آشنایی با گوگل اسکولار (Google Scholar) 

0
681
آشنایی با گوگل اسکولار (Google Scholar) 
آشنایی با گوگل اسکولار (Google Scholar) 

گوگل اسکولار یا گوگل اسکالر بهترین موتور جستجوی رایگان منابع علمی است. دانشجویان و پژوهشگران در بسیاری از مواقع برای یافتن مدارک علمی مرتبط با رشته تحصیلی و یا زمینه پژوهشی خود به مشکل برمی‌خورند و سعی می‌کنند تا بهترین منابع را پیدا کنند. گوگل اسکولار (scholar.google.com) یکی از ساده‌ترین راه‌های جستجو و دسترسی به مقالات علمی است.

گوگل اسکولار (Google Scholar

گوگل اسکولار یا گوگل اسکالر یک موتور جستجو است که با استفاده از آن می‌توانید به صورت اختصاصی، منابع علمی را مورد سرچ قرار دهید. نام گوگل اسکولار تا حدی مشخص می‌کند که این موتور جستجو بیشتر توسط دانشجویان و پژوهشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال دانشجویان و پژوهشگران وقتی نیاز به مطالبی با منبع علمی معتبر داشته باشند می‌توانند با کمک گوگل اسکالر این مطالب و مقالات را پیدا کنند.

گوگل اسکولار (Google Scholar) دقیقاً مانند موتور جستجوی گوگل است، یعنی با وارد کردن عنوان مطلب مورد نظر یا کلیدواژه‌های مربوط به آن، لیستی از نتایج را مشاهده خواهید کرد. اغلب دانشجویان و پژوهشگران برای انجام پروژه‌ها و تحقیقات خود نیاز داشتند.

که انواع ژورنال‌ها، چکیده کنفرانس‌ها، کتاب‌ها، رساله‌های تخصصی، پایان نامه‌ها و منابع علمی را مورد بررسی قرار دهند، بنابراین لازم بود که یک موتور جستجوی اختصاصی برای این امور، ساخته شود. همچنان که درباره خصوصیات و امکانات گوگل اسکولار بیشتر بحث می‌کنیم، نکاتی درباره چگونگی جست‌و‌جو در گوگل اسکولار نام می‌بریم که در آینده کار با آن برای شما آسانتر خواهد بود.

آشنایی با گوگل اسکولار (Google Scholar) 
آشنایی با گوگل اسکولار (Google Scholar)

آموزش استفاده از گوگل اسکالر

آموزش استفاده از گوگل اسکالر، زمان چندانی نیاز ندارد می‌توان گفت با مطالعه همین مطلب و کمی کار با گوگل اسکالر یا همان گوگل اسکولار می‌توانید به خوبی از مزایای این موتور جستجو استفاده کنید. آموزش استفاده از گوگل اسکالر را می‌توانیم با تعریف جامعی از گوگل اسکالر شروع کنیم.

در همین بین وقتی به ماهیت اساسی گوگل اسکالر پی ببرید، در قدم‌های بعدی، بهتر می‌توانید جستجو‌های تخصصی خود را به عنوان یک دانشجو یا پژوهشگر، انجام دهید. اگر تا حدودی در زمینه مقاله‌ها و مطالب علمی تحقیق کرده باشید می‌دانید که بانک‌های اطلاعاتی متعددی در اینترنت وجود دارند که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید به تحقیق بپردازید.

برای مثال بانک اطلاعاتی web of scienece یکی از این موارد است که با جمع آوری منابع علمی فراوان، به دانشجویان و پژوهشگران در زمینه تحقیقات و انجام پروژه‌ها، کمک می‌کند. با این حال این بانک اطلاعاتی و موارد مشابه به آن، نیاز به حق عضویت و صرف هزینه‌های مالی دارند که شاید همیشه برای دانشجویان ممکن نباشد.

در مقابل، گوگل اسکولار به صورت رایگان، برای شروع کار مناسب است و تا حد قابل قبولی، برای پیش بردن تحقیقات و پژوهش‌ها، به شما کمک می‌کند. بنابراین تا الان، متوجه شدیم که گوگل اسکولار یک سرویس رایگان است که در اختیار همگان قرار دارد و با داشتن پایگاه داده‌ جامعی از منابع علمی معتبر، درصد بالایی از مطالب مورد تحقیق شما را، پوشش می‌دهد. در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید که نتایج جستجو در گوگل اسکالر به چه شکل خواهد بود:

و همچنین گوگل اسکولار مانند موتور جستجوی گوگل در ادامه نتایج، عبارات و جستجوهای مرتبط را نیز نمایش می‌دهد:

نحوه سرچ مقاله در گوگل اسکولار

نحوه سرچ مقاله در گوگل اسکولار تا حدی با جستجو در گوگل متفاوت است. اگر می‌خواهید نحوه سرچ مقاله در گوگل اسکولار را یاد بگیرید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید. این کار تنها چند دقیقه از وقت شما را می‌گیرد ولی قطعاً برای انجام تحقیق و پژوهش مفید است.

