طراحی سایت Card Sorting

طراحی سایت در اصفهان

طراحی سایت Card Sorting . یکی از بزرگ ترین چالش ها در طراحی وب سایت ها و اینترانت ها خلق ساختارهای اطلاعاتی می باشد: چه مواردی را در این رابط های کاربری قرار می دهید؟ یک اشتباه همیشگی در این زمینه این می باشد که فضای اطلاعاتی را بر اساس دیدگاه خود شکل می دهید- که نتیجه آن به وجود آمدن وب سایت های زیر مجموعه مختلف برای هر بخش های گوناگون شرکت می باشد.
به جایی اینکه تنها بر اساس چارت سازمانی خود پیش روید، شما به راحتی می توانید کاربرد طراحی سایت و یا اینترانت را با ایجاد ساختارهای اطلاعاتی که بر اساس دیدگاه کاربران شکل گرفته است، ارتقاء دهید. در هر کدام از مطالعات اینترانت که اجرا نموده ایم، ما متوجه شدیم که زمانی که سازمان ها شروع به شکل دهی دوباره اینترانت خود بر اساس پروسه کاری کارمندان می نمایند، مزیت های بسیار آشکار می شوند. در وب سایت های تجارت الکترونیک زمانی که محصولات در طبقه بندی هایی قرار بگیرند که کاربران انتظار آن ها را دارند، فروش وب سایت افزایش می یابد.
طراحی سایت,تمامی این موارد بسیار خوب می باشند، اما شما چگونه بینش ها و دیدگاه های مردم و کاربران را از ساختار و فضاهای اطلاعاتی در طراحی به دست می آورید؟ برای تحقیق درباره این الگوهای ذهنی کاربران، روش اولیه یعنی تست طراحی سایت Card Sorting پیشنهاد می شود:
1. نام تک تک آیتم های اصلی را در کارت های مجزایی بنویسید (شاید نیاز باشد به توضیح کوتاهی از این آیتم ها بپردازید).
2. کارت ها را به صورت پراکنده قرار دهید و در جلوی روی کاربران بگذارید. (توصیه استاندارد در این زمینه این می باشد که از شرکت کنندگانی در این تست به کار ببرید: آن ها باید نماینده کاربران واقعی وب سایت ها باشند).
3. از هر کاربر بخواهی تا کارت ها را گروه بندی نمایند و آیتم های مرتبط را در یک گروه قرار دهند. کاربران بر اساس سلیقه خود می توانند گروه های بسیار و یا گروه های کمی را بسازند؛ برخی از گروه ها می توانند کوچک باشند و برخی می توانند بزرگ باشند.
4. دیگر مرحله اختیاری در این مطالعات این است که از کاربران مختلفی بخواهید این گروه بندی های به وجود آمده را به گروه های بزرگ تری تبدیل کنند و هرکدام را نام گذاری نمایند. این مرحله می تواند ایده هایی را برای به کارگیری کلمات و یا هم معنی آن ها در برچسب های جستجویابی، لینک ها، تیترها و سئو سایت و بهنیه سازی سایت، به شما ارائه دهد.
طراحی سایت,از جایی که در این روش تحقیقاتی از هیچ تکنولوزی به کار نرفته است، خیلی از تحقیقات Card Sorting و یا چینش کارت ها از سال 1995 تا کنون بسیار شبیه هم بوده اند.
مطالعات و تحقیقات
Tullis که مدیر ارشد طراحی رابط های کاربری می باشد به همراه همکارش Larry Wood اخیرا گزارشی را از نتایج ارزیابی استفاده از شمارهای مختلفی از کاربران در روش تست طراحی سایت Card Sorting ارائه دادند.
