ظهور پدیده ای به نام مدیریت اعتبار
طراحی سایت در اصفهان
طراحی سایت,مدیریت اعتبار.پس از سال ها پیش بینی درباره ظهور پدیدهای به نام مدیریت اعتبار، به نظر میرسد که این پدیده بالاخره در حال رخ دادن است. مدیریت اعتبار، یک سرویس خدماتی مستقل است که کیفیت، اعتبار و و دیگر شاخصههای مطلوب برای هر عنصر مجموعه را زیر نظر دارد. معمولاً وب سایت ها، شرکتها، محصولات و افراد چیزهایی هستند که ممکن است نیاز به سنجش داشته باشند ولی اصولاً هر چیزی که کاربران بخواهند قبل از انجام کاری یا خرید، درباره آن جستجو کنند میتواند اعتبار داشته باشد.
معیارهای اندازهگیری اعتبار، معمولاً از کاربران دیگر که با آن مقوله آشنائی دارند حاصل می شود. هر کاربر اعلام میکند که از آن چیز راضی بوده است یا ناراضی. معمولاً اعتبار یک چیز، همان میانگین ارزشی است که کاربرانی که در گذشته با آن سر و کار داشتهاند به آن دادهاند. نظامهای دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آنها میپردازیم.
مدیریت اعتبار کنونی
- eBay (حراج) این وب سایت رتبه بندی اعتباری همه افرادی را که چیزی در این وب سایت به حراج گذاشته اند نگه میدارد. پس از اینکه چیزی را در حراج خریداری کردید این امکان وجود دارد که به وب سایت برگردید و به فروشنده نمره بدهید (برای اموری چون تحویل به موقع و اینکه آیا چیز خریداری شده از نظر ظاهری با آنچه قبلاً توصیف شده بود مطابقت دارد یا خیر). در حال حاضر این کار معنای دقیق مدیریت اعتبار است، یعنی این وب سایت به معنای واقعی کلمه اعتبار هر فروشنده را تحت نظر میگیرد. کسانی که شاید بخواهند در آینده خریدی داشته باشند از فروشنده ای که تا به حال اسم او را نیز نشنیدهاند با احساس امنیت خرید میکنند. اگر ارزشیابی کسی نشان دهنده آن بود که خریداران از او راضی بودند و عقیده داشتند که مشخصات چیز خریده شده مطابق با توصیفات وب سایت بوده، بنابراین فروشنده به احتمال زیاد صداقت دارد و میتوان با او وارد معامله شد. همچنین فروشندگان اشتیاق زیادی دارند که به هر خریدار خدمات عالی ارائه کنند. وجود تنها یک مشتری ناراضی همه اعتبار بینقص یک فروشنده را نابود خواهد کرد و چندین مشتری ناراضی (که بلافاصله نظرات منفی خود را خواهند نوشت) فروشنده ای را برای همیشه از کار بیکار خواهد کرد.
- Epinions (نظرات اینترنتی) این وب سایت جدیدترین و جالبترین نمونه برای مدیریت اعتبار به شمار میرود. این وب سایت، نظرات، نوشتهها و ارزشیابی های بسیاری از محصولات و خدمات را، از لپ تاپ گرفته تا موزههای نیویورک، گرد آوری میکند. وقتی که میخواهید چیزی بخرید اول به این وب سایت میروید تا از اعتبار مدلهای مختلفی که در نظرتان است آگاه شوید. همچنین میتوانید از دیگر مدلهای ساخته شده توسط آن سازنده نیز آگاهی پیدا کنید. یعنی متوجه شوید که آیا آن چیز واقعاً آن طور که در تبلیغات گفته میشود کار میکند یا دارندگان پس از مدتی با مشکل مواجه میشوند. علیرغم همه جار و جنجالهای تبلیغاتی در رابطه با تجارت الکترونیک این روزها خرید کردن در اینترنت واقعاً دشوار است چرا که هیچ گاه نمیتوانید مطمئن باشید که به چه کسی می توانید اعتماد کنید. ادعای فروشندهای مبنی بر این که آن چیز عالی است یا نیازهای خاصی را برآورده میکند تقریباً هیچ ارزشی ندارد. یکی از مهمترین نقاط قوت تجارت الکترونیک، ارائه خدمات مستقلی است که مشتریان را به محصولات خوب راهنمایی کند و به آنها درباره محصولات به درد نخور هشدار دهد.
- Google (موتور جستجوگر) این وب سایت رتبه بندی اعتبار همه وب سایت های اینترنتی را تحت نظر دارد و از این اطلاعات استفاده میکند تا وب سایت هائی را که بیشترین جوابگویی را برای کاربر دارند در ابتدای فهرست جستجوی خود جای دهد. گوگل میزان کیفیت یک وب سایت را از تعداد وب سایتهای دیگری که به آن لینک داده اند تخمین میزند. (گوگل همچنین از عملیات ریاضی خاص و پیشرفتهای استفاده میکند و به لینکهای وب سایتهای مهم تر ارزش بیشتر و به لینک های وب سایت های کوچکتر ارزش کمتری اختصاص می دهد).