توجه داشته باشید که گوگل اسکولار بیش از ۱۶۰ میلیون مطلب علمی معتبر را در پایگاه داده خود نگهداری می‌کند و در ضمن این آمار مربوط به سال ۲۰۱۴ می‌باشد و قطعاً تا به امروز، افزایش پیدا کرده است. غالباً این مدارک و مستندات علمی مربوط به مقالات و کتاب‌های علمی معتبر است و گاهی هم شامل پایان‌نامه‌های دانشگاهی نیز می‌شود.

ضمناً موضوع این مستندات علمی بسیار گسترده و متنوع است و هیچ محدودیتی ندارد. این اطلاعات را با شما در میان گذاشتیم تا چشم انداز مناسبی از گوگل اسکولار بدست بیاورید و بدانید چرا نحوه سرچ مقاله در گوگل اسکولار، اهمیت دارد.

امکانات و قابلیت‌های گوگل اسکولار چیست؟

  • سنجش اعتبار مقالات و نویسندگان
  • آپشن‌های عالی برای جستجوی پیشرفته
  • امکان مشاهده مقالات خود به زبان‌های مختلف
  • ذخیره سرچ‌ها و منابع جمع‌آوری شده
  • بررسی خلاصه‌ای از وضعیت پژوهشی نویسندگان
  • پیدا کردن متن کامل اسناد و مقالات علمی در فضای وب
  • مشاهده تعداد و آمار استنادات
  • یافتن ورژن مختلف مقالات در اینترنت
  • جستجو بین تمامی منابع علمی
  • جستجوی مقالات بر اساس سال انتشار
  • مشاهده رفرنس‌های مقالات و جستجو بر اساس آن‌ها
  • ساخت پروفایل شخصی برای هر نویسنده
  • توانایی پیدا کردن استنادات به مقاله‌ها خود
  • محاسبه H-Index بر اساس تعداد استنادات و مقالات و رسم نمودار مربوطه
  • نمایش اطلاعات و مشخصات پژوهشگران و نویسندگان شاخص
  • پیدا کردن نقل‌قول‌ها، ارجاعات، آثار مرتبط، نویسندگان و انتشارات
  • آگاهی از تازه‌ترین پیشرفت‌های علمی در زمینه‌های مختلف

آموزش google scholar

آموزش google scholar همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، نیازمند صرف زمان است، البته هر چقدر بیشتر سرچ انجام دهید و با گوگل اسکولار سر و کار داشته باشید، آموزش google scholar برای شما ساده‌تر خواهد بود. پیش از این گفتیم که تعداد مطالب موجود در گوگل اسکولار بسیار زیاد است و انجام جستجو در آن کمی با موتور جستجوی گوگل تفاوت دارد. برای مثال چند نمونه از نکات متفاوت گوگل اسکولار را در ادامه نام می‌بریم تا آموزش google scholar برای شما آسانتر شود.

نکاتی درباره گوگل اسکولار

نکاتی درباره گوگل اسکولار در ادامه بیان خواهد شد. این مطالب برای آشنایی بیشتر با این سایت مفید خواهد بود.

ایجاد پروفایل نویسندگان در گوگل اسکالر

هر نویسنده‌ای که مقالات و مطالب علمی، منتشر کرده می‌تواند یک پروفایل در گوگل اسکولار داشته باشد. با مراجعه کاربران به این پروفایل، آن‌ها می‌توانند رزومه نویسنده، تعداد مقالات او، فعالیت‌های اخیر و ارجاعاتی که به مطالب او انجام شده است را دنبال کنند.

  • رتبه بندی توسط گوگل اسکولار

گفتیم جمع آوری و دسترسی در گوگل اسکولار تا حدی با موتور جستجوی گوگل متفاوت است. برای مثال، گوگل اسکولار مطالب را بر اساس تعداد بازدید کاربران، رتبه بندی نمی‌کند بلکه برای این کار به مکانی که مقاله برای اولین منتشر شده، توجه می‌کند. اگر مطلبی در یک دانشگاه معتبر در آمریکای شمالی منتشر شده باشد، به احتمال زیاد، رتبه‌ای بالا می‌گیرد و مورد توجه گوگل اسکولار است. از طرفی وزن علمی و تعداد ارجاعاتی که به هر مقاله وجود دارد، در رتبه بندی تاثیرگذار است.