ابتدا، آن ها 168 کاربر را مورد تست و بررسی قرار دادند. سپس آن ها به نتایج مشابه ای در مطالعات دیگر با به کارگیری تعداد کاربران کمتری رسیدند. برای مثال، برای اینکه دریابند که تحقیقات با 20 کاربر چه نتایجی را در پی دارد، آن ها از میان 168 نفر 20 نفر را به صورت تصادفی انتخاب کردند. آن ها این تست را با شمار مختلف از کاربران دیگر انجام دادند و به طور میانگین نتایج این تحقیقات با هم برابر بود.
مهم ترین و اصلی ترین داده های کمی از روش تحقیقاتی تست طراحی سایت Card Sorting این بود که امتیارها و آمارهای مشابه ای از این گونه تحقیقات به وجود آمد. اگر در یک تست تمامی کاربران دو آیتم را در یک گروه قرار می دادند، و در تست های دیگر نیز این دو آیتم در همان گروه وجود داشت، امتیاز 100 درصدی به آن ها تعلق می گرفت. اما اگر در یک تست کاربران دو آیتم را کنار هم و در تست های دیگری این دو آیتم به صورت مجزا قرار گرفته باشد، امتیاز آن ها نصف و به 50 درصد می رسد.
ما به راحتی می توانیم نتایج تحقیقات تست طراحی سایت Card Sorting کوچک را با تحقیقات بزرگی مقایسه کنیم و می توانیم شباهت هایی را میان آن دو به وضوح مشاهده نماییم.
چه تعداد کاربران برای اجرای تست طراحی سایت Card Sorting یا چنیش کارت ها مناسب می باشد؟
در اکثر تست های کاربردی بودن طراحی سایت، من تنها 5 کاربر را پیشنهاد می کنم، زیرا تقریبا می توانند داده های مورد انتظار شما را مهیا کنند. در تست های Card Sorting و یا چینش کارت ها، استفاده از 5 کاربر نتایجی را در بر دارد که 75/0 شبیه تست های Card Sorting با تعداد بیشتر می باشد که این میزان اصلا کافی نمی باشد.
در این گونه مطالعات شما باید 15 کاربر را به کار ببرید تا به 90/0 شباهت در نتایج دست یابید. بعد از 15 کاربر، اضافه تعداد کاربران دیگر تاثیر زیادی بر شباهت در نتایج ندارد، به طور مثال استفاده از 30 کاربر باعث شباهت 95/0 در نتایج می شود، شاید اندکی این میزان شباهت افزایش یابد، اما در هر صورت ارزش این را ندارد که نسبت به 15 کاربر دو برابر هزینه کنیم. زمانی که از 15 عدد کاربر بیشتر پیش می روید، بهبود های قابل توجه ای را به دست نمی آورید. شما باید در نهایت 60 کاربر را در مطالعات تست طراحی سایت Card Sorting مورد بررسی قرار دهید تا به میزان شباهت 98/0 برسید. سرمایه گذاری روی این میزان شرکت کنندگان نسبت به بهبود هایی که در نتایج نسبت به 15 کاربر به وجود می آید، بیهوده می باشد.
Tullisو Wood تویه می کنند که در این گونه تست های طراحی وب سایت از 13 تا 20 کاربر به کار ببرید. اما توصیه من تنها استفاده از 15 عدد کاربر در تست طراحی سایت Card Sorting می باشد.
چرا من میزان کمتری را پیشنهاد می کنم؟ من فکر می کنم که میزان شباهت 90/0 برای 15 کاربر و یا 93/0 برای 20 کاربر به اندازه کافی برای رسیدن به هدف، کافی می باشد. من به وضوح می توانم ببینم که اگر شما مطالعات وسیع تری را اجرا کنید، نتایج آن با مطالعات 13 تا 20 کاربر در روش Card Sortin برابر می باشد. این میزان 15 کاربر در تست طراحی وب سایت به این روش می تواند مانع اصراف در سرمایه گذاری شود و هرینه های بسیاری را طلب نمی کند.
