مجاب کردن بازاریابان به توجه به این صنعت هستند و در نتیجه ۲۸ درصد بازاریابان شروع به سرمایه گذاری روی لایو استریم کرده اند.

انواع استریم چیست؟

استریم بر اساس نوع ارائه محتوا به چند دسته تقسیم می‌شود که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

  • ارائه محتوا به صورت دائمی یا مقطعی

در این حالت، فایل محتوا بر روی یک سرور شخصی و یا عمومی معتبر و متناسب با محتوا مانند Youtube یا Sound Cloud قرار می‌گیرد تا سایر افراد در هر زمان به آن دسترسی داشته باشند. این روش بسیار پرطرفدار و کاربردی است و روزانه در سراسر دنیا میلیون‌ها فایل در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مرتبط ارائه می‌شود و در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

  • ارائه محتوا به صورت لایو

در این روش یعنی همان لایو استریم یا پخش زنده، محتوا به صورت آنلاین و زنده در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این روش در مواردی مانند کلاس‌های آموزشی ، جلسات و کنفرانس‌ها ، پخش شبکه‌های ورزشی، گیم استریم و… مورد استفاده قرار می‌گیرد با توجه به محدودیت زمانی استفاده از آن، این روش مخاطبان کمتر ولی طرفداران خاص خود را دارد.

  • روش ترکیبی

درواقع در برخی از پلتفرم‌ها پس از اجرای لایو یک رویداد، آن را برای مدتی ذخیره می‌کنند تا کسانی که از رویداد جا مانده‌اند، همچنان به آن دسترسی داشته باشند. مانند لایو‌های اینستاگرام که می‌شود آن را پس از اجرا برای بقیه مخاطبان به مدت محدود ذخیره کرد.

استریمینگ چگونه انجام می‌شود؟

در استریمینگ یک فرستنده و یک گیرنده وجود دارد. فرستنده توسط یک سرور و یا یک دستگاه مستقل محتوا را تحت شبکه اینترنت به اشتراک گذاشته و با توجه به شرایط که معین، کاربران به صورت عموم یا محدود به آن دسترسی دارند.در هنگام پخش نرم افزار بخشی از محتوا ( صدا و تصویر ) را در سیستم ذخیره می‌کند که به آن بافر ( buffer ) می‌گویند.

مقدار بافر توسط نرم افزار یا سخت افزار تعیین شده و معمولا برحسب حجم و در بازه‌های زمانی 15 تا 30 ثانیه است. این قابلیت به کاربر کمک می‌کند که اگر لحظه ای دچار کندی سرعت یا قطعی اینترنت شد، بتواند تصویر را بدون این که قطع شود تماشا کند. البته اگر کندی یا قطعی اینترنت طولانی شود صدا و تصویر برای مدتی قطع می‌شود.

در استریمینگ داده‌ها به صورت تدریجی و بنا به نیاز دریافت می‌شوند. مثلا بخش اول داده‌ها درون یک بافر قرار گرفته و پس از مصرف، بخش بعدی داده‌ها دریافت می‌شود. این عمل تا زمانی که همچنان درخواست وجود دارد ادامه پیدا می‌کند.

لایو استریم و انواع آن
لایو استریم و انواع آن

تفاوت استریمینگ با دانلود کردن

توجه داشته باشید که پخش استریم و دانلود یکسان نیستند. هنگامی که می‌خواهید یک فیلم یا آهنگ را دانلود کنید، فایل در هارد دیسک شما ذخیره می­شود. در اکثر موارد، فقط پس از پایان دانلود می­‌توانید تماشا یا گوش دادن را شروع کنید و هنگامی که فایل را در اختیار دارید، فضای هارد دیسک شما را اشغال می‌­کند.

اگر می‌­خواهید از بسیاری از رسانه­­‌های بزرگ (مانند فیلم های HD) استفاده کنید، به سرعت تمام فضای موجود خود را پر می‌کنید. در مقابل، پخش استریم بدون دانلود پرونده، رسانه را پخش می‌­کند، بنابراین فضای سخت افزاری برای دانلود یک برنامه را از بین نمی‌­برد.

طرز کار استریم

ویدیو استریم معمولاً با یک فایل رسانه‌ای از پیش ضبط شده که بر روی یک سرور راه دور میزبانی می‌شود آغاز می‌شود. هنگامی که سرور درخواست مشتری را دریافت کرد، داده‌های موجود در فایل ویدیویی فشرده شده و به صورت قطعه قطعه به دستگاه درخواست کننده ارسال می‌شود.

فایل‌های صوتی و تصویری به بسته‌های داده تقسیم می‌شوند، جایی که هر بسته حاوی یک قطعه کوچک داده است.یک پروتکل انتقال که در بیشتر مواقع یا پروتکل کنترل انتقال (TCP) یا پروتکل دیتاگرام کاربر (UDP) است، برای تبادل داده‌ها از طریق شبکه استفاده می‌شود.

