طراحی سایت,راهنمایی های کاربردی درباره SVG

0
1498
SVG در زمینه طراحی سایت
SVG در زمینه طراحی سایت

طراحی سایت,راهنمایی های کاربردی درباره SVG

طراحی سایت در اصفهان

 

طراحی سایت,اگرچه فرمت تصاویر خیلی هم مورد جدیدی نیستند، اما تصاویر SVG بسیار در طراحی وب سایت ها محبوب شده اند.

چرا این SVG ها محبوب هستند؟ چه تفاوتی در فایل های SVG وجود دارد؟ امروز، جواب این سوال و هر چیز دیگری که نیاز دارید که برای کار کردن با این فرمت بدانید را در اختیارتان می گذاریم. تمامی تصاویر در این پست در قالب SVG هستند و از CREATIVE MARKET گرفته شده است.

SVG چیست؟

گرافیک های برداری (قابل تغییر)  مقیاس پذیر و یا همان SVG ها، فرمت تصاویر برای وب سایت ها می باشند.

این فرمت به علت نمایش با کیفیت تصاویر در طراحی وب سایت ها بسیار محبوب شده است و کاربران با کمک این فرمت می توانند هر پیکسل از عکس را به خوبی مشاهده کنند.  چونSVG  یک فرمت برداری (قابل تغییر) است،بر خلاف اندازه اش در هر سایزی به خوبی نمایان می شود.

W3C، SVG را به عنوان یک زبان نشانه گذاری برای توضیح گرافیک های دو بعدی، تصاویر و مجموعه گرافیک های رابط کاربری SCRIPT، معرفی می کند. این فرمت ها در هر مرورگرهای پیشرفته ای از وب سایت ها پشتیبانی می شود. از این رو، نگرانی درباره مطابقت تصاویر با مرورگرتان نخواهید داشت و از همه مهم تر این فرمت در همه ابزارها به خوبی نمایان می شود.

کاربردهای عملی

طراحی سایت,چه چیزی باعث شده است که فرمت SVG در طراحی سایت محبوب شود؟ ساده است، چون بسیار کاربردی و عملی است.

فایل های SVG کوچک و مقیاس پذیر هستند. در حالی که این فرمت دارای شکل کاربردی است، شامل دیگر ویژگی های مفیدی در طراحی وب سایت نیز می شود. لوگو برندها، آیکون ها، عوامل رابط کاربری وب سایت و خیلی دیگر از بخش های طراحی می تواند در قالب SVG عملی و اجرا شود. مهم ترین مزیت این فرمت ها این است که به حالت برداری و قابل تغییر هستند. از این رو، فرمت های SVG در هر اندازه ای در وب سایت ها کاربرد دارد.

فایل های SVG برای ارزیابی و کنترل بسیار ساده هستند. نه تنها این فرمت می تواند در قالب یک تصویر ثابت و راکد به کار رود، شما می توانید موارد تعاملی و جذاب دیگری را هم برای جالب تر شدن آن در طراحی سایت بی افزایید.

در این جا تعدادی کاربردهای عملی برای استفاده از SVG ها وجود دارد:

  • لوگوها و تصاویر
  • به عنوان تصویر پس زمینه
  • به عنوان یک عاملی مانند دکمه
  • نقشه
  • نمودار ها و طراحی ها

به عنوان یک قانون کلی، SVG بسیار برای تصاویری مناسب هستند که ممکن است در ابزارهای مختلف به صورت کامل ظاهر شده و یا تغییر یابد و یا شامل انیمیشن ها و دیگر افکت ها شود. از این فرمت برای موارد بصری نظیر لوگو، اشکال، گرافیک ها و نمودارها و دیگر تصاویر معمولی استفاده کنید.