هم چنین، من پیشنهاد نمی کنم که ساختار اطلاعاتی در طراحی سایت را بر اساس کارت هایی که از نظر عددی، امتیازهای مشابه ای را کسب کرده اند، شکل دهید. زمانی که می خواهید در طراحی سایت تصمیم بگیرید که هر آیتم در کجا قرار داشته باشد، باید بینش های کیفی کاربران را که در حین اجرای تست Card Sorting به دست آورده اید، بررسی کنید. بیشتر ارزش روش تست طراحی سایت Card Sorting این است که به نظرات کاربران وب سایت در حین چینش کارت ها گوش دهید: باید دریابید که چرا هر کاربر به طور متفاوتی کارت ها را می چیند و این امر می تواند بینش های زیادی را به شما ارائه دهد و می توانید به الگوهای ذهنی آن ها پی ببرید. زمانی هم که با کمک این بینش ها ساختار اصلی طراحی سایت خود را می سازید، به وضوح مشاهده می کنید که تجربه کاربری بهینه ای را برای کاربران سایت خود مهیا می کنید.
طراحی سایت,چرا در روش تست طراحی سایت Card Sorting باید کاربران بیشتری را به کار بگیریم؟
ما می دانیم که 5 کاربر برای مطالعات تست کاربردی بودن طراحی سایت کافی می باشد، از این رو چرا ما به سه برابر این میزان در روش Card Sorting نیاز مند هستیم و استفاده بیش از این تعداد، نتایج مشابه ای را به وجود می آورد؟ زیرا این دو متد در دو زمینه با هم تفاوت دارند:
تست تجربه کاربری یک متد ارزیابی است: ما از پیش یک طراحی سایت را در اختیار داشته ایم و می خواهیم دریابیم که آیا ماهیت این طراحی با نیازهای کاربران خود مطابقت دارد یا خیر. از جایی که هر کسی قابلیت های متفاوتی دارد (چه از نظر هوش، آگاهی و مهارت های کامپیوتری و غیره)، اگر عوامل مشخصی در طراحی وب سایت مشکلاتی را به وجود بیاورند، ما سعی می کنیم تا از تعداد نفرات کمتری استفاده نماییم: در چنین شراطی شاید کاربرانی با هوش و دانایی کم مطمئنا از تجربه نامتناسب تری رنج ببرند و این امر در کاربران باهوش و و با دانایی بیشتر کاملا متضاد باشد، اما ما به اندازه دشواری در این طراحی وب سایت ها توجه ای نداریم. تمام چیزی که باید بدانیم این است که برخی عوامل طراحی سایت وجود دارند که برای کاربران وب سایت چه باهوش چه کم هوش چه با دانایی چه بدون دانایی کاربرد ندارد و مشکلاتی را باعث شده است.
Card Sorting یک روشی است که از آن برای شروع طراحی سایت استفاده می کنیم: ما در این شرایط هنوز طراحی سایتی را در اختیار نداریم، و هدف ما یافتن این است که مردم چگونه درباره مسائل مشخصی فکر می کنند و دیدگاه شان چیست. در الگوهای ذهنی کاربران وب سایت و کلماتی که استفاده می کنند تا مفاهیمی را توضیح دهند، تغییرات بسیاری دیده می شود. در این شرایط، ما باید از شمار مشخصی از کاربران استفاده کنیم تا بتوانیم به یک تصویر کلی از الگوهای ذهنی آن ها از ساختار طراحی سایت برسیم و بر این اساس شروع به ساخت طراحی وب سایت فوق العاده ای کنیم که بهترین تجربه کاربری را به کاربران خود ارائه می دهد.
اگر از پیش طراحی سایت و یا اینترانتی را در اختیار دارید، می توانید شمار کمی از کاربران را به کار بگیرید که به شما می گویند آیا با بخشی از ساختار طراحی سایت مشکل دارند یا خیر. اما اگر می خواهید تا توسط کاربران و بینش های آن ها، طراحی وب سایت خود را شروع به ساختن کنید، باید از افراد بیشتر کمک بگیرید.
