آشنایی با پادکست

0
1517
طراحی سایت در اصفهان
طراحی سایت در اصفهان

امروزه تولید محتوا در اشکال مختلفی انجام می­‌گیرد. وب‌سایت­‌ها، شبکه‌های اجتماعی، فیلم­‌های آموزشی، اسلایدهای آموزشی و پادکست­‌ها از انواع مختلف تولید محتوا هستند. پادکست یکی از محبوب­ترین روش‌­های یادگیری و رشد و توسعه فردی است.

در دنیای پر مشغله امروزی، شاید فرصت برای یادگیری و آموزش مطالب جدید به سختی یافت شود، از این رو لازم است از تمام اوقات فراغت و یا اوقات مرده خود برای یادگیری استفاده کنید. گوش دادن به فایل­‌های صوتی، یکی از بهترین روش‌­های استفاده از تمام اوقات جهت یادگیری است. از این رو تولید و ساخت پادکست­‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

پادکست

به زبانی بسیار ساده، مجموعه‌­ای از محتواها و فایل­‌های صوتی دیجیتال که در اینترنت منتشر می­‌شوند و از طریق پخش کننده‌­های دیجیتال، تلفن همراه و یا کامپیوتر قادر به پخش شدن هستند را پادکست (Podcast) گویند. پادکست‌­ها معمولاً به صورت سریالی منتشر می­‌شوند و کاربرها می‌­توانند آن­ها را دنبال کنند و از مطالب جدید آن باخبر شوند. اصطلاح پادکست می‌­تواند برای مجموعه فایل‌­های صوتی دیجیتال که در شبکه‌­های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌­شوند نیز به کار رود.

به صورت کمی تخصصی­‌تر، می‌­توان گفت که پادکست از ترکیب دو واژه انگلیسی آی­پاد (iPod ) و برادکستینگ (broadcasting ) به معنای پخش همگانی تشکیل شده است. پاد همان دستگاه‌­های قابل حمل است، به این معنی که محتوای فایل­‌های صوتی قابل حمل می­‌باشند. برادکستینگ نیز به ویژگی رادیویی پادکست اشاره دارد.

ساخت پادکست می­‌تواند پیرامون موضوعات متنوعی باشد. گاهی صحبت­‌های یک نفر درباره موضوعی خاص، گاهی مکالمه چند نفر، فایل های آموزشی، خلاصه کتاب­‌ها و یا هر موضوع دیگری می‌­تواند محتوای فایل­‌های صوتی را تشکیل دهد.

از ویژگی‌­های خاص پادکست­‌ها می­‌توان به قابلیت مشترک شدن برای دریافت آن­ها و قابلیت دانلود فایل‌­ها اشاره کرد. از این رو شما می­‌توانید فایل‌­های صوتی را دانلود کنید و هر زمان و در هر جایی که دوست داشتید به آن­ها گوش دهید.

حال سوال این است که آیا این نوع فایل‌­های صوتی رایگان هستند؟ در جواب این سوال باید بگوییم که اکثر پادکست­‌ها رایگان ارائه می‌­شوند اما برخی از آن­ها نیز با ارائه مبلغی کم در اختیار علاقه‌مندان قرار داده خواهند شد. شما دوست­داران پادکست­‌ها می‌­توانید به سایت­‌های مخصوص پادکست سر بزنید و محتوای مورد علاقه خود را پیدا کنید.

تفاوت پادکست با برنامه­‌های رادیویی

می­‌توان گفت که ساخت پادکست‌­ها شباهت­‌های زیادی به برنامه‌­های رادیویی دارند، اما بسیاری از محدودیت­‌های برنامه­های رادیویی در ساخت پادکست­‌ها وجود ندارد. بی­‌شک این موضوع، از دلایل رشد سریع پادکست‌­ها است. حذف محدودیت زمانی برای پادکست­‌ها، از جمله تفاوت­‌های آشکار برنامه‌­های رادیویی با پادکست‌­ها است.

برنامه­‌های رادیویی مدت زمان مشخصی دارند و در زمان معینی پخش خواهند شد. اما پادکست­‌ها این محدودیت­‌ها را ندارد و این نوع فایل­‌های صوتی می­‌توانند کوتاه در حد چند دقیقه و یا طولانی در حد ساعت­‌ها بحث و گفت­­گو باشند. همان طور که گفته شد، فایل­‌های پادکست را می­‌توان در هر زمانی که دوست دارید، گوش کنید.

