اسپم اسکور سایت چیست؟

0
1518
اسپم اسکور سایت
اسپم اسکور سایت

امتیاز اسپم اسکور سایت یا Spam Score مهمترین بخش یک وب سایت است و نقش بسیار مهمی در رتبه بندی سایت شما توسط موتورهای جستجوگر گوگل دارد. امتیاز اسپم نشان دهنده ی آن است که درصد ارتباط سایت های اسپم و سایت هایی که توسط گوگل جریمه شده اند با وب سایت شما چقدر است.

اسپم اسکور سایت

اگر امتیاز اسپم وب سایت شما بالا باشد یا امتیاز اسپم اسکور وب سایت شما افزایش یابد، معایبی را به همراه خواهد داشت. افزایش امتیاز اسپم به معنای این نیست که وب سایت شما اسپم است، بلکه نشان دهنده این است که سایت هایی که جریمه شده اند با وب سایت شما ارتباط دارند.

شما به عنوان مدیر سئو سایت باید سعی کنید هر چند وقت یک بار امتیاز اسپم اسکور خود را چک کنید، زیرا اگر از آن مطلع نباشید در آینده ممکن است به سئوی سایت شما ضربه بزند و منجر به افت رتبه سایت شما شود.

چگونه اسپم اسکور سایت را بررسی کنیم؟

بررسی امتیاز اسپم سایت کار بسیار آسانی است و اگر می‌خواهید امتیاز خود را بررسی کنید، می‌توانید با کمک ابزارهایی مانند گوگل اسپم چکر (Google spam checker اکستنشن Moz و دیگر ابزارها، امتیاز اسپم سایت خود را چک کنید.

افزونه Moz (اکستنشن) را در گوگل کروم خود نصب کنید سایت خود را در گوگل کروم باز کنید و سپس از بالای مرورگر اکستنشن ماز را کلیک کرده سپس اسپم اسکور (Spam Score) را انتخاب کنید.پس از کلیک بر روی اسپم اسکور وب سایت Moz برای شما باز خواهد شد که جزئیات امتیاز اسپم وب سایت شما را نشان می دهد.

سپس یک فایل متنی (ورد یا اکسل) از لینک های اسپم تهیه کنید و آن را در دسکتاپ خود ذخیره کنید.فایل متنی که ایجاد کردید را باز کرده و بصورت دقیق بررسی کنید. تا مطلع شوید که کدام سایت ها با چه امتیاز اسپمی به سایت شما لینک داده اند.

چگونه اسپم اسکور سایت را کاهش دهیم؟

امتیاز اسپم در واقع توسط داده های سئو و Moz برای اندازه گیری و تخمین کیفیت وب سایت ها ایجاد شده است. امتیاز اسپم اسکور سایتی هر چه پایین تر باشد بهتر است این عدد بطور میانگین باید بین 0 تا 17 باشد، در غیر اینصورت وب سایت شما توسط گوگل جریمه های سنگینی خواهد شد.

اگر امتیاز اسپم اسکور وب سایت به 17 برسد، نشان دهنده ی آن است که گوگل وب سایت را در لیست سیاه قرار داده است، بنابراین وب سایت شما کاملا از نتایج جستجوی گوگل حذف شده و در نتیجه برای کاربران نمایش داده نخواهد شد.اگر امتیاز اسپم شما بین 1 تا 4 باشد، هیچ ضرری برای وب سایت نخواهد داشت،

اما باید بیشتر مراقب سایت خودتان باشید. اگر وب سایت شما امتیاز اسپم اسکور بین 5 یا 6 داشت، گوگل برای وب سایت شما یک هشدار ارسال خواهد کرد. اگر اسپم اسکور شما بین 7 تا 8 یا بیشتر باشد، باید دامنه خود را تغییر دهید و خطاها و اشتباهات را اصلاح کنید.

بیشتر بخوانید: سئوی اینستاگرام

اما اگر وب سایت شما تعداد زیادی بک لینک اسپم و امتیاز اسپم بالایی داشته باشد، منجر به سئوی منفی خواهد شد.دلیل اصلی افزایش اسپم اسکور هر سایت به دلیل لینک های اسپم است و اگر سایت شما دارای بک لینک های بی کیفیت باشد، احتمال اینکه سایت شما امتیاز اسپم بگیرد بسیار زیاد است.

به همین دلیل باید از گرفتن بک لینک های بی کیفیت خودداری کنید و مراقب لینک های شکسته و خراب وب سایت خود باشید.زیرا برخی از صاحبان وب سایت لینک های زیادی را در یک روز برای سایت خود ایجاد می کنند که منجر به بالا رفتن نرخ اسپم اسکور آن می شود. برای کاهش امتیاز اسپم اسکور وب سایت، باید یک لیستی از لینک های اسپم و بی کیفیتی را که به وب سایت شما داده شده است تهیه کنید و سپس تمام آن ها را حذف کنید.

سئو منفی چیست؟

سئوی منفی در واقع به ایجاد شدن صدها یا هزاران لینک به وب سایت شما اشاره می کند که اسپم هستند و با استفاده از کلمات کلیدی مانند پوکر آنلاین، بازی رامی و موارد دیگر به وب سایت شما لینک داده شده اند. همچنین اگر بک لینک های ارزشمند و باکیفیت را از وب سایتتان حذف کنید، منجر به سئوی منفی خواهد شد.

