روانشناسی رنگ در بازاریابی و طراحی سایت

0
930
طراحی سایت
طراحی سایت

روانشناسی رنگ در بازاریابی و طراحی سایت

 

روانشناسی رنگ ها از جایی که بسیار به ذوق و علاقه افراد بستگی دارد، یکی از بخش های جالب و مرسوم بازاریابی و طراحی سایت است.

دلیل: مباحث امروزی درباره رنگ ها و افکار موجود در این زمینه، مدارک تاریخی و و علاقه بازاریابان به موضوع رنگ ها در برند و طراحی سایت، بسیار وسعت یافته است.

برای این که این گرایش را آنالیز کنیم و پی به رفتارها و افکار انسانی درباره رنگ ها ببریم، امروز برخی از تحقیق های نمونه درباره رنگ ها و مفهوم آن ها را انتخاب کرده و به بحث می پردازیم.

تصورات غلط درباره روانشناسی رنگ ها

چرا روانشناسی رنگ به این اندازه مباحثی را به دنبال داشت… ولی اسناد واقعی و حقیقی زیادی وجود ندارد و از این موضوع پشتیبانی نمی کند؟

بر اساس تحقیقاتی که در ادامه به آن می پردازیم، شاید دلیل این امر به ترجیحات فردی، تجربه ها، اتفاقات، تفاوت های فرهنگی، مفاهیم و غیره مربوط باشد. ممکن است تفکرات برخی افراد از رنگ ها، بر درک ما نیز تاثیر بگذارد. از این رو، ایده ای که رنگ هایی مانند زرد و یا بنفش می توانند بیانگر احساسات بخصوصی باشند، احتمالا صحیح می باشد.

این مباحث زمانی جلوه نامتناسبی به خود می گیرد که روانشناسی رنگ ها در جملات زیر به صورت خلاصه بیان شود:

خوب، ناراحت نشوید. امروز، زمان این را داریم تا به تحقیقات و مطالعات درباره رنگ ها و تاثیر آن بر روی افراد، نگاهی بی اندازیم.

اهمیت رنگ در طراحی وب سایت و برند سازی

ابتدا، اجازه دهید به برند سازی و طراحی سایت بپردازیم که یکی از مهم ترین بخش ها در ارتباط با درک رنگ ها است و جایی است که مقاله های زیادی درباره این موضوع، با اشکال مواجه شده است.

تلاش های زیادی در ارتباط با آنالیز واکنش های افراد به رنگ های مختلف، انجام شد.

حقیقت این می باشد که رنگ بسیار به تجربه های شخص هر فرد بستگی دارد و حس هر کسی نسبت به هر رنگی متفاوت می باشد.

پیام ها و برداشت های مختلف و متفاوتی درباره رنگ ها موجود می باشد. برای مثال رنگ ها، نقش بسیار مهمی در خرید کردن مشتریان از وب سایت و برند ها ایفا می کنند.

در یک تحقیق معتبری به نام تاثیر رنگ در بازاریابی، محققان متوجه شدند که 90 درصد از شرکت کنندگان این مطالعه این نظر را داشتند که بر اساس رنگ ها موجود در برند، انگیزه خریدن کردن را کسب نمودند.

تحقیقات زیاد دیگری نیز اثبات کرده اند که رنگ ها عامل فروش محصولات و سرویس های یک برند و یا یک وب سایت می باشند.

تحقیقی به نام قرمز هیجان انگیز و آبی رقابتی هم چنین مشخص می کنند که هدف خرید کردن مشتریان، بسیار از رنگ ها تاثیر می گیرد و باعث درک یک برند می شود. این موارد به این معنا می باشند که رنگ ها بر اینکه مشتریان چگونه یک برند و وب سایت را می بینند و درباره اش فکر کنند، تاثیر می گذارد.

تحقیقات دیگری نیز آشکار ساخته است که مغز ما برند های قابل درک را بیشتر ترجیح می دهد. این امر، نقش مهمی را در هویت یک برند ایفا می کند. در تحقیق رنگ و عملکرد آن تاکید شده است که رنگ ها برترین و مهم ترین عامل برای برند های جدید می باشند، زیرا توسط رنگ لوگو و یا حتی رنگ استفاده شده در طراحی وب سایت، می توانند از رقیبان خود پیشی بگیرند. به طور مثال، اگر اکثر برندهای رقیب از رنگ آبی استفاده نمودند، شما می تواند یک بنفش بخصوص و منحصر به فردی را برای برند و طراحی وب سایت خود در نظر بگیرید.