نقاط مثبت استفاده از فرمت SVG

 

طراحی سایت,چرا باید در طراحی سایت به جای فرمت JPG و یا GIF از SVG استفاده کرد؟ دلایل زیادی برای استفاده از این فرمت در پروژه طراحی سایت وجود دارد:

  • SVG یک فرمت قابل تغییر یا برداری است. این مزیت زمانی بیشتر اهمیت می یابد که درباره طراحی واکنشی وب سایت فکر می کنید، جایی که اندازه تصاویر اغلب بر اساس نوع ابزاری که کاربر وب سایت استفاده می کند، تغییر می یابد. SVG به اندازه کافی کوچک است که بتواند بدون اینکه صدمه ای به کیفیت تصویر وارد کند در طراحی وب سایت عملی شود.
  • تصاویر SVG، با XML تعریف می شوند. از این رو تصاویر به صورت فهرستی و یا فشرده نمایان می شوند.
  • شما هر کاری که با تصاویر فرمت های دیگر انجام می دادید، می توانید با این فرمت نیز انجام دهید، مانند استفاده از این فرمت در عوامل طراحی سایت. خیلی ساده است که به این فرمت فیلترها، حالت ها، افکت ها، رنگ ها، اصلاحیات و سایه ها و دیگر تکنیک هایی را که دوست دارید، بی افزاید.
  • فایل های SVG در دسترس می باشد.
  • SVG با معیارهای استاندارد طراحی وب سایت، به خوبی کار می کند.
  • شما از فرمت SVG می توانید برای برنامه نویسی های متنی و تصاویری که طراحی کرده اید، استفاده کنید.
  • اندازه فایل ها کوچک هستند و می تواند کوچک و فشرده شود. این مزیت برای گرافیک هایی بیشتر کاربرد دارد که بسیار اندازه بزرگی دارند و بر افزایش زمان بارگیری وب سایت تاثیر می گذارند.

نقاط منفی استفاده از SVG

در این جا موارد منفی از استفاده از این فرمت ها در طراحی سایت نیز وجود دارد که باید مورد ملاحضه قرار گیرد:

  • مرورگرهای قدیمی نظیر INTERNET EXPLORER 8 و پایین تر، SVG را پشتیبانی نمی کنند. به یاد داشته باشید که کاربران وب سایت که از این مرورگرها استفاده می کنند، نمی توانند فرمت های SVG طراحی وب سایت تان را ببینند.
  • فرمت SVG برای تصاویر پیچیده به کار نمی رود. این فرمت تنها برای شکل های کوچک و خطی کاربرد دارد.

آینده فرمت SVG چه خواهد بود؟

طراحی سایت,فرمت های SVG تازه در طراحی وب سایت شروع به کار کرده اند.

بر اساس W3C،” SVG 2 در حال ساخت می باشد و به زودی بر ویژگی های فرمت  SVGافزوده می شود و ممکن است با HTML، CSS و DOM بیشتر سازگاری یابد”.

شرکت های چاپی نیز به دنبال راه های برای استفاده از این فرمت در پروژه های طراحی خود می باشند و شرکت هایی مانند ADOBE و CANON از این موضوع حمایت می کنند. کاربرد SVG در نقشه کشی ها و GIS در حال توسعه است و  در آینده بیشتر به نقشه کشی و طراحی و قابلیت تمرکز روی موارد مهم روی می آورد.

زمانی که به فرمت های SVG فکر می کنید، فرصت های نامحدودی را می توانیدمی یابید تا از آن در طراحی وب سایت و طراحی موارد چاپی به کار ببرید.

منابع SVG

طراحی سایت,شما اندکی درباره فرمت SVG مشتاق شده اید و می توانید درک کنید که چرا در پروژه های طراحی وب سایت تان مفید است. ما لیستی از منابعی که برای شروع استفاده از این فرمت، به شما کمک می کند را در اختیارتان می گذاریم:

نتیجه گیری

طراحی سایت,آیا تا به حال از فرمت SVG برای تصاویر طراحی وب سایت تان استفاده کرده اید؟ اگر نه، آیا آماده تغییر و استفاده از آن در طراحی سایت خود هستید؟

SVG هر روز محبوب تر می شود و از جایی که یک ابزار با منابع آزاد است، این تغییرات و پیشرفت ها در طراحی وبسایت تان هم خوانی دارد. شما با کمک این فرمت مجبور نیستید که تصاویری را با فرمت هایی خلق کنید تا هم خوانی و مطابقت بالایی با طراحی وب سایت مدرن تان داشته باشد.

منبع : گلدوب