چه عواملی بر امتیاز اسپم اسکور تاثیر می گذارد؟

در زیر دلایل و عواملی که بر امتیاز اسپم اسکور تاثیر میگذارد را ذکر خواهیم کرد.

  • رتبه Moz پایین

Moz زمانی به وب ‌سایت یا وبلاگ شما امتیاز خواهد داد که لینک های با کیفیتی از سایت هایی که دامین اتوریتی بالایی دارند و اسپم اسکور آنها پایین است، گرفته باشید. اگر غیر این باشد و شما تعداد زیادی بک لینک بی کیفیت از دیگر سایت ها بگیرید باعث می شود اعتبار و رتبه ی ماز شما پایین بیاید.

  • متنوع نبودن لینک های سایت

تنوع پایین بک لینک های سایت به این معنی است که سایت دارای بک لینک های بسیار کمی است یا تعداد دامنه هایی که به سایت شما لینک داده اند بسیار کم است. هر چه تنوع لینک هایی که گرفته اید کم تر باشد، به همان میزان امتیاز اسپم اسکور نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اگر می خواهید امتیاز اسپم را کاهش دهید، تعداد دامنه هایی که از آنها لینک گرفته اید را افزایش دهید.

  • سایت بزرگ اما لینک کم

اگر وب سایت شما بیش از سه سال قدمت دارد و بیش از 500 مقاله دارد، به آن “سایت بزرگ” می گویند. اگر فقط چند لینک در چنین وب سایتی وجود داشته باشد، نرخ اسپم اسکور به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

  • ضریب انکر تکست بالا

هنگام ساخت بک لینک برای وب سایت خود، باید به انکر تکست اهمیت دهید زیرا اگر لینک های زیادی برای آن انکر تکست ایجاد کنید ممکن است بر رتبه ی سئو تأثیر منفی بگذارد. ما باید لینک هایی که به اسم برند خود می دهیم را خیلی کمتر کنیم زیرا بر روی نسبت یا ضریب انکر تکست تاثیر می گذارند.

زیرا اگر این لینک ها بیش از حد تولید شود، امتیاز اسپم اسکور شما به میزان خیلی زیادی افزایش پیدا خواهد کرد. برای جلوگیری از این نوع مشکلات، باید 1٪ الی10٪ بک لینک ها را فقط برای یک انکر تکست ایجاد کنیم.

بیشتر بخوانید: لوکال گاید گوگل چیست؟

  • نسبت لینک های فالو و نوفالو

نسبت بک لینک های فالو و نوفالو هر سایتی به میزان زیادی بر امتیاز سایت تاثیر می گذارد و اگر در صدد آن هستید که امتیاز اسپم اسکور خود را کاهش دهید، نسبت بک لینک های فالو 50% و بک لینک های نوفالو نیز 50% باشد.

  • تعداد زیادی از لینک خارجی

اگر لینک های خارجی زیادی به سایت خود بدهید، امکان افزایش امتیاز اسپم اسکور وجود دارد.به عنوان مثال، اگر یک پست 1000 کلمه ای دارید، باید فقط یک لینک خارجی برای آن ایجاد کنید.

  • محتوای ضعیف و بی کیفیت

الگوریتم های گوگل، سایت هایی با محتوای بی کیفیت را پیدا می کند و آن سایت ها را جریمه می کند. اگر محتوای وب سایت شما کیفیت پایینی داشته باشد، یا محتوای کپی شده باشد منجر به افزایش امتیاز اسپم اسکور می شود.

  • تعداد انکر تکست بالا نسبت به متن محتوا

اگر لینک های خارجی زیادی با یک انکر تکست به یک صفحه از وبلاگ خود دهید که محتوای خیلی زیادی ندارد، منجر به افزایش ضریب انکر تکست نسبت به متن محتوا می شود که آن سبب افزایش امتیاز اسپم اسکور می شود.

  • نداشتن اطلاعات تماس

اگر سایت شما اطلاعاتی مانند: شماره تماس، ایمیل مدیر سایت، آی دی شبکه های اجتماعی، آدرس محل کار و شرکت و غیره نداشته باشد، منجر به افزایش امتیاز اسپم اسکور خواهد شد.

  • نام دامنه ای که شامل اعداد باشد

وب‌سایتی که دارای اعدادی مانند 123، 42 و دیگر اعداد به نام دامنه ی وب ‌سایت خود اضافه کند، باعث می شود که توسط Moz شناسایی شده و منجر به افزایش اسپم اسکور می شود.

  • استفاده از TLD یا دامنه های اسپم

TLD مخفف Top Level Domain یا همان دامنه هایی با امتیاز بالا می باشد، اگر وب سایتی بر روی یک ساب دامنه ایجاد کنیم، و از این نوع از دامنه ها کمک بگیریم امتیاز اسپم بسیار بالایی خواهیم گرفت.

  • طول نام دامنه

اگر وب سایت شما دارای دامنه ای با طول زیاد باشد، منجر به گرفتن امتیاز اسپم اسکور می شود، پس نام دامنه ی خود را کوتاه انتخاب کنید.

  • لینک های خارجی در مسیریابی (ناوبری)

وب‌سایت‌هایی که منو، فوتر یا سایدبار آنها به وب‌سایت‌های خارجی لینک داده است، امتیاز اسپم سایت آنها افزایش می‌یابد. برخی از عوامل دیگری نیز در وب سایت وجود دارد که باعث افزایش امتیاز اسپم وب سایت می شود.

اسپم اسکور سایت


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات آوب سایت مراجعه نمایید.