- Go (موتور جستجوگر که قبلاً نام آن Infoseek بود) این وب سایت هوش انسانی را به شکل یک ویژگی به نام “راهنما”، به خدمات خود افزوده است. راهنمایان، متخصصانی در حوزههای مختلف هستند و نظرات و ارزشیابیهای خود در مورد وب سایت های تخصصی رشته خود را به این وب سایت ارائه میکنند. جمع همه نظرات این متخصصان در مورد یک وب سایت، به منزله اعتبار آن وب سایت است. ولی جالبتر آنکه خود راهنمایان برای کیفیت و ارزش نظراتشان ارزشیابی میشوند و بر طبق همین معیارهای اعتبار، به درجات مختلفی دست پیدا میکنند. راهنمایان پیشرفتهتر با رتبهبندیهای بالاتر مسئولیت قسمتهای بیشتری از خدمات را برعهده دارند و به نوعی مسئول راهنمایان با رتبهبندی پایینتر نیز به شمار میروند.
- Slashdot (وب سایت نظر و گفتوگو) این وب سایت به کاربران اجازه میدهد که میزان مفید بودن نظرات مختلف در یک بحث را ارزشیابی کنند. وقتی که دارید یک بحث را مطالعه و دنبال میکنید با انتخاب یک گزینه میتوانید فقط نوشتههایی با بالاترین ارزش یابی را ببینید. بنابراین نسبت مطالعه اطلاعات مفید به مطالعه اطلاعات غیرمفید به طور چشمگیری افزایش مییابد. متأسفانه قابلیت جدا کردن نظرات ضعیفتر به صورت پیشفرض فعال نیست. بنابراین فقط کاربرانی با پشتکار بیشتر که با این رابط کاربری کمی گیجکننده بیشتر کار کرده باشند، از وجود این ویژگی مفید آگاه خواهند شد. این وب سایت همچنین به کاربران امتیاز “کارما” ]اعمال هر فرد در زندگیاش، سرنوشتساز زندگی آینده اوست[جایزه میدهد که معنی حقیقی مدیریت اعتبار نیز همین است: اگر عملکرد شما در گذشته خوب بوده باشد کارمای بالاتری دارید که به این معنی است که اعمال شما، سرنوشت شما را می سازند.
- ThirdVoice یک وب سایت برای خدمات شرح و تفسیر است که به کاربران اجازه میدهد بر روی هر صفحه وب سایتی، به حالت شفاف و به نحوی که برای دیگر کاربرانِ این خدمات نیز قابل دیدن باشد، نظرات خود را بنویسند. این شرح و تفسیرها برای کنترلکننده وب سایت قابل دیدن نیستند زیرا آنها مستقیماً تحت کنترل سرور ThirdVoice هستند. این توضیحات، اعتبار سایت مورد نظر را به وجود میآورند. از آنها میتوان برای هشدار به بازدیدکنندگان جدیدتر در رابطه با محصولات نامرغوب و یا تبلیغات گمراهکننده و غلط استفاده کرد. از آنجایی که زبان این توضیحات روزمره است برای پیدا کردن بهترین وب سایت ها و انجام محاسبات مفید به نظر نمیرسند.
مشکلات مدیریت اعتباری
طراحی سایت,وقتی که نظرات افراد را به صورت تصادفی جمعآوری میکنید نتایج نیز میتوانند تصادفی باشد. ThirdVoice مشکل رایج بیادبی کردن کاربران در Usenet را و همچنین نسبت پائین اطلاعات مفید به اطلاعات غیرمفید در اتاقهای گفتوگو را دارد. شما هیچ گاه نمیدانید کسی که نظری را گذاشته است آیا واقعاً اطلاعاتی راجع به آن مقوله دارد یا خیر، و یا اینکه آیا دارید وقتتان را صرف خواندن مطالب بی سر و ته یک فرد نادان می کنید.
Amazon.com پایه گذار ایده نظرات مشتریان بود ولی نقدهای نامناسب مرتباً برای این وب سایت ایجاد دردسر میکنند. (دشمنان یک نویسنده سیلی از نظرات منفی روانه نقد او میکنند و پس از آن نوبت دوستان اوست که او را تحسین و ستایش کنند). همچنین کاربران هیچگاه نمیدانند که آیا میتوانند به نقدهایی که توسط وب سایتی که از فروش آن محصول سود میبرد گذاشته شده اند، اعتماد کنند.