زمانی که بحث انتخاب یک رنگ صحیحی می شود، تحقیقات اثبات کرده اند که پیش بینی واکنش مشتری به رنگ استفاده شده در محصول یا طراحی سایت بسیار مهم تر از استفاده خود رنگ می باشد. به طور مثال، اگر پیش بینی کرده اید که رنگ سبز باعث ترغیب بیشتر مشتریان برای خرید کردن از وب سایت می شود، بدون شک آن را در سایت و برند خود به کار ببرید.

روانشناس و پروفسور Standford به نام Jennifer Aaker مطالعاتی را درباره این موضوع به نام ابعاد مختلف یک برند، انجام داد. مطالعات وی، 5 موردی که بیشترین نقش را در هویت یک برند بر عهده دارد را بیان نمود:

مطالعات دیگری نیز نشان داده است که ارتباط واقعی و حقیقی میان استفاده از رنگ در یک برند و درک مشتریان از خصوصیت های آن برند وجود دارد.

رنگ ها می توانند نماد احساسات مشخصی باشند. به طور مثال، قهوه ای به استحکام، بنفش به شوق و انگیزه و قرمز به هیجان مرتبط می شود. تقریبا هر مطالعه آکادمیکی درباره رنگ ها و برند ها به شما می گوید که خیلی مهم است تا رنگی که انتخاب می کنید، با مفهوم و ویژگی های برند و طراحی سایت تان مطابقت داشته باشد. از این رو می توانید تاثیر بیشتر و بهتری بر مخاطبین و یا مشتریان خود بگذارید.

از استفاده از این جملات بپرهیزید که “سبز به معنی آرامش” می باشد. رنگ سبز می تواند برای برند هایی که در زمینه زیست محیطی کار می کنند مانند G.R.E.EN STANDARD بسیار عالی عمل کند، اما گاهی اوقات هم می تواند برای برندهای که در زمینه مالی و اقتصادی نیز کار می کنند مانند MINT.COM نیز به کار رود.

و در حالی که قهوه ای ممکن است برای جنبه های قدرتی و استحکامی مفید باشد (به طور مثال SADDLEBACK LEATHER)، می توانند در بخش های دیگری برای ایجاد حس های گرم و صمیمانه مانند جشن شکر گزاری به کار رود و یا می تواند به ذائقه افراد از برخی خوراکی ها نیز مرتبط باشد، مانند رنگ قهوه ای که در تبلیغات شکلات ها در تلویزیون استفاده می شود.

من نمی توانم به شما دستورالعمل هایی ساده و واضحی ارائه دهم که از کدام رنگ در برندتان استفاده کنید، اما می توانم به شما اطمینان دهم که آیا مفاهیم رنگ هایی که با آن کار می کنید، برای برندتان کاربرد دارد و آیا این مفاهیم در میان مردم متداول می باشد یا خیر.

حس، حالت و تصویری که یک برند به وجود می آورد، نقش مهمی در متقاعد کردن و جذب مشتریان دارد. زمانی که می خواهید رنگی را به کار ببرید، اطمینان حاصل کنید که مفهوم این رنگ با خصوصیت برند و طراحی وب سایت تان هم خوانی دارد. به طور مثال، APPLE از رنگ سفید استفاده می کند تا با طراحی های ساده خود هم خوانی داشته باشد.

بدون توجه به مفاهیم یک رنگ، نمی توانید به صورت دلخواه آن ها را در برند و وب سایت خود به کار ببرید. همیشه اثبات شده است که رنگ نارنجی نسبت به رنگ نقره ای، افراد بیشتری را ترغیب به خرید از سایت و برند می کند.

درک رنگ ها بر اساس جنسیت

با توجه به موارد گفته شده، آیا می توانید به این سوال پاسخ دهید: چرا اکثر اتومبیل ها به رنگ مشکی، سفید، خاکستری و نقره ای می باشند، اما از رنگ بنفش خیلی برای ماشین ها به کار برده نمی شود؟

یکی از بهترین مطالعات در این زمینه Joe Hillock به نام نشانه و علایم رنگ ها می باشد. نتایج تحقیقات وی نشان می دهد که در هر جنسیت (زن و مرد)، ترجیحات و درک های مختلفی از رنگ ها وجود دارد.

خیلی مهم است تا اشاره کنیم محیط هر فرد –مخصوصا فرهنگی که در آن زندگی می کند- نقش بسیار مهمی در درک رنگ ها توسط هر جنسیت زن و مرد در بر دارد که می تواند بر انتخاب های افراد نیز تاثیرگذار باشد. برای مثال، این مقاله از مجله Smithsonian  توضیح می دهد که چگونه آبی به رنگ پسرانه مربوط می شود و رنگ صورتی بیشتر به دختران ارتباط داده می شود.