از دیگر تفاوت‌های آشکار این دو می­‌توان به حق انتخاب گوش دادن به محتوای مورد علاقه اشاره کرد. وقتی که شما رادیو را روشن می­‌کنید، حق انتخاب گوش دادن به برنامه‌­ای خاص را ندارید، تنها می­‌توانید محتوایی را بشنوید که در حال پخش است .اما در پادکست‌­ها این­گونه نیست، شما می‌­توانید محتوای مورد علاقه خود را انتخاب کنید و همان فایل­‌ها را گوش دهید.

پادکست­‌ها محدویت برنامه ندارند. تولید کنندگان پادکست‌­ها می­‌توانند هر روز، هر هفته و یا هر ماه انواع مختلف پادکست‌­ها را تولید کنند، اما برنامه­‌های رادیویی محدود هستند و به تعدادی مشخص باید تولید شوند. هر شخصی می‌­تواند با کمترین هزینه و تجهیزانت به سادگی پادکست بسازد،

اما تولید برنامه‌­های رادیویی چندان کار ساده‌­ای نیست و نیاز به تجهیزات خاصی دارد. همچنین می‌­توان گفت که موضوعات پادکست­‌ها جذاب­‌تر، متنوع‌­تر و آزادتر هستند. در کل می‌­توان گفت که گوش دادن به محتوای مورد علاقه بدون محدودیت زمانی، موجب شده که پادکست­ها محبوبیت بسیار بالایی را در بین اقشار مختلف جامعه کسب کنند.

طراحی سایت در اصفهان
طراحی سایت در اصفهان

فواید گوش دادن به پادکست

شاید برای شما سوال باشد که فواید گوش دادن به پادکست چیست؟ با توجه به اینکه پادکست­‌ها فایل­‌های صوتی هستند، از این رو زمانی که امکان مطالعه ندارید، می‌­توانید به سادگی فایل­‌های صوتی مورد علاقه خود را گوش دهید.

مثلاً وقتی شما در حال رانندگی هستید، پیاده‌­روی می­‌کنید و یا اینکه در اتوبوس نشسته­‌اید، گوش دادن به فایل­‌های صوتی با موضوع مورد علاقه‌­یتان می‌­تواند بسیار مفید و جذاب باشد. پختن غذا، ایستادن در صف نانوایی، حضور در مترو، اتوبوس و تاکسی نیز می‌­تواند برای گوش دادن به این نوع فایل‌­ها بسیار مناسب باشد.

با این کار شما می­‌توانید از وقت مرده خود، به بهترین شکل ممکن برای آموزش و یادگیری استفاده کنید. از فواید گوش دادن به پادکست­‌ها می‌­توان به یادگیری بیشتر موضوعات مورد علاقه اشاره کرد. تقویت مهارت‌های شنیداری و همچنین بهبود تمرکز از دیگر فواید گوش دادن به فایل صوتی است.

ناگفته نماند که پادکست­‌ها در کنار جنبه آموزشی، جنبه سرگرمی هم دارند و می‌­توانند شما را برای مدت زمان طولانی سرگرم کنند. شما می‌­توانید به سادگی مشترک پادکست­‌های مورد علاقه خود شوید. شما می‌­توانید پادکستی را که می‌شنوید به راحتی عقب و جلو ببرید و مهم‌تر از همه به راحتی با سازنده پادکست تعامل داشته باشید،

شما می­‌توانید نظراتتان را بنویسید، لایک کنید و یا اینکه به اشتراک بگذارید. به سادگی با کلید بر روی سابسکرایب و یا اشتراک‌­گذاری در وب­سایت­‌های پادکست، می­‌توانید مشترک پادکست­‌ها شوید تا از به روزرسانی­‌ها و ارائه اپیزودهای جدید با خبر شوید.

از کجا به پادکست‌­ها گوش دهیم؟

برای گوش دادن و یا دانلود پادکست­‌ها، امروزه اپلیکیشن‌­های مختلفی وجود دارد که می­‌توانید به سادگی آن­ها را بر روی گوشی موبایل، تبلت، لپ­تاپ و یا کامپیوترهای خود نصب کنید. با استفاده از این اپلیکیشن‌­ها به سادگی می‌­توانید پادکست­‌های مورد علاقه خود را پخش کنید.

از جمله مهمترین اپلیکیشن‌­ها می‌­توان به اپلیکیشن پادکست اپل، کست‌باکس(Castbox)، گوگل پادکست (Google Podcast)، اسپاتیفای (spotify)، پاکت کست (Pocket Casts)، پادکست ادیکت  (Podcast Addict) و … اشاره کرد.