خوشبختانه، شما می توانید این دو مورد را با هم ترکیب کنید: ابتدا، مطالعاتی را مانندCard Sorting اجرا کنید تا مسیر مشخص خود را در طراحی سایت معین کنید. دوم، طراحی وب سایت خود را ارتقاء دهید و از نمونه سازی کاغذی استفاده کنید و شروع به اصلاح عوامل طراحی خود نمایید، چون ارزیابی های کاربردی بودن طراحی سریع و ارزان است، می توانید چندین بار آن ها را اجرا کنید. این روش هم چنین می تواند شما را مطمئن سازد که از ساختار متناسبی در طراحی سایت خود به کار گرفته اید. لازم به ذکر است که اگر در تست کاربردی بودن طراحی سایت اشتباهاتی را مرتکب شدید، جبران آن بسیار آسان تر از روش Card Sorting می باشد که باید دوباره وقت و سرمایه خود را صرف ساختن کارت ها و آزمایش آن ها با کاربران نمایید.
طراحی سایت,بررسی نقاط ضعف
این چنین تحقیقات و تست طراحی وب سایت دارای دو نقطه ضعف می باشد:
تنها یک مطالعه و تحقیق در آن واحد امکان پذیر است. در حالی که بهتر است در یک واحد زمانی، چندین تست را برگزار نماییم تا به داده های بیشتری دست یابیم.
در این روش، داده ها کاملا کمی و عددی می باشند و نظارت بر بینش ها و رفتارهای کاربران و داده های کیفی کمتر در مرکز توجه قرار می گیرد.
البته این دو نقطه ضعف باعث ایجاد مشکلات زیادی در پروسه طراحی سایت نمی شود. من در هر صورت این روش مطالعاتی را یکی از روش های پیشرو در تست طراحی وب سایت مشاهده نمودم. اما با توجه به نقاط ضعفی که دارد، این روش تنها در صورتی برای طراحی وب سایت ها کاربرد دارد که چندین بار تکرار شود و در کنار کسب آمارهای کمی به کسب آمارها کیفی و بینش های کاربران سایت نیز دقت شود. این مورد برای فارغ التحصیلان رشته طراحی سایت بسیار مناسب می باشد و می توانند از این روش در ابتدای این شغل خود به کار بگیرند.
نتایج حاصل از Card Sorting بسیار قابل اعتماد می باشد، زیرا در طول سالیان قوانین این گونه تست ها تغییر نکرده است. من همیشه توصیه می کنم که از کاربران بیشتری در Card Sorting نسبت به روش کاربردی بودن تست طراحی وب سایت به کار ببرید. توصیه من 15 کاربر در این روش تست طراحی سایت می باشد، اما در زمانی که بودجه محدود باشد و یا یافتن شرکت کنندگان بسیار سخت باشد، می توانیم حتی از 12 کاربر نیز استفاده کنیم و نتایج نسبتا خوبی را به دست آوریم.
ما مثال های بی شماری از مطالعات کمی در اختیار داریم که می توانند شما را به اشتباه بی اندازند و باعث گمراهی شما شوند. از این رو، اگر مطالعات کمی را مشاهده کردید که در تضاد با مواردی است که همیشه آموزش دیده اید، احتیاط کنید و از آن روش استفاده نکنید. اما اگر روش تست طراحی وب سایت مطابق با همان چیزهایی می باشد که از قبل یاد گرفته اید، به نظر صحیح می باشند و می توانید به نتایج حاصل از آن اعتماد کنید، حتی اگر میزان داده ها کمتر از انتظار شما بود.
در نهایت باز هم تاکید می کنیم که تعداد 15 کاربر در بیشتر پروژه های تست طراحی وب سایت متناسب می باشد و در پروژه های خیلی بزرگ با بودجه زیاد، تعداد 30 کاربر کفایت خواهد کرد.

طراحی سایت در اصفهان

طراحی سایت ارزان در اصفهان
طراحی سایت ارزان
طراحی سایت در اصفهان
طراحی سایت پوشش
اصفهان سایت

طراحی سایت Card Sorting