هنگامی که مشتری درخواست کننده بسته‌های داده را دریافت کرد، یک پخش کننده ویدئو در سمت کاربر داده‌ها را از حالت فشرده خارج کرده و تصویر و صدا را تفسیر می‌کند. فایل‌های ویدئویی پس از پخش به طور خودکار حذف می‌شوند.

TCP معمولاً پروتکل قابل اعتمادتری است. با این حال، UDP زمان انتقال سریع‌تری دارد. UDP زمانی استفاده می‌شود که سرعت بر قابلیت اطمینان اولویت دارد، در حالی که TCP زمانی استفاده می‌شود که قابلیت اطمینان اولویت دارد.

برای مثال، بسیاری از سرویس‌های پخش مصرف‌کننده از TCP استفاده می‌کنند، در حالی که UDP برای کنفرانس ویدیویی مناسب است.پخش‌های ویدیویی معمولاً از یک فایل ویدیویی از پیش ضبط‌ شده ارسال می‌شوند، اما می‌توانند به عنوان بخشی از یک لایو استریم نیز توزیع شوند.

در یک لایو استریم، سیگنال ویدیویی به سیگنال دیجیتال فشرده تبدیل می‌شود و از یک وب سرور ویژه که برادکست می‌کند( یا به زبان ساده تر فایل را به طور همزمان برای چندین کاربر ارسال می‌کند) ارسال می‌شود.

مزایای استریم

استریم مزیت‌های مختلفی دارد که در ادامه معرفی می‌شوند:

  • دانلود در مقابل استریم:

کاربران می‌توانند بدون نیاز به دانلود ویدیوها را مشاهده کنند.

  • وضوح رپخش بالا:

برخی از سرویس‌ها تا کیفیت ۴k را پشتیبانی می‌کنند که کیفیت بالاتری نسبت به استاندارد رزولوشن تلویزیون‌های دیگر ارائه می‌دهد.

  • قیمت:

برخی از سرویس‌های پخش ویدیو مانند YouTube و آپارات را می‌توان به صورت رایگان استفاده کرد، در حالی که سایر سرویس‌های پخش به مدل‌های اشتراکی متکی هستند که ممکن است هزینه کمتری از میانگین اشتراک کابلی داشته باشند.

  • انتخاب پلت فرم:

کاربران می‌توانند از بین پلتفرم‌های مختلفی برای پخش ویدیو انتخاب کنند. سرویس‌های پخش تلویزیون و فیلم معمولاً سعی می‌کنند با تولید محتوای انحصاری با یکدیگر رقابت کنند. کاربران می‌توانند محتوای پخش‌شده زنده را همان‌طور که اتفاق می‌افتد مشاهده کنند، در حالی که در سیستم استریم می‌توانند محتوای درخواستی را که رسانه‌ای از قبل ضبط‌شده است، هر زمان که بخواهند مشاهده کنند.

  • تنوع محتوا:

از آنجایی که مفهوم پخش ویدیو بسیار گسترده است، افراد می‌توانند نمایش‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، محتوای تولید شده توسط کاربر را از وب‌سایت‌هایی مختلف یا محتوای لایو استریم مشاهده کنند.

آیا استریم نیز خطرات امنیتی دارد؟

بله، با توجه به این که همه نرم‌افزار‌ها و سایت‌های استریم، معتبر نیستند، ممکن است امنیت شما را تهدید کنند! اینکه شما محتوا را دانلود نمی‌کنید به این معنا نیسته سایت آلوده، محتوای آلوده وارد سیستم شما نمی‌کند! برای ایجاد امنیت می‌توانید از یک آنتی‌ویروس قوی استفاده کنید تا از شما دربرابر بدافزار‌ها محافظت کند. همچنین می‌توانید از آی‌پی‌های ناشناس استفاده کنید.

دونیت استریم چیست؟

دونیت کردن یعنی حمایت‌ کردن و دونیت استریم یعنی از تولیدکنندگان محتوا حمایت کنید به عنوان مثال به صفحه فردی، کمک مالی کنید. دونیت استریم به دیده شدن بیشتر یک صفحه کمک می‌کند و شما نیز اگر علاقه به استریم کردن دارید می‌توانید پس از ایجاد صفحه، درگاه الکترونیک کمک مالی نیز ایجاد کنید.

و در آخر…

در این مقاله سعی کردیم معنی استریم چیست (استریم یعنی چه) را توضیح دهیم. در مورد لایو استریم چیست، استریم چیست و چگونه استریم کنیم نیز گفتیم. استریم زدن چیست و استریم کردن را توضیح دادیم. امیدواریم که در انتهای این مقاله سؤالی برای شما در مورد استریم نمانده باشد.

استریم و پلتفرم های مناسب برای stream


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات سایت آوب سایت مراجعه نمایید.