برخی از این اپلیکیشن‌­ها نسخه وب و یا کامپوتر را هم دارند و به سادگی می‌­توانند مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال می‌­توان گفت که اپلیکیشن­‌های آیتیونز و اسپاتیفای نسخه قابل نصب در رایانه دارند و کست باکس و گوگل پادکست نیز در مرورگر قابل اجرا هستند.

برخی از پلتفرم‌­های آنلاین نیز در دسترس شما قرار داده شده‌­اند. از این دسته از پلتفرم­‌ها می‌­توان به blubrry، libsyn، Player FM، Stitcher و podchaser اشاره کرد.این اپلیکیشن‌­ها با جمع­‌آوری پادکست‌­های مختلف، دسترسی افراد به پادکست‌­های مورد علاقه­‌یشان را بسیار ساده کرده‌­اند. مخاطبان می‌­توانند بدون نیاز به جستجو در وبگاه‌­های مختلف، به انواع محتوا دسترسی داشته باشند.

انواع  فرم پادکست­‌های تولید شده

پادکست‌­ها در انواع مختلفی در اختیار مخاطبان قرار می­‌گیرند. برای ساخت پادکست لازم است با انواع فرم‌­های مختلف آن آشنا شوید.

اولین و ساده­‌ترین نوع پادکست­‌ها، مدل تک نفره و یا یک میزبان (Solo Podcast) است. در این نوع پادکست­‌ها معمولاً یک شخص پیرامون موضوعی خاص، اطلاعاتی را در اختیار شنوندگان قرار خواهد داد. مانند پادکست‌های تولید شده در سایت مدیروب با موضوع استارتاپ‌ها

پادکست مصاحبه­‌ای (The Interview Podcast) از دیگر انواع پادکست­‌ها است که شامل میزبان و یک شخص دیگری است که به برنامه دعوت شده است. در این نوع پادکست‌­ها در حین گفت­گوی مهمان با میزبان و پاسخگویی به سوالات، اطلاعاتی در اختیار شنوندگان قرار می‌­گیرد.

فایل­‌های صوتی میزگرد یا گفت­­گو محور (Round Table Podcast) یکی دیگر از انواع پادکست‌­ها هستند که چندین مهمان و میزبان دارند. در این نوع پادکست‌­ها معمولاً افراد به صورت همزمان در مورد یک موضوع خاص با هم گفت­گو می‌­کنند.

قصه‌­گویی و داستان­‌سرایی (Storytelling Podcast) یکی دیگر از انواع پادکست­‌ها هستند که می­‌توانند مخاطبان را به خود جذب کنند. پادکست قصه­‌گو خود به دو دسته داستانی و غیر داستانی تقسیم می­‌شود.

و در آخر می‌­توان به ساخت پادکست ترکیبی (Hybrid Podcast) اشاره کرد. این نوع فایل­‌های صوتی، خود شامل چند نوع از فرم‌­های مختلف است. به عنوان مثال می­‌توان در یک فایل صوتی تک نفره، یک داستان تعریف شود، یا می‌­توان در عین تعریف قصه، با یک نفر به عنوان مهمان، مصاحبه‌­ای انجام شود.

چگونگی ساخت پادکست

تا اینجای بحث با تعریف پادکست، فواید آن، تفاوت آن با رادیو و انواع فرم‌­های مختلف آن آشنا شدیم، حال سوال این است که چگونه می­‌توان پادکست تولید کنیم و در کجا آن را به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم مخاطبان زیادی را جذب کنیم. با ادامه متن همراه شوید تا با مراحل ساخت پادکست و نحوه انتشار آن آشنا شوید.

قبل از اینکه سراغ چگونگی ساخت پادکست برویم، لازم است به چند نکته در مورد پروسه تولید پادکست‌­های جذاب اشاره کنیم. اولین نکته اینکه پادکست خود را متمرکز نگه دارید. بهتر است در ساخت پادکست موضوعی متمرکز و کوتاه انتخاب کنید.

هنگام تولید محتوا، به نوع مخاطب خود دقت کنید تا بتوانید بهتر با آن­ها ارتباط برقرار کنید. لازم است در ساخت پادکست­‌های سریالی ثابت قدم باشید و قسمت­‌های مختلف را مرتب و به صورت پیوسته ارسال کنید. با رعایت حق کپی رایت، می­‌توانید قسمت‌­هایی از یک یا چند موسیقی را در پادکست خود قرار دهید. نکته پایانی اینکه لازم است برای بهتر دیده شدن، پادکست خود را تبلیغ کنید.