ارجاعات در گوگل اسکالر

ارجاعات در گوگل اسکالر، توسط نمودار‌های مختلف قابل مشاهده هستند. برای مثال یک نویسنده می‌تواند با مشاهده نمودار ارجاعات مقاله خود متوجه شود که چه نویسندگانی و در چه مقالاتی به مطلب او، ارجاع داده‌اند.

تنظیمات گوگل اسکولار

تنظیمات گوگل اسکولار شامل تعدادی تنظیمات پیش‌فرض است و اگر به موارد بیشتری نیاز داشته باشید می‌توانید با دستورالعمل‌هایی که در ادامه شرح می‌دهیم، آن‌ها را بدست بیاورید. تنظیمات گوگل اسکولار که به صورت پیش‌فرض موجود می‌باشند، شامل موارد زیر است:

  • گوگل اسکولار به کوچک یا بزرگ بودن حروف انگلیسی در موقع سرچ، حساس نیست.
  • وقتی جستجویی در گوگل اسکولار انجام می‌دهید، تمام متن مطالب مورد نظر شما مورد جستجو قرار می‌گیرد.
  •  اگر می‌خواهید به صورت تلفیقی دو کوئری جستجو را به کار ببرید می‌توانید از عملگر AND استفاده کنید.

حال اگر احساس کردید که باید جستجو شما دقیق‌تر باشد می‌توانید از تکنیک‌های زیر هم در گوگل اسکولار استفاده کنید:

  • چنانچه می‌خواهید مطالب مترادف با کوئری جستجو نیز در قسمت نتایج نمایش داده شوند، کافی است از عملگر ~ در ابتدای عبارت، استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید دقیقاً عبارتی که مد نظر شما است در متون علمی جستجو شود از علامت دبل کوتیشن (” ” ) در ابتدا و انتهای عبارت، استفاده کنید.
  • می‌توانید از عملگر OR بین دو عبارت قابل جستجو استفاده کنید تا سرچ برای هر دو عبارت انجام شود.

سرچ پیشرفته در گوگل اسکولار

سرچ پیشرفته در گوگل اسکولار مانند موتور جستجوی گوگل، امکان‌پذیر است. به کمک سرچ پیشرفته در گوگل اسکولار می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری را در زمان کمتری بدست بیاورید. چند نمونه از تکنیک‌های سرچ پیشرفته در گوگل اسکولار را در ادامه نام می‌بریم:

  • با درج intitle: قبل از عبارت مورد جستجو، می‌توانید مطالبی را که این عبارت در عنوان آن‌ها آمده است مشاهده کنید.
  • با درج intext: قبل از عبارت مورد جستجو، می‌توانید مطالبی را که این عبارت در متن آن‌ها آمده است را مشاهده کنید.
  • برای جستجوی مقالات یک نویسنده خاص می‌توانید author: را قبل از نام او بنویسید، به این ترتیب تمام مطالب نویسنده مورد نظر برای شما نمایش داده خواهد شد.
  • با استفاده از گزینه Metrics در گوگل اسکولار می‌توانید از رتبه و جایگاه نشریات، مطلع شوید.
  • با استفاده از گزینه Advanced search می‌توانید جستجوی پیشرفته‌تری بر اساس عنوان مجلات، بازه زمانی انتشار، محل انتشار و… انجام دهید.

چرا گوگل اسکولار باز نمی‌شود؟

چرا گوگل اسکولار باز نمی‌شود؟ ممکن است بخواهید از گوگل اسکولار استفاده کنید ولی متوجه شوید که این امکان برای شما وجود ندارد. برای پاسخ به سوال چرا گوگل اسکولار باز نمی‌شود، دو نکته را در نظر بگیرید. اول اینکه برای استفاده از گوگل اسکولار باید یک اکانت جیمیل داشته باشید و به آن وارد شوید، سپس در سربرگ دیگری از مرورگر خود گوگل اسکولار را باز کنید.

نکته دوم اینکه ممکن است در بازه‌های زمانی مختلف کشور ما برای استفاده از امکانات گوگل، تحریم شود که در این صورت، IPهای ایرانی نمی‌توانند از گوگل اسکولار استفاده کنند. در زمان انتشار این مطلب هیچ مشکلی برای استفاده از گوگل اسکولار وجود نداشت.

گوگل اسکولار (Google Scholar


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه کنید.