در اینجا یافته های Halllock در ارتباط با رنگ های مورد علاقه زن و مرد وجود دارد:

نقطه قابل توجه در تصاویر بالا این می باشد که رنگ آبی برای هر دو جنسیت زن و مرد جذاب و محبوب بوده است و این امر در مورد رنگ بنفش معکوس می باشد. زنان رنگ بنفش را در الویت رنگ های مورد علاقه خود قرار می دهند، اما هیچ مردی به رنگ بنفش علاقه خاصی نشان نمی دهد. شاید به این دلیل است که در ابزارهای مربوط به مردان، از رنگ بنفش استفاده نمی شود.

تحقیقات دیگری به نام درک رنگ ها و الویت بندی رنگ ها نشان می دهد که زمانی که بحث حالت “سایه و محو و غلظت” در رنگ ها می شود، به نظر می رسد که مردان به رنگ های غلیظ علاقه نشان می دهند، ولی زن ها بیشتر رنگ های ملایم و روشن تری را می پسندند. مردها دوست دارند تا به رنگ های خود سایه (رنگ مشکی) بی افزایند، در حالی که زنان ها بیشتر به رنگ های محو و ساده (افزودن رنگ سفید) رغبت نشان می دهند.

زمانی که می خواهید برای برند و طراحی سایت خود رنگی انتخاب کنید، این اطلاعات را به یاد داشته باشد. با توجه به اختلاف سلیقه هایی که نشان داده شده است، زمانی که می خواهید برای مشتریان مورد نظر برند و طراحی سایت تان رنگ هایی انتخاب کنید، بسیار مهم است تا به این موارد توجه داشته باشید.

ترکیبات رنگی + تبدیل مخاطبین به مشتریان وب سایت و یا یک برند

موضوع تاثیر رنگ ها بر میزان مشتریان یک وب سایت، اخیرا موضوع داغ و جالبی شده است. در این موضوع، نقاط قابل توجه بسیاری وجود دارد، زیرا همیشه یک رنگ ثابتی برای افزایش میزان مخاطبین یک سایت وجود ندارد.

مطالعات واکنش به ترکیبات رنگی و ترجیحات مشتریان برای ترکیبات رنگی، هم چنین نشان می دهد که زمانی که اکثریت مشتریان رنگ های مشابه ای را ترجیح می دهند، حتما از ترکیب این رنگ های مشابه با کنتراست بالا در طراحی سایت و یا برند نیز استقبال خواهند کرد.

در زمینه ترکیبات رنگی (همان طور که در اینفوگرافیک Kissmetrics وجود داشت)، این امر به معنای ایجاد ساختار بصری با رنگ های مشابه و کنتراست آن ها با رنگ های مکمل می باشد، طوری که هم زنان از آن استقبال کنند هم مردان.

راه دیگر این موضوع این است که از پس زمینه هایی استفاده کنیم که بسیار با عوامل موجود در آن مطابقت و هماهنگی دارد (همان طور که Josh در Studiopress در زیر نشان داده است). از این رو، مشتریان انگیزه بیشتری خواهند داشت تا در وب سایت شما عملکردهایی را انجام دهند.

چرا این موضوع اهمیت دارد: این مواردی که در این قسمت به شما عرضه می داریم بسیار مهم است، زیرا به شما کمک می کند تا درک کنید که هر ترکیب رنگی و یا رنگ های تک در وب سایت به چه معنا می باشند و مشتریان درباره آن ها چگونه فکر می کنند و کدام موارد باعث افزایش میزان مخاطبین وب سایت تان می شود.

به این مثال از یک فردی که رنگ دکمه ها را در طراحی سایت خود تغییر داد، دقت کنید:

رنگ دکمه در طراحی سایت به قرمز تغییر یافت و باعث شد تا 21 درصد به حجم مخاطبین سایت افزوده شود، اما این موضوع به این معنی نیست که قرمز به تنهایی می تواند باعث شود تا مخاطبین، عملکردهایی را در وب سایت انجام دهند.

به تصویر بالا با دقت نگاه کنید: آشکار است دکمه دعوت به عمل سبز مکمل رنگ پس زمینه خود می باشد. این در حالی است که قرمز با پس زمینه خود خوانایی ندارد و بسیار در این پس زمینه برجسته و چشمگیر می باشد. به همین دلیل است که توجه بیشتری از مخاطبین را به خود جلب نموده است.