  • قدم اول: تهیه لوازم و تجهیزات

برای ساخت پادکست اولین نکته تهیه لوازم مورد نیاز است. برای تولید پادکست به یک دستگاه ضبط کننده صدا و نرم افزار ویرایش صدا نیاز دارید. البته ناگفته نماند که ساخت پادکست به میزان قابل توجهی به ذوق و سلیقه هم نیاز دارد تا بتوانید مطابق میل کاربران، پادکست‌­های جذاب با محتوای با ارزش تولید کنید.

شما همچنین می­‌توانید از انواع نرم‌­افزارهای مختلف ضبط صدا بر روی گوشی خود بهره ببرید.اگر می­‌خواهید به صورت کمی حرفه‌­ای پادکست تولید کنید، لوازم و تجهیزات حرفه‌­ای از جمله  میکروفن داینامیک یا یقه‌­ای، کارت صدا، Vocal Booth، پاپ فیلتر و … می­‌تواند یاری‌رسان شما باشند.

  • قدم دوم: آماده­‌سازی محتوا

یکی از پر اهمیت‌­ترین قسمت­‌های ساخت پادکست، توجه به محتوایی است که قرار است ارائه دهید. همه­‌ی ما می‌­دانیم که مخاطبان تنها برای کیفیت بالای صدا و یا خوش صدا بودن گوینده، جذب پادکست­‌ها نخواهند شد. از این رو لازم است که محتوایی با ارزش را تولید کنید تا بتوانید مخاطبان را راضی کنید.

لازم است سعی کنید در حیطه تخصص و علاقه خود، موضوعات جذاب و خاص را برای ساخت پادکست آماده کنید. اگر موضوع انتخاب شده بتواند مخاطبان را به خود جذب کند، شما موفق عمل کرده­‌اید. پس از انتخاب موضوع، لازم است منابع و اطلاعات مختلف را جمع‌­آوری کنید و متناسب با موضوع خود، فرم خاص پادکست را انتخاب کنید.

  • قدم سوم: تدوین پادکست

قدم نهایی ساخت پادکست، تدوین است. پس از تولید پادکست، لازم است هر اپیزود توسط نرم‌­افزارهای تدوین صدا، تدوین شود. مراحل تدوین اپیزودها شامل حذف قسمت­‌های اضافی، اضافه کردن موسیقی به اول و آخر اپیزود و همچنین برطرف کردن نویز صدا می‌­شود.

انواع نرم افزارهای تدوین صدا وجود دارد که می­‌توانید از آن­ها استفاده کنید. لازم به ذکر است که تدوین صدا، تخصص خاصی نیاز ندارد و شما به سادگی می­‌توانید آن را توسط نرم­‌افزارهای مختلف انجام دهید.برخی از نرم‌­افزارهای تدوین صدا به صورت رایگان ارائه شده‌­اند تا شما بتوانید از آن­ها بهره ببرید.

شما می­‌توانید برای تدوین اپیزودهای تولید شده به سادگی نرم‌­افزاررهایی از جمله Adobe Audition،Audacity ، GarageBand، Auto-Tune،Ableton Live  و…  را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید.

  • قدم چهارم: انتشار پادکست

پس از ساخت پادکست لازم است فایل­‌های تولید شده توسط سرویس‌­های میزبان به گوش شنوندگان برسند. یکی از مرسوم‌­ترین روش‌­ها برای انتشار پادکست­‌ها، استفاده از سرویس­‌های میزبان خارجی است. شما می­‌توانید پادکست خود را در بلوبری، لیبسین، پادبین و انکر انتشار دهید تا به گوش مخاطبان برسد.

این سرویس‌­ها به سادگی قابلیت آپلود پادکست‌­ها را در اختیار شما قرار می‌­دهند. شما تنها با پر کردن فیلدهای الزامی از جمله نام پادکست و توضیحات می‌­توانید پادکست خود را انتشار دهید.یکی دیگر از راه­‌های انتشار پادکست، استفاده از پلاگین وردپرس به نام PowePress است. برای این کار لازم است پلاگین رایگان PowerPress را بر روی سایت خود نصب و فعال کنید.

و در آخر…

علاقه­‌مندان به تولید پادکست، می‌­توانند به سادگی پادکست‌­های مختص به خود را تولید کنند. همان طور که گفته شد، پادکست‌­ها می‌­توانند اطلاعات مفید و جذابی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند.

اما تولید کنندگان پادکست­‌ها باید دقت داشته باشند که ساخت پادکست برای هر کسب و کاری مناسب نیست. از این رو لازم است قبل از ساخت پادکست، بازار هدف خود را به خوبی شناسایی کنید و متناسب با آن، به تولید پادکست بپردازید.