Google و eBay بوسیله در کنار هم گذاشتن مجموعه بزرگی از رتبهبندیها در یک مقیاس وسیع، از این مشکلات دوری جسته اند. نکته دیگری که گوگل از آن بهره میبرد این است که نویسندگان مطالب فقط وقتی که واقعاً بخواهند کاربران را به وب سایت مقصد راهنمایی کنند به آن وب سایت لینک میدهند. در میان میلیاردها صفحه با میلیاردها لینک، چند لینک دروغین دیگر به چشم نمیآیند. eBay اطلاعات رتبه بندی خود را با استفاده از افرادی که واقعاً از فروشندهای خرید کرده اند جمعآوری میکند و در نتیجه از نظرات تصادفی کاربران اجتناب می کند.
Epinion یک مدیریت اعتباری مضاعف است یعنی نه تنها محصولات و خدمات را رتبه بندی میکند بلکه نقد کاربران نیز ارزشیابی میشود. پس از اینکه کاربران نقدی را مطالعه کردند از آنها خواسته میشود که رای خود را درباره مفید بودن آن اعلام کنند. وقتیکه این وب سایت فهرستی از نظرات را به کاربران نشان میدهد نظرات با رتبهبندی بالاتر در بالای فهرست قرار میگیرند و به کاربران این اطمینان را میدهد که در حال مطالعه بهترین محتوای ممکن هستند. همچنین رتبه بندی کلی یک نویسنده بستگی به تمام نظراتی که مخاطبین به نقدهای او داده اند، دارد و این بدین معنی است که نویسندگان، نوشتههای ضعیف خود را در اختیار مخاطب قرار نمیدهند. آخرین تحول به وجود آمده و قابل توجه این است که هر بار که کسی نوشته کاربری را بخواند مقدار کمی درآمد، عاید نویسنده میشود. بنابراین افراد، مشتاق به نوشتن نظرات ارزشمند هستند، نه تنها برای به دست آوردن رتبه بندی بالاتر، بلکه برای پول درآوردن.
مدیریت اعتبار در آینده
طراحی سایت,به نظر من مدیریت اعتبار هسته موفقیت اینترنت را تشکیل میدهند. هر چه سایتهای بیشتر، اطلاعات بیشتر و خدمات آنلاین بیشتری وجود داشته باشند افراد نیاز بیشتری پیدا میکنند که به نحوی از اعتبار و مفید بودن چیزها مطلع شوند. ارزیابی کیفیت بایستی به عنصری واضح و روشن در بیشتر رابطهای کاربری اینترنتی تبدیل شود. این کافی نیست که میلیونها چیز برای فروش بگذارید و تصمیم دربارة این که کاربر به چه چیز نیاز دارد را به عهده خود او بگذارید. همه مساوی نیستند.
مشکل عمده ربات های خرید که فقط بر قیمت تمرکز میکنند و توجهی به خدمات مشتریان ندارند توسط مدیریت اعتبار رفع میشود. اگر یک ربات خرید، منبع مستقلی برای رتبه بندی اطلاعات داشته باشد میتواند موارد زیر را به کاربر نشان دهد:
- چه چیزی میتوانند بخرند
- از کجا میتوانند آن را بخرند
- قیمت هر ویژگی چقدر است
- کیفیت هر ویژگی چقدر است
- توقع کاربر برای خدمات مشتری از هر فروشنده چقدر باید باشد (میزان رضایت از تأخیر، آیا محصول به صورت سالم به دست مشتری میرسد یا خیر، نحوه برخورد فروشنده در برخورد با کالای مرجوعی و غیره)
بنابراین میتوان گفت که مدیریت اعتبار، نویدبخش دوران جدیدی برای خدمات باکیفیت برای مشتریان است. نحوه برخورد یک شرکت با هر مشتری تأثیر مستقیمی در رتبهبندی اعتبار آن و در نتیجه فروش آتی آن شرکت خواهد داشت.
طراحی سایت,سرمایهگذاران بالاخره معنی مفاهیم انتزاعی همچون “کیفیت محصول” و “خوش نامی” را خواهند فهمید. به سادگی میتوان به مدیریت اعتبار رجوع کرد و متوجه شد که مشتریان چه امتیازی به شرکت و جنبههای مختلف خدمات آن میدهند. اگر شرکتی مرتکب اشتباهی شود، آمار اعتبار و ارزش سهام آن، هر دو یک جا، به سرعت سقوط خواهند کرد. اگر چند نفر در بلژیک به خاطر خوردن یک نوشیدنی غیر الکلی مسموم شوند، شرکت سازنده ممکن است پنج دقیقه بعد مقدار زیادی پول در وال استریت از دست بدهد، که همین دلیل دیگری برای بهبود کیفیتِ محصولات و خدمات مشتریان، توسط مدیریت اعتبار به حساب میآید.
طراحی سایت در اصفهان
ظهور پدیده ای به نام مدیریت اعتبار