تحقیقات دیگری در این زمینه وجود دارد، مانند تحقیقات Paras Chopra که در وب سایت Smashing Magazine چاپ شد. Chopra آزمایشاتی انجام داد تا دریابد که چگونه می تواند دانلودهای برنامه Pdfproducer خود را افزایش دهد.

مواردی که در تست خود مورد آزمایش قرار داد، به این ترتیب بود:

می توانید حدس بزنید که کدام ترکیب رنگی عملکرد بهتری داشت؟ (به یاد داشته باشید که کنتراست بسیار اهمیت دارد).

نتایج مطالعات وی این گونه بود:

همان طور که در این جا می توانید ببینید، آیتم 10# عملکرد بهتری نسبت به سایر موارد داشته است. لازم به ذکر است که کنتراست این مورد بر حسب اتفاق به دست نیامده است. توجه کنید که متن Pdfproducer کوچک و به رنگ خاکستری روشن می باشد، اما متنی که به عنوان دکمه دعوت به عمل قرار دارد، بسیار بزرگ و به رنگ قرمز می باشد و کنتراست لازم برای جذب مخاطبین بیشتر را به وجود آورده است.

در حالی که این مطالعه در میان هزاران مطالعات و تحقیقات دیگر بسیار کوچک است، اما به خوبی می تواند تاثیر تغییر رنگ دکمه های دعوت به عمل در طراحی سایت را برای تان روشن سازد. از این طریق می توانید افراد بیشتری را به قسمت هایی از وب سایت تان که بسیار اهمیت دارد، جذب کنید.

چرا ما عاشق رنگ چرمی هستیم ولی از قهوه ای متنفر می باشیم

اگر چه رنگ های مختلفی می تواند به روش های مختلفی درک و تعبیر شود، اما نام این رنگ ها نیز بسیار اهمیت دارد.

بر اساس این مطالعات، زمانی که می خواهیم محصولات و یا حتی وب سایت هایی را توسط نام رنگ های به کار رفته، مورد ارزیابی قرار دهیم، نام های جدید و فانتزی بسیار محبوب تر می باشند. برای مثال رنگ چرمی نسبت به رنگ قهوه ای، مورد استقبال بیشتری قرار می گیرد.

تحقیقات دیگری نیز نشان می دهد که مشتریان نسبت به رنگ هایی بیشتر واکنش نشان می دهند که دارای نام هایی عجیب و غریبی باشند و کمتر نسبت به نام های متداول و ساده علاقه نشان می دهند. البته این موضوع می تواند به این امر نیز مربوط شود که مشتریان از موارد جدید و بروز استقبال بیشتری می کنند.

هرچه رنگ های به کار رفته در یک طراحی سایت و یا محصول منحصر به فرد و عجیب و غریب تر باشد، انگیزه خرید در مشتریان را بیشتر افزایش می دهد. برای مثال، پاستیل های خوراکی با نام هایی مانند “دانه های رنگارنگ” بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد تا نام واقعی “دانه های لیموی”. این تاثیرات در خیلی از زمینه ها شیوع یافته است، از جمله این موارد می تواند به زمینه پوشاک، محصولات غذایی و غیره اشاره نمود.

هرچه نام یک رنگ عجیب و غریب تر و خلاقانه تر انتخاب شود، در یاد مشتریان بیشتر می ماند و می تواند به ترغیب مشتریان برای خرید کردن از وب سایت و یا برند بسیار تاثیر بگذارد. از این رو می تواند دریافت که رنگ های جدید با نام های جدید می تواند تاثیر زیادی بر یک طراحی سایت و یا یک برند و میزان مشتریان آن ها داشته باشد.

در انتها، لازم است بار دیگر اشاره کنیم که رنگ های به کار رفته در طراحی ها و برند ها می تواند تاثیر بسیار بالایی بر میزان مخاطبین خود داشته باشد. اما توجه کنید که در ابتدا باید مخاطبین سایت و یا برند خود را از نظر سطح تحصیلات، جنسیت و سن و سال شناخته و درک کنید و سپس متناسب با شرایط آن ها به انتخاب رنگ هایی بپردازید که بیشترین تاثیر را روی آن ها می گذارد و باعث می شود تا اشتیاق به خرید بیشتری داشته باشند. از این رو انتخاب رنگ به روش هوشمندانه و خلاقانه در طراحی سایت و یا برند، مهم ترین عاملی است که باید مد نظرتان باشد.

منبع : گلدوب